Gå til innhold

Deler, Ae92

Ranger emnet


Pere89

Anbefalte innlegg

4A-FE er en sliter for lavere turtall, så det er vel ikke så naturlig å lage effekteksos til denne. Svendsens eksos bygger det du vil, om du liker 4 toms hele veien liksom ;).

Det du kan gjøre er å sjekke om anlegget fra GTi passer (4A-GE), så får du i det minste doble eksosrør og litt annen lyd. Det er vel strengt tatt ikke så mye å hente/evt vinne av ytelse på denne motoren (har samme bilen selv ;) ) med mindre du bestemmer deg for å presse lufta inn.

 

Du kan evt skifte ut motorstyringa (og sikkert noe mer) i din til den fra årene 95-98 for da hentet de ut 115hk, mot dine 103.

 

Er det hatchbacken du har eller glass-/liftbacken?

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4A-FE er en sliter for lavere turtall, så det er vel ikke så naturlig å lage effekteksos til denne. Svendsens eksos bygger det du vil, om du liker 4 toms hele veien liksom ;).

Det du kan gjøre er å sjekke om anlegget fra GTi passer (4A-GE), så får du i det minste doble eksosrør og litt annen lyd. Det er vel strengt tatt ikke så mye å hente/evt vinne av ytelse på denne motoren (har samme bilen selv ;) ) med mindre du bestemmer deg for å presse lufta inn.

 

Du kan evt skifte ut motorstyringa (og sikkert noe mer) i din til den fra årene 95-98 for da hentet de ut 115hk, mot dine 103.

 

Er det hatchbacken du har eller glass-/liftbacken?

 

Det er hatchbacken. Tenker jeg lager 2" sjøl. Men er så dyrt for rustfritt, har starta og ruste en del på bakre delen så tenkte det var like greit og bytte hele veien. Tjener jeg mye effekt på å fjærne katalysatoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4A-FE er en sliter for lavere turtall, så det er vel ikke så naturlig å lage effekteksos til denne. Svendsens eksos bygger det du vil, om du liker 4 toms hele veien liksom ;).

Det du kan gjøre er å sjekke om anlegget fra GTi passer (4A-GE), så får du i det minste doble eksosrør og litt annen lyd. Det er vel strengt tatt ikke så mye å hente/evt vinne av ytelse på denne motoren (har samme bilen selv ;) ) med mindre du bestemmer deg for å presse lufta inn.

 

Du kan evt skifte ut motorstyringa (og sikkert noe mer) i din til den fra årene 95-98 for da hentet de ut 115hk, mot dine 103.

 

Er det hatchbacken du har eller glass-/liftbacken?

 

Nå får du gi deg med disse spekulasjonene dine om at F-toppen er så jævlig døll..

Den motoren der har effektoppen sin på 5800 rpm, og jeg ville ikke akkurat sagt at det er en "lav turtals sliter"...

 

Det er hatchbacken. Tenker jeg lager 2" sjøl. Men er så dyrt for rustfritt, har starta og ruste en del på bakre delen så tenkte det var like greit og bytte hele veien. Tjener jeg mye effekt på å fjærne katalysatoren?

 

Du må nok bygge eksos selv ja...

2" er veldig fint, rimelig ideelt for motor og topp. Og rustfritt er ikke vits å lage, bilen ruster bort før den nye eksosen ruster uansett.

 

Senkefjærer får du på mekonomen for 2000,-

 

Fjærne katalysator?.. sett på en 2" kat med resten av anlegget..

Er greit å tenke litt miljø hvis man skal kjøre mye :coplight

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du gi deg med disse spekulasjonene dine om at F-toppen er så jævlig døll..

Den motoren der har effektoppen sin på 5800 rpm, og jeg ville ikke akkurat sagt at det er en "lav turtals sliter"...

 

 

 

Du må nok bygge eksos selv ja...

2" er veldig fint, rimelig ideelt for motor og topp. Og rustfritt er ikke vits å lage, bilen ruster bort før den nye eksosen ruster uansett.

 

Senkefjærer får du på mekonomen for 2000,-

 

Fjærne katalysator?.. sett på en 2" kat med resten av anlegget..

Er greit å tenke litt miljø hvis man skal kjøre mye :coplight

 

Hehe:P miljøet ja.. er noe med det også;) Vet om noen brukbare dempere? Rollan har sunket ned litt bak, er sikkert bare slitene dempere, men tenkte jeg skulle sette på noe stivere rundt hele. Og senke 30 eller 40mm :) Tror det kan bli morro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe:P miljøet ja.. er noe med det også;) Vet om noen brukbare dempere? Rollan har sunket ned litt bak, er sikkert bare slitene dempere, men tenkte jeg skulle sette på noe stivere rundt hele. Og senke 30 eller 40mm :) Tror det kan bli morro

 

Er fjerene som setter seg, gjorde det på meg også... :)

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fjerene som setter seg, gjorde det på meg også... :)

 

Ok, så om jeg bare setter på senke fjærer så mener du at det kommer opp på normalt nivå igjen bak? Jeg ville trudd at det var demperene bak som var blitt slitene jeg men, jeg har ikke hatt av hjul og kikka enda heller så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så om jeg bare setter på senke fjærer så mener du at det kommer opp på normalt nivå igjen bak? Jeg ville trudd at det var demperene bak som var blitt slitene jeg men, jeg har ikke hatt av hjul og kikka enda heller så..

 

Er fjærene som holder bilen oppe, ikke demperne :)

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du gi deg med disse spekulasjonene dine om at F-toppen er så jævlig døll..

Den motoren der har effektoppen sin på 5800 rpm, og jeg ville ikke akkurat sagt at det er en "lav turtals sliter"...

 

 

Hihi, ikke meningen å få deg til å bikke over Kenito. Om du ber meg begrunne noe så er det greit. Ikke kast ut ord som spekulasjoner når du selv spekulerer i om jeg spekulerer. Jeg har 4A-FE i min egen bil. Det at toppen er døll er dine egne ord ;)

FE-toppen er en "økonomisk topp", med doble kammer riktignok, men vinkelen mellom ventilene er på knappe 22°. Riktignok er effekttoppen på 5800 rpm, men hestekrefter er ikke alt. Momenttoppen ligger på 4800 på denne motoren.

 

GE-toppen har da også en gunstigere design for bedre flow da ventilene står i 45° vinkel. Det er trossa alt en grunn til at de fleste velger å bruke GE-toppen, pga flow, deletilgang osv. Likevel er effekt- og momenttoppen på 4A-GE (solgt i norge) bare et par hundre rpm høyere enn for 4A-FE.

 

Bare for å spekulere litt på slutten så innbiller jeg meg at 4A-GE begynner å yte godt ved et høyere turtall enn det 4A-FE gjør (jeg har jo ikke sett disse kurvene). Årsaken er nok soleklar, og det er at folk som kjøper biler med 4A-FE klarer (og liker) å få de rundt i vanlig trafikk med å kjøre på lavere turtall for så å spare bensin.

 

4A-FE er ingen dårlig motor for å ha det sagt. I en vanlig bil så kan den rulle 300000km uten nevneverdig problem :)

 

Det er vel ingen tvil om at det meste kan trimmes/skremmes til å yte bedre, men er utgangspunktet verdt det?

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, ikke meningen å få deg til å bikke over Kenito. Om du ber meg begrunne noe så er det greit. Ikke kast ut ord som spekulasjoner når du selv spekulerer i om jeg spekulerer. Jeg har 4A-FE i min egen bil. Det at toppen er døll er dine egne ord ;)

FE-toppen er en "økonomisk topp", med doble kammer riktignok, men vinkelen mellom ventilene er på knappe 22°. Riktignok er effekttoppen på 5800 rpm, men hestekrefter er ikke alt. Momenttoppen ligger på 4800 på denne motoren.

 

GE-toppen har da også en gunstigere design for bedre flow da ventilene står i 45° vinkel. Det er trossa alt en grunn til at de fleste velger å bruke GE-toppen, pga flow, deletilgang osv. Likevel er effekt- og momenttoppen på 4A-GE (solgt i norge) bare et par hundre rpm høyere enn for 4A-FE.

 

Bare for å spekulere litt på slutten så innbiller jeg meg at 4A-GE begynner å yte godt ved et høyere turtall enn det 4A-FE gjør (jeg har jo ikke sett disse kurvene). Årsaken er nok soleklar, og det er at folk som kjøper biler med 4A-FE klarer (og liker) å få de rundt i vanlig trafikk med å kjøre på lavere turtall for så å spare bensin.

 

4A-FE er ingen dårlig motor for å ha det sagt. I en vanlig bil så kan den rulle 300000km uten nevneverdig problem :)

 

Det er vel ingen tvil om at det meste kan trimmes/skremmes til å yte bedre, men er utgangspunktet verdt det?

 

 

Jo det er sant.

i forhold til 4a-ge så blir det en døll motor, men det blir veldig feil å sammenligne de to motorene.

Som en vanlig motor er en 4a-fe helt normal, og forholdsvis sprek, det er mitt poeng i dette.

Tenk på min volvo motor som bare rever til 4200rpm, og der slutter alt å dra :) (mye med kammen å gjøre)

Det er som å kjøre diesel.

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er sant.

i forhold til 4a-ge så blir det en døll motor, men det blir veldig feil å sammenligne de to motorene.

 

Hæ? Hvordan i alle dager kan du mene det?

 

4A-GE og 4A-FE er nesten samme motoren, bare med forskjellige topper! Derfor er det jo en selvfølge å sammenligne de to.

 

til 4A-GE motorene får en jo store mengder trim, så det går jo an å finne ut om noe av det passer over på 4A-FE motoren.. Eller, du kan kjøpe en eller annen FWD 4A-GE motor og bytte over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Hvordan i alle dager kan du mene det?

 

4A-GE og 4A-FE er nesten samme motoren, bare med forskjellige topper! Derfor er det jo en selvfølge å sammenligne de to.

 

til 4A-GE motorene får en jo store mengder trim, så det går jo an å finne ut om noe av det passer over på 4A-FE motoren.. Eller, du kan kjøpe en eller annen FWD 4A-GE motor og bytte over

 

Samme blokk ja, men annerledes topp, innsug og grenrør..

Utfallet har ca, alt og si...

 

og G toppen er designa for sportslig bruk, og F-toppen er designet for økonomisk bruk, men alikevell er det en motor du kan dra relativt langt på turtall og det fortsatt skjer noe...

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om jeg setter på Ge toppen da, og ny hjerne fra en ge. Vill det funke? Får mere effekt da skulle man tru? Eller er det forskjelig innmat i Ge i forhold til Fe motoren?

Plukka ned eksos anlegget og fått opp igjen en del rør i dag:) tror det blir bra. Blir litt vanskelig med "kardang" bøyen da.. Må kappe og skjøte den om jeg skal få den over bæringa under der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort og gæli svar. Det er sannsynligvis forskjellig innmat på norske 4A-FE og 4A-GE, avhengig av år og modell, men neppe noe altfor galt for en enkel konvertering. Det er også forskjell på innmat i 4A-GE og 4A-GE om du skjønner, og på selve 4A-blokkene.. igjen avhengig av år og modell. Du får 4A-GE med ca 124 Hk, 130 Hk og opp til ca 165-170 Hk.. Du får også en variant med kompressor :) (-GZE)..

 

Uansett, om du bare skal trimme en 10-20 Hk, så hvorfor ikke bruke -FEn din.. Så sparer du masse penger :) En brukt 4A-FE koster bare noen få tusen om du skulle være uheldig å sprenge den.

 

BTW. Jeg tror ikke du tjener på å fjerne katalysatoren. La den stå og ikke glem å ta med lambdasensoren inn i det nye anlegget ditt :) Det finnes endel tråder på dette forumet der de diskuterer hvorvidt en katalysator kan eller bør fjernes. Du finner det nok om du søker litt.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktignok er effekttoppen på 5800 rpm, men hestekrefter er ikke alt. Momenttoppen ligger på 4800 på denne motoren.

Likevel er effekt- og momenttoppen på 4A-GE (solgt i norge) bare et par hundre rpm høyere enn for 4A-FE.

Bare for å spekulere litt på slutten så innbiller jeg meg at 4A-GE begynner å yte godt ved et høyere turtall enn det 4A-FE gjør (jeg har jo ikke sett disse kurvene). Årsaken er nok soleklar, og det er at folk som kjøper biler med 4A-FE klarer (og liker) å få de rundt i vanlig trafikk med å kjøre på lavere turtall for så å spare bensin.

4A-FE er ingen dårlig motor for å ha det sagt. I en vanlig bil så kan den rulle 300000km uten nevneverdig problem :)

QUOTE]

 

Effekttopp og momenttopp på en 4AGE er 6600 og 5200rpm...

4AGEn begynner og funke fra ca 4300 og oppover. Har eid en AE92 med 4AF (?), den 1.6 gasseren med 90hk. Måtte ha 4000+ den og for å funke godt. Mhs til bensinforbruk er vel disse bilene relativt like. Min AE82 GT (300k+) bruker mellom 0,59 og 0,75. Den gamle AE92en brukte mellom 0.66 og 0.75 stort sett. Min hadde gått 375k når jeg solgte den i 2003, og var stroeken lyd fra motoren. Den går fortsatt den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår