Gå til innhold

Corsa 4 ever?

Ranger emnet


Plumbo88

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Har et ganske rart sprøsmål eller et dilemma om man velger å kalle det slik! For jeg eier nemligen en relativt strøken Corsa 1,4i 94mod (litt smårust) som har gått 140 000km. Bilen har slitt litt i det siste, med utskiftning av reg reim, topp og bunn pakning. Og utskiftning av front lykt etter en krash (med bulk i panser som jeg ikke har turt å røre). Men det som er det virkelige problemet er at de 60 hk som sitter i bilen faktisk ikke duger til en dritt! Det dumme er at jeg har forelsket meg i bilen og er ganske desperat etter å få litt mere krutt under panseret og kanskje på sikt, en annsiktsløftning på utsiden!

 

Er det noen flinke folk der ute som vet hvordan dette gjøres eller hvor man får tak i slikt? Kom gjerne med forskjellige forslag (pris er ingen hindring)! Og er det mulig for en hobby-bilmekaniker som meg å få til dette? Må jeg begynne i det små?

 

Ellers er jeg redd jeg blir nødt til å bytte ut min kjære "Corsa-Øgni" med noe annet!:angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha inn større motor krever det en del nye deler.

Må ha spesial drivaksler, motor og servo feste, sveise om eksos så det passer inn på nytt frontrør/grenerør.

 

det enkleste er å finne en c16xe eller x16xel motor. c16xe har 109hk og x16xel har 100hk.

Disse er bolt on i den bilen du har nå.

Audi A4 TDI

Vectra B 1.8 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c16xe sitter kun i 94mod corsa world cup og GSI, x16xel sitter i astra F hvertfall, mulig vectra B også. Kjøpte en x16xel på høggern for 5500.- i sommer.

Ang godkjenning trenger du sikkert kun å bytte bremser foran samt stabstag. Mulig det er større bremsekraftforsterker på de med 1.6 men ikke sikker. Bak er det stort sett samme tromler .

Audi A4 TDI

Vectra B 1.8 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste igjennom flere forum angående bytting av mottor i corsa og vectra. Hvor bla. annet du og en opelmekaniker ikke anbefaler 1,6 16v men i stedet 1,8 eller 2.0 mottorer ( 1.8 (X18XE) og 2.0 (X20XEV) ) ... mener du dette fremdeles? Regner med at å sette inn en 1,8 eller 2.0 mottor blir mye mer omfattende jobb i form av kunnskap og penger?

 

Hadde jo vært dødsfett med noe så stort i en så liten bil! Men er i det hele tatt teknisk mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint sette inn 1.8 og 2L ja, men da krever det nye deler som listet opp lengere opp. Godkjenning er heller ikke lett da corsa B er levert som størst med 1.6 16v og 109 hk. Finnes da ikke papirer på større motor i corsa.

Har prøvd å få til no gjenom GM med min corsa A og 2.0 16v, men ser ikke ut til å få no hjelp.

1.6 motoren har dårlig rykte ja, sliter meds oljeforbruk og brente ventiler.

Får du tak i en motor som er blitt overhalt på garantien så er dem bra. de nye stempla har oljedrenering og ventilstyringene blir brosjet opp litt.

Audi A4 TDI

Vectra B 1.8 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår