Gå til innhold

B230ET vs B230FK/230FT

Ranger emnet


klezz

Anbefalte innlegg

Go dag!

Snakket akkurat med KM technics angående forsterking av min B230ET motor.. Planene er H-profil råder, smidde stempler og forsterket topp-pakning..

Men de sa at vis jeg skulle trimme motoren til mere enn 300hk så MÅTTE jeg bytte til B230FK/B230FT motor..

Hva er egentlig forskjellen på ET og FK/FT?

Er ikke den eneste forskjellen at FK/FT har underspyling?

OG er det slik som de sier at jeg MÅ bytte til FK eller FT vis jeg skal over 300hk?(skal ikke trimme så mye men bare lurer)

:)

 

mvh kristoffer

Volvo, BMW & MB!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

FK/FT har underspyling, har sterkere råder og rådelagre osv. Egner seg mye bedre til trimming.

 

Ja det vet jeg.. Men vis jeg bytter til smidde stempler og h-profil råder så skal egentlig ET motoren tåle like mye som FK og FT motoren da?

MÅ jeg har underspyling vis jeg skal over 300hk?

Volvo, BMW & MB!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veeeel!!!

bytter du rådene er ET motoren LIKE god som fk\ft.

Underspylingen er OVERRATED!! OPPSKRYTT!

 

531 toppen er god for 300 hk uten mods.

svenskene leverer 410 hk chip med 3" lmm og andre dyser.

så er det bare og finne en turbo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veeeel!!!

bytter du rådene er ET motoren LIKE god som fk\ft.

Underspylingen er OVERRATED!! OPPSKRYTT!

 

531 toppen er god for 300 hk uten mods.

svenskene leverer 410 hk chip med 3" lmm og andre dyser.

så er det bare og finne en turbo ;)

 

Okok:)

takk for svaret:)

Da satser jeg på ET motoren alikevell:)

Med smidde stempler og H-profil råder:)

Lurer på hvorfor de på Km technics sier at jeg MÅ bytte til FK eller FT motor da.. Menmen..

Hvilken turbo vil du anbefale meg da?

En som passer på T3 flens helst..

Jeg har desværre en 530 topp på motoren min, er den mye dårligere enn 531?

Volvo, BMW & MB!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, alt beror på totalkostnad ol.

B230blokk

et veiv

h-profil råder

et stempler

 

dette skal tåle 350 hk om delene er i god stand.

 

530 toppen er en annen konstruksjon på portene, da 531 har svanehals porter.

 

 

Garret T304 steg 4 er en god turbo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, alt beror på totalkostnad ol.

B230blokk

et veiv

h-profil råder

et stempler

 

dette skal tåle 350 hk om delene er i god stand.

 

530 toppen er en annen konstruksjon på portene, da 531 har svanehals porter.

 

 

Garret T304 steg 4 er en god turbo :)

 

Okok:)

Jeg får prøve å få tak i en 531 topp istede for den jeg har nå da..

Vet du om delene som sten parner selger bare er noe dritt?

mange som påstår det?

Tenkte å kjøpe stempelen og rådene av han..

Billigere i sverige;)

Volvo, BMW & MB!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte b23et smidde mahlestempler og råder fra parner..

 

fikk rådene sjekket hos MT etter mye gnål om hvor dårlige de er.. mine var hvertfall ok!

 

En av ulempene med dette oppsettet er at det er korte 145mm (org. b21/23 mål grunnet stempelhøyden på b23et stemplene) råder med 24mm hull i lilleenden og 230 mål i storenden..

Og at en kort råde sliter mere på stempelskjørtene

 

fordelen med en kort råde er at den snur fortere enn en lang råde og at stemplene er forholdsvis rimelige.. da man må ha smidde customstempel på f.eks en 152mm råde. da ingen av 230 stemplene er smidde..

men med 230et stempel så er ikke 300hk. noe problem ifølge parner

 

Hvis jeg husker rett så har gamle 230 blokkene en annen plassering av trustlageret.

kanskje er det dette KM tenker på når de ikke anbefaler deg å kjøre med over 300 hk i gamle 230 blokka?

De trimmer endel Volvo,så de har sikkert en grunn! :)

 

siden volvo plasserte det tilbake på de nyere 230 blokkene så kunne det ikke være en gunstig plassering!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte b23et smidde mahlestempler og råder fra parner..

 

fikk rådene sjekket hos MT etter mye gnål om hvor dårlige de er.. mine var hvertfall ok!

 

En av ulempene med dette oppsettet er at det er korte 145mm (org. b21/23 mål grunnet stempelhøyden på b23et stemplene) råder med 24mm hull i lilleenden og 230 mål i storenden..

Og at en kort råde sliter mere på stempelskjørtene

 

fordelen med en kort råde er at den snur fortere enn en lang råde og at stemplene er forholdsvis rimelige.. da man må ha smidde customstempel på f.eks en 152mm råde. da ingen av 230 stemplene er smidde..

men med 230et stempel så er ikke 300hk. noe problem ifølge parner

 

Hvis jeg husker rett så har gamle 230 blokkene en annen plassering av trustlageret.

kanskje er det dette KM tenker på når de ikke anbefaler deg å kjøre med over 300 hk i gamle 230 blokka?

De trimmer endel Volvo,så de har sikkert en grunn! :)

 

siden volvo plasserte det tilbake på de nyere 230 blokkene så kunne det ikke være en gunstig plassering!?

 

Okok:)

Da kjøper jeg iallefall rådene fra parner:)

Det kan godt hende at det har noe med det trustlageret å gjøre ja...

Men man får sikkert kjøpt forsterket trustlager å da?

Men kommer nokk aldri til å ha over 300hk alikevell så det er nokk egentlig ikke et problem for meg..

Takk for mange bra svar:)

Volvo, BMW & MB!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veeeel!!!

bytter du rådene er ET motoren LIKE god som fk\ft.

Underspylingen er OVERRATED!! OPPSKRYTT!

 

531 toppen er god for 300 hk uten mods.

svenskene leverer 410 hk chip med 3" lmm og andre dyser.

så er det bare og finne en turbo ;)

 

Underspyling oppskrytt?..

 

Er vel en grunn til at volvo gadd å bruke masse ekstra kostnader på å bruke det?.. Og når du først skal trimme en motor, er det vel greit at den er holdbar i tillegg til å gå bra?..

Natriumfylte ventiler er vel også oppskrytt eller?..

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underspyling oppskrytt?..

 

Er vel en grunn til at volvo gadd å bruke masse ekstra kostnader på å bruke det?.. Og når du først skal trimme en motor, er det vel greit at den er holdbar i tillegg til å gå bra?..

Natriumfylte ventiler er vel også oppskrytt eller?..

underspylingen hindrer i første omgang SKJØRTEBANK!

Natriumfylte ventiler går i oppløsning ved høyt turtal ( har selv sett resultater av det ) så ja de er nok litt oppskrytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke et og ft blokka helt lik da?

 

Selve blokka er helt lik ja...

Så godt som alle rødblokkene har samme blokk med unntak av plasering av fordeleren..men det er innmaten som varierer..

Gammle 240 motorene hadde vel fordeleren plasser på selve blokka mens de motorene som står orginalt i 740 og 940 har fordeleren plasser i bakkant av toppen..

men det er innmaten som varierer..

Volvo, BMW & MB!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår