Gå til innhold

Trimming av dynamo

Ranger emnet

RamstadTech

Anbefalte innlegg

Nå har jeg søkt og lest så godt jeg kan for å finne en tråd om "trimming" av dynamo. Jeg har også stilt en del spørsmål tidligere som ikke har blitt så godt besvart. Jeg prøver derfor å opprette en tråd i bilstereo i håp om at folk som er aktive her har greie på mine spørsmål. Jeg ser at Matador har en greie på dynamoer og foreslår i sin SQ prosjekt å omtale dette emnet senere, men har ikke funne noe sånt enda

Her er følgende sprørsmål:

-Hvor inteligent er laderegulatoren. Denne har vel ikke peiling på hvor stor strøm som blir ladet eller hvilke hastighet dynamoen har?

-Er regualoren på eller av, eller justerer den magnetiseringen med hensyn på hvor stor differansen mellom merkespenning og faktisk spenning er?

-Dynamoens merkestrøm er et resultat av magnetisering i rotoren er og er avhengig av rotorens motstand? Dersom spenningen er lav får rotoren lav magnetisering og selv om regulatoren prøver å regulere opp spenningen vil effekten ut av dynamoen være dårlig?

Noe som betyr at man må belaste systemet lite frem til spenningen har blitt høy igjen og dynamoen klarer å levere riktig strøm og derav høy effekt?

Hva er inni regulatoren. Er det en IC brikke eller en transistorkrets som jeg har prøvd å forstå meg på med denne tegningen?

1340233855_b95db07d4c.jpg?v=0

Uansett. En regulator ser ut utvendig sånn som nr en på følgende bilde:

1365153945_215fd57eef.jpg?v=0

-Jeg har koblet på en diode som vist på nr 2 for å lure regulator til å tro at at spenningen er lavere enn hva den er og derfor få opp spenningen, men denne dioden vil også begrense spenningen over rotoren (den svarte blokka) og derfor også dynamoens strøm.

Har jeg rett i det?

-Jeg lurer på å koble om som på nr 3 slik at jeg lurer regulatoren uten at magnetiseringsspenningen blir begrenset. Er dette mulig eller vil det bli totalt kresj fordi rotoren og dioden står i parallell og derfor får samme spenning.

-Viss nr 3 går så lurer jeg på å gå hakke lenger og plassere en DC/DC omformer som tåler variabel spenning inn og gir ut en konstant (høy) spenning på 15V. Vil det fungere?

I så fall kan jeg bruke en DC-DC omformer som gir ut enda høyere spenning og få enda mer magnetisering og derfor mer strøm ut av dynamoen. Men hvor bør grensa gå for å ikke ødelegge dynamoen?

1366098256_8959e4a3a2.jpg?v=0

Håper Matador og andre elektro eksperter kan hive seg på dette og svare på så mye som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trimming av dynamo???

For meg virker det som du vil ha høgare ladespenning ifra regulatoren!

Kva slags sammenheng vil du ha høgare spenning? Konkuransebruk?

Det er lenge siden eg har gått på skule, so eg har nok gløymt ein del om elektronikk, men tegning 2 virker rett på meg.

(men dioden må væra kraftig!!!!)

Viss det fungerer, vil spenningen øke med ca 0,6V

Men det finnes vel regulerbare spenningsregulatora å få kjøpt?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med trimming av dynamo mener jeg

1: Øking av spenning uten å begrense strøm

2: Øking av strøm uten å begrense spenning

3: Øking av både strøm og spenning

4: Sørge for at dynamoen leverer merkestrøm uansett batteriets spenning

5: Sørge for at dynamoen leverer merkestrøm uansett turtall.

Dioden jeg har brukt i kobling to er en som tåler 4A. Jeg har målt rotorens resistans til 3,4 ohm (100A dynamo) og jeg har blitt fortalt at det går en strøm på ca 2A i rotoren. At strømmen er en del lavere enn 12V/3,4ohm er nok på grunn av induktans i rotoren.

Grunnen til å finne ut av dette er både fordi at det koster 2300 kr for en avansert laderegulator. Dette er prisen på 4stk overhalte 100 ampers dynamoer fra USA inkl transport så det blir temmelig uaktuelt selv om jeg ikke har plass til 4 stykk. Jeg har ikkje engang plass til to.

Og fordi det er moro å lære noke om teknikken selvfølgelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) trodde det skulle drosse på med svar fra flere andre "experter".... hehe... men diagramen du tegner er ganske forenklet da dette må også temperatur kompenseres, ellers bilde 2 blir nesten riktig men det er riktig som du sier at dette vil begrense strøm mengden ghjennom rotoren DERFOR må dioden fra bilde nr 2 MÅ kobles i serie med emitter til første transistoren men IKKE i serie emittert til tgransistoren som driver rotoren... -elementær....;)

bilde 4 vil ikke fungere ;)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider