Gå til innhold

Amazon TOTAL restaurering

Ranger emnet


Falk

Anbefalte innlegg

Ja da var det vel på tide å lage en tråd og legge inn litt bilder av go'bilen ;) .

 

Litt info om meg selv:

Har akkurat begynt 3. og siste året på Ingeniør: It og Automasjon, så jeg kan ikke love hyppige oppdateringer utover vinteren men jeg skal prøve.

 

Dette er mitt første store bil prosjekt, har tidligere kun sveiset gulv og kanaler og litt slikt for å hjelpe biler gjennom eu-godkjenning. Så har ikke kjempe mye erfaring med "bilbygging", men det er bare å hoppe i det. Tar gjerne imot tips!

 

Bilen er en 1970 mod 121 amazon med B20 motor. Den har vært i familien siden tidgig 80 tall. Den har nå stått i ca 15 år, motor og alt startet før den ble tatt ut :D volvon sin det!

Planer for bilen i første omgang:

 

- Ta rotta på rusta, og sveise inn alt det som trengs

- Lakke opp bilen i orginal farge, rød 46

- Sette i orginal B20 motor fra 244, montere dobble SU gassere

- Sandblåse orginalfelger og lakke opp de

 

Planer for bilen i andre omgang:

 

- Prøve å få tak i 5.5" breifelger. Eller få laget noen.

- Bygge ny B20, oppborret en smule. Med større stempel og kam og andre ting som jeg ikke vet om ennå. Muligens montere datasprut, det vil tiden vise..

- Ekstraktorgrenrør med tilhørende 2.5" effektanlegg for å få litt gromlyd

 

Som dere ser så er planene store, de blir sikkert forandret underveis og. Men nå konsentrerer jeg meg om all rusta, for den er det nok av. Men som jeg sier til meg selv, like greit å skjære ut og sveise på store plater som å ta små plater :m'm:

 

Slenger inn litt bilder av herligheten.

 

DSCF0036.jpg

 

DSCF0032.jpg

 

DSCF0007.jpg

 

DSCF0002.jpg

 

DSCF0005.jpg

 

DSCF0004.jpg

 

DSCF0003.jpg

 

DSCF0026.jpg

 

DSCF0024_.jpg

 

DSCF0010.jpg

 

DSCF0008.jpg

 

DSCF0027.jpg

 

DSCF0025.jpg

 

DSCF00050.jpg

 

DSCF00060.jpg

 

DSCF00130.jpg

 

DSCF00120.jpg

 

DSCF00110.jpg

 

Bildene taler for seg selv (håper jeg). Har til nå ordna gulvene fremme (litt mye sand på bildene) torpedo plater og byttet begge framvangene da de nesten var borte! Bare kom med innspill og kommentarer. Skal prøve å få tatt noen bedre bilder.

Volvo 240GL 93' - GL, B230FD, Bruksbilen

Volvo 121 70' - Amazon, totalrestaurering AKA Søndagsbilen

X Volvo 244DL 83' - B21A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Eller datasprut..., kanskje jeg prata langt over hue mitt nå men...

Tenkte litt på MegaSquirt..

 

Innsug.. ja har ikke tenkt så mye på det, men kanskje B20E innsuget kan brukes den var det vel riktignok mekanisk sprut på men time vill sjov :)

 

Noen forslag?

Volvo 240GL 93' - GL, B230FD, Bruksbilen

Volvo 121 70' - Amazon, totalrestaurering AKA Søndagsbilen

X Volvo 244DL 83' - B21A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk

Joa det er mye rust men taket er ikke så ille da :)

Fin trening. Har kjøpt alt av ferdig pressa sveise deler, så slipper unna med mye arbeid der. Framvangene var nok de n værste jobben å bytte.

Volvo 240GL 93' - GL, B230FD, Bruksbilen

Volvo 121 70' - Amazon, totalrestaurering AKA Søndagsbilen

X Volvo 244DL 83' - B21A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk

Joa det er mye rust men taket er ikke så ille da :)

Fin trening. Har kjøpt alt av ferdig pressa sveise deler, så slipper unna med mye arbeid der. Framvangene var nok de n værste jobben å bytte.

 

Riktig innstilling! Den kommer du langt med! ;)

 

Trur detta kommer til og bli bra jeg, desto mere du må gjöre med en bil for og få den på veien, desto morsomere er det og kjöre når den er "klar"!

 

Oppdater jevnlig og ta mange bilder.

 

Stå på!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1DSCF0005.jpg

 

Her venter fronten på litt sandblåsing og pussing

 

1DSCF0006.jpg

 

1DSCF0009.jpg

 

1DSCF0007.jpg

 

1DSCF0008.jpg

 

Kan ikke si det var særlig behagelig å sandblåse uten tette briller , hadde sand i øynene 2 dager etter...

 

1DSCF0011.jpg

 

Her er ferdig blåst venstre side. Sikaflex er og lagt på med tannbørste for å få orginal looken. Flere bilder kommer etterhvert, fikk grunnet litt og den dagen...

Volvo 240GL 93' - GL, B230FD, Bruksbilen

Volvo 121 70' - Amazon, totalrestaurering AKA Søndagsbilen

X Volvo 244DL 83' - B21A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja det som står på plakaten nå er å total rydde garasjen, finne igjen alt verktøyet som jeg tror jeg har mista.

 

Etter det blir det å skru av for- og bakstilling for og så legge bilen på siden, skrape av all tectyl og lokalisere rust :)

 

Bra at folk pusher på :)

Volvo 240GL 93' - GL, B230FD, Bruksbilen

Volvo 121 70' - Amazon, totalrestaurering AKA Søndagsbilen

X Volvo 244DL 83' - B21A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :)

 

For å fjerne tectyl så tenkte jeg og bruke propanbrenner og en eller annen skrape. Vinkelsliper med div slipeskiver blir nok brukt til rustpussing, samt sandblåsing. Litt usikker på hvilken grunning jeg skal bruke, på vangene og i motorrom har jeg brukt 2k ppg epoxy grunning. skal få ut litt bilder i kveld

 

Bare å kjøpe amazon, du kommer garantert ikke til å angre! De stiger og stiger i pris.

Volvo 240GL 93' - GL, B230FD, Bruksbilen

Volvo 121 70' - Amazon, totalrestaurering AKA Søndagsbilen

X Volvo 244DL 83' - B21A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

blei litt inspirert av d du har gjort eg nå. har ca same bilen me det sama rustå :-) men e kjekt når du ser resultatet etter ein lang kveld :-) men då stakk eg ut i garasjen :D.

 

Lykka te.

Volvo Amazon 1967.... Bygger

Volvo Amazon 1970.... krajsa

volvo 240 1990.... ombygd til grill tilhengar

volvo 240 1986.... bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk! Godt å kunne inspirere andre, får selv mye inspirasjon av å lese om andres prosjekter.

 

Ja det virker som om amazon ruster på de plassene der ja :)

 

Har ikke fått gjort noe mer på amazonen, den står og slapper av i garasjen. Skal få gjort litt i jul/nyttår håper jeg, innimellom all julematen :yummy:

Volvo 240GL 93' - GL, B230FD, Bruksbilen

Volvo 121 70' - Amazon, totalrestaurering AKA Søndagsbilen

X Volvo 244DL 83' - B21A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår