Gå til innhold

hva må man se på når man skal kjøpen en bil?

Ranger emnet


maxhp

Anbefalte innlegg

mine erfaringer er at det lønner seg å kjøpe biler som er 100% orginale(ikke powerfilter, effektanlegg + annet uorginalt) når noen først har begynt å fjøsmekke på bilen er det et helvete å få den til å bli god igjen. verste jeg vet er å måtte rette på andres jalla løsninger.

 

ellers ruster det som regel i kanaler, hjulbuer og plasser der vannet kan bli liggende(hvis du skjønner) når d gjelder motorens stand, så kan d lønne seg å se om den lager mye røyk(av eksosen)ved fullt gasspådrag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å få tak i et EU-kontroll skjema, evt et fra en bil du har/har hatt, er dette også et bra utgangspunkt, ikke nødvendigvis gå gjennom hele, men de viktigste punkter som ikke vil koste mer enn bilens verdig å reparere.

 

Spørs også veldig på hvilken bil du kjøper og prisen på bilen i forhold til andre, er viktigere å gå grundig gjennom en Golf 5 GTI til 370k, enn en Golf 1 til 5000k om du skjønner.

 

Men passe på ting som oljelekkasje fra motor er veldig lurt, er motorrommet vaska? Om det er det, kan det tyde på at eieren enten tar vare på bilen, ellers at han prøver å skjule en lekkasje.

 

Liker også å sjekke om alle pærer fungerer eller ikke. Om alle er ok, tyder det også på at eieren passer på bilen. Hvis to-tre pærer har gått, kan du banne på at eieren generellt driter i bilen.

[ ]'02 Impreza WRX

[x]'83 Starlet KP61

[x]'98 Impreza GT

[x]'91 Nissan 300ZX Twin Turbo US-spec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor farlig det er med rust i hjulbuen kommer litt ann på øye som ser for og si det sånn. ser jo jævlig ut da. vis hele er rusten svekkes jo karoseriet og det er garantert rust andre plasser. rust under bilen er jo heller ikke bra, for jo f.eks mangel på EU . vis det ryker av eksosen er det ofte ett dorlig tegn ja. masse vit røyk betyr som regel vann i eksosen, ofte gåen topppakning. svart røyk kan komme av olje eller feil bensin mengde. vis bilen bruker olje er det ett dorlig tegn ja.

# 1996 940 herregårdsvogn

# 1969 Amazon 122S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karrosser:

Se på bilen i dagslys på en regnfri dag, helst nyvasket. Er bilen skitten, kan lakkskader være skjult av det.

 

Motor:

Peil oljen og se i oljepåfyllingshullet. Sjekk at oljen ikke er kakao-farget (defekt toppakning). Se etter synlige oljelekkasjer. En nyvasket motor kan bety to ting, enten er eieren ofte under panseret og holder alt tipp-topp, eller så har eieren prøvd å "vaske vekk" en eventuell oljelekkasje. En shabby bil med nyvasket motorrom, tyder gjerne på det siste. Sjekk også at motoren er kald før du starter den ved å kjenne på eksosmanifolden (ikke hvis den føles varm, selvsagt). Kjør så en lang tur, akselerer fra lavt turtall i høyt gir, og på høyt turtall i lavt gir. Bilen skal akselerere gjevnt, uten noen rykk. Se i speilet ved motorbrems, og se om det er noe røyk etter bilen, (defekte ventiltetninger). Parker bilen på en ren overflate, mens du ser på resten av bieln, sjekk så under bilen etter oljeflekket.

 

Gir:

Har bilen manuell girkasse, sjekk at den går lett inn i alle gir ved kjøring, og hør etter lyder.

Har bilen automat, sjekk at den girer mykt og går jevnt i revers. Sjekk også hvordan oljen på peilepinnen til automatkassa ser ut. Har den ett metallisk skjær i seg, så tyder det på at kassa er på tur ut.

 

Fjæring og styring:

På en flat og rett veibane, slipp rattet og se om bilen drar til siden. Prøv også å bremse brått uten hendene på rattet, og sjekk om bilen drar til siden under oppbremsing. Kjør sakte på en humpete vei og hør etter gnisselyder fra hjulopphenget.

 

Rust:

Helst vil du se under bilen, og hakke løs på gulv, kanaler, rammevanger og andre vitale deler med ett skrujern. Sjekk også typiske vannopsamlingsplasser slik som bagasjerom, og kjenn etter fukt på dørkmattene.

 

Juridisk:

Få ned alt rundt bilen i kontrakten. Er det kjente feil og mangler på bilen? Er det utestående avgifter på bilen (er det ikke, så skal ihvertfall det i kontrakten), påskiltningsgebyr, heftelser, nylig utført arbeid, etc.

 

Generelt:

Ikke kjøp bil hos rånere. Ikke kjøp biler som har masse småskader og defekter, bytter ikke eieren ut ett knust blinklysglass og en lyspære, blir neppe viktigere ting fikset, med mindre det er helt nødvendig. Ikke kjøp hos noen som ikke lar deg testkjøre bilen, eller virker mistenksom på annen måte. Prøvekjør flere biler av samme typen, så du vet hva du skal forvente deg.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår