Gå til innhold

Dunking i motorromet

Ranger emnet


valdemar

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en 87 mod Golf 1,8 liter bensin.

Den har begynt å dunke når jeg slakker av på gassen etter pådrag.

Det høres mest ved 2 og 3 gir.

Når jeg slipper opp gassen så kan det virke som noe glepper.

Tror kanskje det er girkassa som tar kvelden snart, for det er omtrent klin umulig å få den i 5.

Kjørte den opp på bukker istad og la merke til at det er en glipe på 5-6 mm fra høyre drivaksel til kassa.

Skulle hatt bilder av det, men det begynner å bli mørkt ute.

 

Takker for hjelpfulle svar.

Dont take life too seriuosly,

you never get out alive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, prøv å test om lyden er mer tilstede ved enten høyre- eller venstresving, prøv i heletatt å finne ut når lyden dunker...

 

..mistanken min går til drivledd (indre eller ytre, høyre eller venstre side). Dunkelyder er gjerne tegn på at noe ryker, og jeg tipper at det har gått hull på en mansjett et sted. Da kommer det dritt inn i drivleddet, og fettet som skal smøre tyter kanskje ut i tillegg til at dritt kommer inn.

Mansjettbytte inngår nemlig i vanlig serviceintervall fra tid til annen, blir ikke disse byttet skjer dette du forklarer (tror jeg da...)

 

Et drivledd koster ca 500kr på Biltema, noe dyrere andre steder. Det er D.I.Y tråd på golf2 for hvordan man bytter dette. Lykke tel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått sjekka litt og det virker som det kan være høyre drivknute forran som er gåen.

Når jeg prøver å bevege på drivaksel (høyre side) kan jeg flytte den nesten 1 cm fra side til side.

Jeg kan rugge på den og da rister det i den.

Hører også en svak ristelyd fra drivakselen når jeg lar motoren stå på tomgang.

Er det bare drivknuten som har gått eller tror dere jeg må bytte aksel også?

Hvordan sjekker jeg om det bare er drivknuten som må byttes?

PS: det er ikke lekk i hull i mansjetten.

 

Takker for hjelpende svar.

Dont take life too seriuosly,

you never get out alive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare drivknuten som har gått eller tror dere jeg må bytte aksel også?

Hvordan sjekker jeg om det bare er drivknuten som må byttes?

PS: det er ikke lekk i hull i mansjetten.

 

Takker for hjelpende svar.

 

Det skal ikke være masse slark i drivknuten, er det det kan det være at drivknuten har kommet løs fra akslingen(Høyst usannsynlig) eller så er det noe innenfor mansjetten som er dårlig.

Kjøp deg nye drivknuter høyre og venstre side og bytt begge når du først er igang.

 

Hvis du vil ta av mansjetten bare for å sjekke kjøper du deg noen lange slangeklemmer og en tube med hjullagerfett.

 

Klipp av den låseringen som sitter ytterst og trekk mansjetten forsiktig bakover, inni her skal det være rent og pent, fettet skal ikke være svart osv. Er det lite fett her kan du med letthet presse inn mer før du setter tilbake mansjetten.

 

Biltema sine drivknuter kommer ferdig innfettet og har grei standard. Har ikke prøvd å burne osv, men til mye aktiv kjøring har dem fungert uten den minste ulyd..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper gåen foring til motorfeste eller bære arm... har samme dunkingen må min... Men skal da være mer brutalt jo lavere gir du har.. med tanke på ordentlig pådrag liksom...

 

Hele motoren tipper jo bakover ved pådrag, vis den da drar seg 1 eller 2 cm lenger pga ødelagt eller manglende foring, vil det dunke godt metall mot metall når du slepper gassen igjen.. Prøv å kjør igang, bare at du tar ut og inn clutchen sånn at det jokker fremover.. om forhjulet flytter seg frem og tilbake i buen er det det jeg har nevnt som er feilen.. lykke til ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det kan virke som at det er gåent motorfeste.

For det høres nesten bare i 1 og 2 gir. Kan dette komme av gåen foring i bærearm også? Skal sjekke den etterpå. Har en drivaksel som er nogenlunde, skal prøve å bytte denne med det samme.

Dont take life too seriuosly,

you never get out alive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Jeg sjekka det fremre motorfeste og det var ikke synlig defekt, så da kan jeg vel utelukke det. symtomene er som en annen skrev her ved igangsetting og til 2. gir og spesielt køkjøring. kan et gåent drivledd gi slik lyd?

 

Er ikke lett å se om motorfeste er gåent.. jeg skifta mitt fremre idag, og da hadde gummien løsna fra festet... og det kunne man ikke se når det sto på bilen.. men prøv å få med en kamerat å sett deg inn i bilen og sett på brekket.. så napper du litt i clutchen mens du står i 1 gir for å se om motoren beveger seg mye.. jeg hadde også en dunkelyd da jeg slapp gassen, men den er nå borte med nytt feste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår