Aceofspades Skrevet September 23, 2007 Rapporter Share Skrevet September 23, 2007 Skal ikke si deg hvor føleren sitter på 240 innsprøytninga men gjetter på toppen under innsug.. så svaret blir litt generelt. Føleren gir som regel variabel motstand alt ettersom hvor varm motoren er. er vel to ledninger påkoblet på den?? er det tre ledninger så gir den variabel spenning 0-5 volt. +/- og signal 0-5V Så det er bare å ohme (hvis den har to ledninger påkoblet) den ved kald motor og oppover til varm motor.. verdiene er jeg ikke sikker på,men burde stå i Haynes kanskje.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carpo Skrevet September 24, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 24, 2007 Skal ikke si deg hvor føleren sitter på 240 innsprøytninga men gjetter på toppen under innsug.. så svaret blir litt generelt. Føleren gir som regel variabel motstand alt ettersom hvor varm motoren er. er vel to ledninger påkoblet på den?? er det tre ledninger så gir den variabel spenning 0-5 volt. +/- og signal 0-5V Så det er bare å ohme (hvis den har to ledninger påkoblet) den ved kald motor og oppover til varm motor.. verdiene er jeg ikke sikker på,men burde stå i Haynes kanskje.. ser ikke ut som om det fungere dette. må nok kjøpe meg en seperat termostat. men finnes det noen termostert som åpner seg to plasser? slik at jeg får brukt begge hastighetene ? Siter Carpo Volvo 240 classic 1992 modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carpo Skrevet September 24, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 24, 2007 Kan jeg koble meg rett innpå termosteten som sitter i blokka? Legg ledning fra termostaten og til releet? Siter Carpo Volvo 240 classic 1992 modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet September 25, 2007 Rapporter Share Skrevet September 25, 2007 Er det egen termobryter til vifta altså.. innbilte meg at det gikk via tempføleren til kjølevann.. Men er det en egen så ville jeg prøvd å tjuvkobla den for å se om vifta startet. da er det noe gærnt med termobryter. Og ja er det egen termobryter for vifta så kan man koble styrestrøm (jord) rett på den som vist på koblingskjema tidligere i tråden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet September 25, 2007 Rapporter Share Skrevet September 25, 2007 Edit: Svarte på feil tråd. Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Euro-96 Skrevet September 25, 2007 Rapporter Share Skrevet September 25, 2007 Da jeg monterte den store radiatoren med el.vifte fra 940 i 242`n min borra og gjenget jeg plass til en to-stegsgiver i ene tanken. Denne giveren fikk jeg kjøpt på mekonomen,sitter visst på audi s2 ol. Steg 1: Starter på 95 grader,stopper på 85. Steg 2: Starter på 102 grader,stopper på 92. Det du trenger er 20mm bor og gjengetapp med MF22 *1,5 Og radiator med plasttanker selvsagt.. Skal sjekke mekonomen delenummeret etterpå,så skriver jeg det her. Meget kurant,da lever jo vifta sitt eget liv uten innblanding fra styreboksen(selv om det hadde vært å foretrekke). Siter better to be first in hell than second to heaven Volvo 242 turbo-82 Volvo 245 turbo-93 Volvo 945 turbo-98 Team Losi LST2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carpo Skrevet September 25, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 25, 2007 Er det egen termobryter til vifta altså.. innbilte meg at det gikk via tempføleren til kjølevann.. Men er det en egen så ville jeg prøvd å tjuvkobla den for å se om vifta startet. da er det noe gærnt med termobryter. Og ja er det egen termobryter for vifta så kan man koble styrestrøm (jord) rett på den som vist på koblingskjema tidligere i tråden. Va er forskjell på termobryter og tempføler? jeg tenkte koble meg inn på tempføler/termobryter som styrer innsprutninga. Den som sitter i toppen bakkerst rett under innsuget. Siter Carpo Volvo 240 classic 1992 modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carpo Skrevet September 25, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 25, 2007 Da jeg monterte den store radiatoren med el.vifte fra 940 i 242`n min borra og gjenget jeg plass til en to-stegsgiver i ene tanken.Denne giveren fikk jeg kjøpt på mekonomen,sitter visst på audi s2 ol. Steg 1: Starter på 95 grader,stopper på 85. Steg 2: Starter på 102 grader,stopper på 92. Det du trenger er 20mm bor og gjengetapp med MF22 *1,5 Og radiator med plasttanker selvsagt.. Skal sjekke mekonomen delenummeret etterpå,så skriver jeg det her. Meget kurant,da lever jo vifta sitt eget liv uten innblanding fra styreboksen(selv om det hadde vært å foretrekke). Radiator med plasttanker? er det det på den vanlige 240 radiatorn? Men når den starter på 102 grader? er ikke det litt for varmt da? har alltid lært at vatne koker ved 100 grader jeg :p Siter Carpo Volvo 240 classic 1992 modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carpo Skrevet September 25, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 25, 2007 Da jeg monterte den store radiatoren med el.vifte fra 940 i 242`n min borra og gjenget jeg plass til en to-stegsgiver i ene tanken.Denne giveren fikk jeg kjøpt på mekonomen,sitter visst på audi s2 ol. Steg 1: Starter på 95 grader,stopper på 85. Steg 2: Starter på 102 grader,stopper på 92. Det du trenger er 20mm bor og gjengetapp med MF22 *1,5 Og radiator med plasttanker selvsagt.. Skal sjekke mekonomen delenummeret etterpå,så skriver jeg det her. Meget kurant,da lever jo vifta sitt eget liv uten innblanding fra styreboksen(selv om det hadde vært å foretrekke). har nå kjøpt meg slik termobryter som du har. men hvor skal jeg sette den? tenkte da få plasert den i radiatoren på en måte. men vor? Siter Carpo Volvo 240 classic 1992 modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Euro-96 Skrevet September 25, 2007 Rapporter Share Skrevet September 25, 2007 Radiator med plasttanker? er det det på den vanlige 240 radiatorn? Men når den starter på 102 grader? er ikke det litt for varmt da? har alltid lært at vatne koker ved 100 grader jeg :p Vann under trykk har høyere kokepunkt,men jeg vet ikke hvor mye det stiger kontra trykket på vannet. Det kan kanskje noen av ingeniørene her svare på..LOL Angående plassering av kontakten skal jeg gå å ta et bilde av bilen nuh.. vent litt da.. Siter better to be first in hell than second to heaven Volvo 242 turbo-82 Volvo 245 turbo-93 Volvo 945 turbo-98 Team Losi LST2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carpo Skrevet September 25, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 25, 2007 Vann under trykk har høyere kokepunkt,men jeg vet ikke hvor mye det stiger kontra trykket på vannet.Det kan kanskje noen av ingeniørene her svare på..LOL Angående plassering av kontakten skal jeg gå å ta et bilde av bilen nuh.. vent litt da.. jepp, venter i spening. men slik jeg ser det da, bør termobrytern settes der vannet kommer ut av motoren, altså før den bli kjølt i radiatoren? Siter Carpo Volvo 240 classic 1992 modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Euro-96 Skrevet September 25, 2007 Rapporter Share Skrevet September 25, 2007 Nix,det er feil. Kontakten skal sitte i tanken hvor vannet blir sugd inn i motoren. Her har vi da motorrommet.... I tanken til høyre sitter kontakten,rett under stussen fra ekspansjonstanken...: Og her,etter å ha bretta tilside en slange kommer kontakten til syne.. Ja,jeg vet at bildet suger,men det kan dere få for den prisen..: Håper dette hjalp litt.. Siter better to be first in hell than second to heaven Volvo 242 turbo-82 Volvo 245 turbo-93 Volvo 945 turbo-98 Team Losi LST2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carpo Skrevet September 25, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 25, 2007 Nix,det er feil.Kontakten skal sitte i tanken hvor vannet blir sugd inn i motoren. Her har vi da motorrommet.... I tanken til høyre sitter kontakten,rett under stussen fra ekspansjonstanken...: Og her,etter å ha bretta tilside en slange kommer kontakten til syne.. Ja,jeg vet at bildet suger,men det kan dere få for den prisen..: Håper dette hjalp litt.. jada. jalp det :) men blir ikke bilen varm da? vis den åpner ved 95 grader etter at vanet har blitt nedkjølt. da må vannet som kommer ut fra motoren være veldig vart! hvordan vet du at termobryteren åpner ved 95 grader? Siter Carpo Volvo 240 classic 1992 modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Euro-96 Skrevet September 26, 2007 Rapporter Share Skrevet September 26, 2007 jada. jalp det :) men blir ikke bilen varm da? vis den åpner ved 95 grader etter at vanet har blitt nedkjølt. da må vannet som kommer ut fra motoren være veldig vart!hvordan vet du at termobryteren åpner ved 95 grader? Men i all verden.. Jeg vet at bryteren åpner ved 95 grader fordi det står det på databladet til bryteren. Termostaten sørger for at motoren holder minimumstemperaturen stabil,altså ikke under f.eks 87 grader,alt ettersom setpunktet på termostaten. Men blir vannet varmere enn det må det jo kjøles,i ditt tilfelle med en elektrisk vifte. 95 grader er ikke kritisk,men når vannet når den temperaturen starter vifta som kjøler vannet ned til 85 grader. På motorer som er beregnet for rally,racing osv er det ikke unaturlig med kjølevannstemperaturer opp rundt 110 grader,som igjen ikke er farlig da vannet er under trykk og har høyere kokepunkt. Så sett i den kontakta,koble det riktig og vær lykkelig.. Nå har jeg nesten skåret det ut i papp for deg,trenger du mer utførende opplysninger nå??:notin: Siter better to be first in hell than second to heaven Volvo 242 turbo-82 Volvo 245 turbo-93 Volvo 945 turbo-98 Team Losi LST2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carpo Skrevet September 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 26, 2007 Men i all verden..Jeg vet at bryteren åpner ved 95 grader fordi det står det på databladet til bryteren. Termostaten sørger for at motoren holder minimumstemperaturen stabil,altså ikke under f.eks 87 grader,alt ettersom setpunktet på termostaten. Men blir vannet varmere enn det må det jo kjøles,i ditt tilfelle med en elektrisk vifte. 95 grader er ikke kritisk,men når vannet når den temperaturen starter vifta som kjøler vannet ned til 85 grader. På motorer som er beregnet for rally,racing osv er det ikke unaturlig med kjølevannstemperaturer opp rundt 110 grader,som igjen ikke er farlig da vannet er under trykk og har høyere kokepunkt. Så sett i den kontakta,koble det riktig og vær lykkelig.. Nå har jeg nesten skåret det ut i papp for deg,trenger du mer utførende opplysninger nå??:notin: Slapp av mann! Du trenger ikke hisse deg så opp! Tusen takk for hjelpen da :) Men bare et spørsmål til :P hvor får du tak i gjengetap på 22mm, har sett overalt.. Siter Carpo Volvo 240 classic 1992 modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.