Gå til innhold

Drift Day #1 - Rudskogen 08.11

Ranger emnet


Shakotan

Anbefalte innlegg

Originally posted by bing

 

jeg syntes dette virker KJEMPE BRA!! har ingen negative kommentarer om dette, eneste jeg lurer på er, hva som sees på som en skikkelig biler.

Sånn som jeg ser det så har jo VELDIG mange her fordommer mot f.eks cossie'er men en 2wd cossie høres i mine øre veldig ut som en god driftebil.. jeg har ingen selv så hvordan den er kan jeg ikke uttale meg om, men jeg har sett noen sladde på rudskongen etc så sladde kan den jo :)

 

Det med skikkelig driftebil betyr bare at den som eier bilen har gjort litt for at bilen skal fungere til dette bruket og at den er godt sammenskrudd og i god stand. Gamle vrak hører ikke hjemme på et drifting arrangement. Cossier er selvsagt godkjent. Det samme er 240, escort, ascona etc. ;)

 

Arrangementet nå den 8. blir åpent for de fleste, men vi håper at vi kan få en viss standard. Prøv å unngå 5000 kroners biler. Det ser ikke bra ut. Vi vil heller slippe til de som ønsker å trene med billigbiler på treningsdager til vinteren. Husk at vi må få bilsportforbundet og arrangørklubbene til å tenne på idéen. For å få solgt inn dette som en klasse er det en stor fordel om de med litt gromme gatebiler kommer, selv om dere ikke satser alt. Jo flere 200sx, supra, rx7 etc. som stiller, jo mer seriøst vil vi bli oppfattet.

 

Dette er ment å kunne bli en ny gren i norsk motorsport, derfor må vi forlange at de som ønsker å være med også ønsker å satse litt. Alle trenger ikke å bygge 200sx med 450hk, men på sikt håper vi at de bilene som deltar er bygget som en skikkelig racerbil. Det trenger ikke å bli så dyrt, ettersom motoreffekt ikke er viktigst. Sørg bare for en skikkelig sperre og et stivt understell.

 

Jeg håper alle skjønner tankegangen og setter pris på at vi ønsker å gjøre dette på en seriøs og skikklig måte, og prøver å få det inn i ordnede former :)

 

Fredrik

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 190
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dette er så vanvittig morro!

Jeg syntes dette er det perfekte komprimiss. Har lyst til å begynne med noe form for motorsport, men det blir fort dyrt. Og bare bygge en drit rask bil til ingen nytte er litt meningsløst spør du meg:rolleyes: Og i "drifting" kan man jo bygge bil etter eget behov (og lommebok!).

Det er kanskje flere som mener det samme(?).

 

Vi får bygge noen skikkelige drifte biler og jage sierra av toppen.

 

Blir det arrangert kurs eller?:D :D :D

Bayern Meister Werk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs nok om fsr skal ha penger for filminga si da riktignok.

 

Får håpe det kommer mange folk da, drifting arrangementer vil garantert bli populær, så prøv å få ut ordet til flest mulig folk, sånn at sponsorer og bilsportforbundet ser potensialet for dette.

 

FSR: Har du noen oversikt over hvilke biler som kommer?

Kunne kanskje lagt ut ei startliste på siden din som du oppdaterte etterhvert?

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må betale de som skal filme ja, dersom det var det du mente. Men alle kan ta med kamera og filme så mye de vil. Den eneste betingelsen er at vi kan få bruke bildene dersom de blir bra ;)

 

Jeg har ikke noen startliste klar enda, men det kommer nok etterhvert. Dette kom jo litt brått på, så det er en del ting som ikke blir ptioritert i første omgang. Webside etc. kommer på sikt :)

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke studert driftebilene japanerne bruker selv enda, men har ikke de satt opp bilene veldig spesielt for drifting? Hørt noen rykter om det... Du sier at de skal være stive FSR, skal de være stivere forann enn bak f.eks? Bare nysgjerrig,

 

sladda litt rundt i sommer med Camaron jeg (ikke si det til noen da), fant ut at bilen ble mye mere kontrollert å drifte med etter at jeg satt på et skikkelig grisestivt krengestag forann, koni dempere og stive senkefjærer, dvs at bilen er ganske mye stivere forann enn bak, har hørt at det skal være gunstig når man har stiv bakaksel. Uansett, jeg kunne tenkt meg å lære å drifte den bilen på bane til sommer, men nå i vinter hadde det vært morsomt å fått litt tørr trening med 190e...

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er egentlig ikke satt opp så veldig spesielt for drifting. I prinsippet er de satt opp som en vanlig banebil. Imidlertid er de ikke fintunet for rundetider, men for kontroll. De er da naturlig nok veldig stive, og som du sier er et stivt stabstag mye av nøkkelen. Hensikten med dette er å eliminere krenging, noe som gjør bile mye mer stabil ved retningskifte. I kombinasjon med justerbare dempere og stive fjærer gjør dette at bilen blir veldig rolig og stabil selv om den kastes fra side til side.

 

En bil som er myk bak vil sette seg mer og du vil få mer grep bak. Dette er vanlig i rally der det kjøres på løst underlag, men i racing/drifting er bilen ganske lik forna og bak. Selvsagt med individuelle forskjeller fra bil til bil. Andre setup detaljer som kjennetegner både racerbiler og driftebiler er at de kjører med veldig mye camber foran. Dette for å få mye grep foran i selve svingen. Noen av gutta som drifter setter også litt toe-out på bakhjulene for å få det til å styre enda bedre. I racing er dette stort sett vanligst på framhjulsdrevne biler.

 

En annen, for noen kanskje litt overraskende detalj, er dekkene. I motsetning til hva de fleste tror, driftes det utelukkende med gode dekk! Grunnen til dette er for det første at kvalitetsdekk har en bedre gummiblanding som tåler temperaturene godt, samt er stabile og lette og kontrollere. Lavprofildekk fra Yokohama og Bridgestone er veldig populært...

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår