Gå til innhold

Diskanter ødelagt, trenger nye!

Ranger emnet


torsteinbg

Anbefalte innlegg

Jeg har en GOLF IV med Alpine SPR17LS - 6-1/2" Component 2-Way både fremme og bake i dørene. Dette drives av en RF, fant ikke den modellen jeg har på megabillig men tror det er en litt eldre version av RF Punch P450.4 4-kanals forsterker.(kjøpt for ca 1 år siden)

 

For noen uker siden tok alle fire diskantene min kveld samtidig!

Er ingenting feil med cd-spiller,forsterker eller delefilter, har testet med å koble mellomtonen på diskanten!

 

Det jeg er ute etter er 4 nye diskanter, noen som kan anbefale meg noe som ikke koster skjorta men samtidig tåler litt!

(til dere som vet hvordan golf IV ser ut, skal de stå slik som de orginale diskantene gjør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle diskantene kan fint bli ødelagt samtidig... om forsterkeren klipper så skal ikke så veldig lenge til før diskanten blir defekte, type delfilter er også avgjørende ;)

 

ellers er jo slik at desto mindre effekt forsterken har så større er sjangsen for å sprenge diskantene... enn hvis du hadde hatt for stor forsterker i forhold til maks effekt som diskanten kan tåle... men uanset prøv å skjekke alt det andre først og konstater at selve diskanten er defekt -du kan jo ohme de og da skal du måle rundt 3-6ohm i hver diskant.

 

Eltek har jo mye rimelig utstyr men det er mange andre merker som også er rimelig og kan gi minst like bra eller bedre lyd. Prisen er gjerne i sammenheng med kvaliteten også, og da er ikke bare ren lydkvalitet men også bedre effekt tåleranse blant andre viktige faktorer :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Skaff deg et par slike, og en ny 4-kanaler du;)

L1%20Pair%20Small.jpg

 

hvorfor skal de diskantene tåle så mye mer forvrengt effekt enn det Focal diskantene tåler?? men ellers er jeg enig om en større forsterker, men enda bedre om aktiv deling og en 4 kanals til... da trenger ikke diskant forsterkeren være så mye kraftigere...

 

ellers andre alternativ er at du brokobler den RF og brukes til frontsetet + en 2 kanaler eller 4 kanaler (som kobles i bro) til høytalerne bak.... ellers er jo som cossi sier en fordel om du skrur ned lyden når du hører at den vrenger... ;) men å bruke en PTC motstand eller en lyspære i serie med diskantene også noe du bør "vurdere" ulempen er at dette forringer lyden. :hello:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal de diskantene tåle så mye mer forvrengt effekt enn det Focal diskantene tåler?? men ellers er jeg enig om en større forsterker, men enda bedre om aktiv deling og en 4 kanals til...

 

At dem tåler mer forvrengt effekt har jeg vel heller aldri påstått. Men når han først har blåst dem han hadde, så hadde ihvertfall ikke jeg vært i tvil om hva jeg hadde kjøpt:)

Å gå aktivt vil klart være flott, men koster jo fort en slant mer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dem tåler mer forvrengt effekt har jeg vel heller aldri påstått. Men når han først har blåst dem han hadde, så hadde ihvertfall ikke jeg vært i tvil om hva jeg hadde kjøpt:)

Å gå aktivt vil klart være flott, men koster jo fort en slant mer:)

 

:) hehe... joa, mye fint ellers men siden delefiltret er beregnet til Focal er jo enkleste å holde seg til Focal, men self helt greit å se på andre alternativer og :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er inn på noe vesentlig ja :) regmer med at han bruker delefiltren som følgte med Focal diskantene... hvis han brukte delfiltren til Alpine kan jo self dette være årsaken til at Focal diskantene tålte enda mindre enn det de er spesifisert til pga delefrekvens og steilheten på nevnte... :)

 

tror torstein må komme med bedre info om hvordan ting har vært koblet opp. :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår