tdip0wer Skrevet September 23, 2007 Rapporter Share Skrevet September 23, 2007 testa opp en lang bratt fjellstigning med orginal filter, ganske så nytt ett, målte 120 km/t helt på toppen av bakken. Etter jeg monterte vibrant sitt konfilter på og testa samme bakke med samme utgangs hastighet hadde jeg 130 km/t på toppen... så filteret funka som god snus.. får en hærlig plystring fra turboen og :) Siter 1.9TDi Rules :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 23, 2007 Rapporter Share Skrevet September 23, 2007 testa opp en lang bratt fjellstigning med orginal filter, ganske så nytt ett, målte 120 km/t helt på toppen av bakken. Etter jeg monterte vibrant sitt konfilter på og testa samme bakke med samme utgangs hastighet hadde jeg 130 km/t på toppen... så filteret funka som god snus.. får en hærlig plystring fra turboen og :) Wow! Enten så er det noe feil med målinga di, eller så fikk du pluttselig 50hk ekstra i bilen av å bytte filter. Gjett hva jeg tror. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet September 23, 2007 Rapporter Share Skrevet September 23, 2007 Regner med at utgangs farta var den samme også? Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tdip0wer Skrevet September 23, 2007 Rapporter Share Skrevet September 23, 2007 samme fart ja.. farta målt med min garmin 300.. Siter 1.9TDi Rules :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sugekopp Skrevet September 23, 2007 Rapporter Share Skrevet September 23, 2007 Nei du kan i grunn fint klare deg med 2-2.5 om du kjører med lite struping, dvs gjerne effekt POTTE for støy demping, men fjern ellers alt annet av restriktorer som vil bære på varmen og gi turboen motstand Siter Sperra.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hrex83 Skrevet September 23, 2007 Rapporter Share Skrevet September 23, 2007 Seff merker man forskjell med et åpent filter kontra ett originalfilter med boks. Har du noengang sjekket med f.eks en støvsuger hvor mye den sliter med å trekke luft gjennom et std filter? Et konfilter fra f.eks Apex eller Green er nok ikke like bra på filtrering men motoren puster lettere,ergo mer effekt. Er nok ikke mange hk,men det funker. Blir som en mini-mini-mini versjon av hvordan NO2 funker. Motoren får mer oksygen,(klarer å suge inn mer av luft). Ligger jo bl.a. noen tester av div 200sx`r på 200sx-ogn.org der de har målt bilen på rulle før eksos og filter bytte,og etter bytte. Turbotrykket øker automatisk noe som tilsier at den lettere får inn luft enn før,og lettere blir kvitt eksosen enn før. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 23, 2007 Rapporter Share Skrevet September 23, 2007 Seff merker man forskjell med et åpent filter kontra ett originalfilter med boks. Dyno sheets takk. At du hører det brommer mer fra motoren, betyr langt i fra at det faktisk hjelper. Har du noengang sjekket med f.eks en støvsuger hvor mye den sliter med å trekke luft gjennom et std filter? Har du noengang sjekket forskjelle på effekten på en bil og en støvsuger. Den lille motstanden i filteret er knapt nok merkbart. Så lenge ikke filteret er potte tett. Blir som en mini-mini-mini versjon av hvordan NO2 funker. Motoren får mer oksygen,(klarer å suge inn mer av luft). Nei motoren suger samme mengde luft, men med jobber (i teorien) letter for å gjøre det. I praksis så har jeg kun merket forskjell en gang på filter en gang. Da brukte jeg riktignok en bit av en gammel t-skjorte som filter (fordi jeg ikke hadde noe passende filter tilgjengelig), som jeg satte fast på LMM-en med en slangeklemme. Motoren fungerte helt som normalt, inntil den kom opp på 4500rpm med full gass, da den pluttselig kuttet, grunnet av at inssugsslangen før turboen kollapset pga vakumet. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morgis Skrevet September 23, 2007 Rapporter Share Skrevet September 23, 2007 Må nok også si meg enig med slitenvolvo her. Lyden skaper fartsfølelse. Faktum er at dersom orginalfilteret i bilen er nytt, skal dette suge frisk og god luft hele tiden. Et powerfilter blir som oftest plassert nermest mulig innsug for maksimal lyd, men der forynes filter med varm luft fra motor noe som ikke er fordel. :) Og dette med støvsugeren. Har du en dyno måling på den? :D Siter Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 24, 2007 Rapporter Share Skrevet September 24, 2007 Hvis originalfilteret er tett,og man trer på et konfilter,så øker man luftmengden turboen kan komprimere. Men,på de fleste biler er originalfileret mer enn digert nok, rørgatene mellom filteret og snurrboen fløder mindre enn filteret. Med et konfilter på samme rørgate får man ganske akkurat ikke en ponni mer. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hrex83 Skrevet September 25, 2007 Rapporter Share Skrevet September 25, 2007 Ligger jo bl.a. noen tester av div 200sx`r på 200sx-ogn.org der de har målt bilen på rulle før eksos og filter bytte,og etter bytte. Turbotrykket øker automatisk noe som tilsier at den lettere får inn luft enn før,og lettere blir kvitt eksosen enn før. Egentlig litt merkelig at 1000hk biler ikke kjører med originalfilter,med f.eks et flexirør fra fronten og til luftfilteret + std eksos når dette ikke hjelper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
^celica^ Skrevet September 25, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 25, 2007 skal ta ein kikk der ja! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hrex83 Skrevet September 26, 2007 Rapporter Share Skrevet September 26, 2007 http://www.automotor.no/2004/12/23/Trimmeguide-del-3-Mer-luft/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 26, 2007 Rapporter Share Skrevet September 26, 2007 For mange år siden leste jeg en artikkel i Bilsport Rally Magazine om gruppe-N trimming av en firehjulsdreven Mazda 323 med 1,8-liters turbomotor og det hele. I gruppe-N reglementet er det mange restriksjoner og begrensinger knyttet opp mot fabrikkens maksimale oppgitte toleranser osv. Et av de tillatte inngrepene var å bytte til 2,5" eksos. Dette ga en effektøkning på ca 50 hk hvis jeg ikke husker feil. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 26, 2007 Rapporter Share Skrevet September 26, 2007 Men de hestene der kom vel neppe bare av å bare bytte eksosen Reodor? Har store tvil om at mazda ikke ville se sitt snitt i å selge bilen med 50hk ekstra (og bedre drivstofføkonomi) på bekostning av ørlite mer bråk? Gitt at original-eksosen var så ille. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morgis Skrevet September 26, 2007 Rapporter Share Skrevet September 26, 2007 mange bilprodusenter tynner inn rørene på bilene for å få opp mottrykk i eksos noe som fører til hurtigere og varmere eksostemp. Fordel for motor og utslipp. Tar mindre plass, koster litt mindre og veier mindre. Siter Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.