Gå til innhold

Jaguar XJ6, pris?

Ranger emnet


noXelon

Anbefalte innlegg

Kommer helt an på hvilken XJ6 det er. Den første bilen med XJ6-navnet ble produsert i 1968, den siste i 1996, og da spenner det over 5 forskjellige modeller.

 

I tillegg kommer det an på hvilke øvrige spesifikasjoner den har, og i hvilken tilstand den er i. For å si det kort så lønner det seg svært sjelden å restaurere en XJ6 med tanke på å tjene penger på den.

 

Men om du kommer med mer info så kan jeg gi deg en omtrentlig verdi.

 

Nick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvilken XJ6 det er. Den første bilen med XJ6-navnet ble produsert i 1968, den siste i 1996, og da spenner det over 5 forskjellige modeller.

 

I tillegg kommer det an på hvilke øvrige spesifikasjoner den har, og i hvilken tilstand den er i. For å si det kort så lønner det seg svært sjelden å restaurere en XJ6 med tanke på å tjene penger på den.

 

Men om du kommer med mer info så kan jeg gi deg en omtrentlig verdi.

 

Nick

 

 

Det er en 72mod, 2.8l eller 3.0l han som har den er litt usikker.

Bilen er bare delebil nå, men alt funker.

Tenkte jeg skulle pusse den opp og selge den siden den drikker litt. Den har heller ikke gått så langt. Litt usikker, det var i allefall det han sa. Kjenner han som har den.

 

Har desverre ikke mer info.

Link til bilen her: http://tinde.no/au/car.tas?Ref=1553638

Ikke den første men de andre bildene der.

Volvo Amazon 1968 mod

VW Passat 1.8 1997 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 72-modell er en Serie 1. Det er bra. Om den kommer fra California er den antageligvis en 4.2 automat, det er det vanligste. Den finnes også som 2.8 (stort sett kun å finne i Europa) og med manuellt gir (nokså sjelden i forhold til automat).

 

En bra Serie 1 4.2 ligger normalt på rundt 100.000 i pris. Prosjektbiler ligger fra 10.000 og oppover. Stort sett allt av deler er tilgjengelig, men for serie 1 er det svært vanskelig å finne gode forskjermer og vakumdelene til varmeapparatet er helt umulig å finne.

 

Den andre bilen som står der er en Serie 3, av siste årsmodell som 6-sylindret rekkemotor (den gikk helt til 1992 som V12). Den vil være en 4.2 automat, med innsprøytning. Verdi i dag i bra stand også rundt 100.000.

 

Tanken om å bygge sammen de to bilene virker litt overflødig. Det er igrunnen kun frambremser og motor det vil være et poeng på flytte over (for å få ventilerte skiver og 4-pot kalipre, samt toppen med større innsugsventiler). Innsprøytningssystemet kan også flyttes, men det blir en større jobb med tanker og bensinrør.

 

Om det vil lønne seg å sette istand Serie 1'en? Det kommer helt ann på hvor nevenyttig du er, hvor mye som må gjøres og om du har tilgang på billig lakkering. Normalt vil man regne rundt 40.000 på en motoroverhaling, 50.000 på nytt interiør, 50.000 (minst) på lakkering og kanskje 30.000 på allt det andre. Og da er det åpenbart ikke lønnsomt!

 

s1_summer.jpg

 

Men en grom bil er det!

 

Nick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkering og verksted har jeg gode kompiser som kan hjelpe meg.

Interiør får jeg rabatt på.

Men som du sier, burde revurdere dette. Bilene er veldig fine og er sikkert artige å kjøre.

Jeg er ikke mer enn 19 så har ikke så mye erfaring med sånne biler :P

Men vil veldig sette den sammen og få på skilt på den. Er veldig status og kjøre i en jaguar da :D

Volvo Amazon 1968 mod

VW Passat 1.8 1997 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble brukt 2 forskjellige måter å måle hestekrefter på, SAE og DIN. DIN er det som brukes i dag, og er en mer reell måling. SAE ble målt i benk uten noe som kunne tappe krefter. Samt at det vel var vanligere å lyge på seg litt ekstra før i tida...

 

En Jaguar 4.2 med tre SU-forgassere ble oppgitt til 265 SAE-hester, og hadde vell reellt nærmere 200 DIN. Med to SU-forgassere lå den kanskje 10-15 hester under. Med innsprøytning hadde den reellt 205 DIN.

 

Hestekrefter er dog ikke det disse motorene imponerer mest med. Med den lange slaglengden er det en motor for dreiemoment. Husker ikke tallene nå, men det er mye, og med en veldig flat kurve.

 

Nick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har ikke fått tatt bilde av den enda desverre. Han som skal selge de har en annen bil som skal selges, men det har det blitt noe trøbbel med mellom han som skal han den og selgeren.

Han vil først få i orden den før han selger Jaguarene.

Han har også en El Camino som jeg ser litt på.

 

Kommer bilde så snart jeg får den. Håper veldig på i dag.

Skal virkelig stå på å få han med den andre bilen i orden!

Volvo Amazon 1968 mod

VW Passat 1.8 1997 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
Det er en Serie 3, produsert mellom 1978 og 1986 (solgt i USA som 1987-modell) som 6-sylindret 4.2 (gikk helt til 1992 som 5.3 liter V12).

 

Du har ikke bilder av Serie 1'en?

 

Nick

Hei Arctic ! Hvordan ser du at dette er en serie 3 ?

Kan jo knapt se noe av støtfangeren. Hvor ligger forskjellen fra siden ??

Er serie 1 og 2 bare chrom støtfanger ?

odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår