Gå til innhold

justere ventilklaring B18a

Ranger emnet


toretang

Anbefalte innlegg

Jeg siterer meg selv fra et svar på en quiz på amcarforumet for en god stund siden (lett redigert):

 

Poenget er å justere ventilene til den sylinderen som til enhver tid er i øvre dødpunkt mellom kompresjons- og forbrenningstakt slik at hverken innsugs-, eller utblåsningsventilen er under påvirkning fra kamakselen. På en vanlig rekkefirer er det slik at sylinder nr 1 og 4 samt 2 og 3 er i øvre dødpunkt samtidig men er i forskjellige takter. Da blir det slik at man justerer ventilene på sylinder 1 når vippearmene på sylinder 4 veksler osv.

Og korrekt klaring mellom ventil og vippearm får man ved å bruke bladsøker med bladtykkelse i henhold til instruksjonsbok. Løsne kontramutter, skru ned justeringsskrue til det ikke er slark på søkerbladet og stram kontramutter. Ta deretter kontrollmål for å se at ingenting har ugjort seg før du går videre til neste.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forstår jeg rett hvis jeg da:

 

1: Skrur av toppdeksel.

 

2: Vrir motoren rundt til sylinger 1 den første ventilen er helt oppe og med maks klaring og justerer ventilåpningen til det den skal være?

 

3: Dreier motoren rundt til jeg har justert alle klaringene med maks åpning?

 

Har jeg bomma her? Har aldri sett noen gjøre dette før, så må prøve å se det for meg før jeg begynner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forstår jeg rett hvis jeg da:

 

1: Skrur av toppdeksel.

 

2: Vrir motoren rundt til sylinger 1 den første ventilen er helt oppe og med maks klaring og justerer ventilåpningen til det den skal være?

 

3: Dreier motoren rundt til jeg har justert alle klaringene med maks åpning?

 

Har jeg bomma her? Har aldri sett noen gjøre dette før, så må prøve å se det for meg før jeg begynner...

 

Når ventilene på nr 4 vipper (eksos lukker og innsug åpner) justerer du begge ventilene på nr 1.

 

Når ventilene på nr 2 vipper justerer du begge ventilene på nr 3.

 

Når ventilene på nr 1 vipper justerer du begge ventilene på nr 4.

 

Når ventilene på nr 3 vipper justerer du begge ventilene på nr 2.

 

Du må justere klaringen når ventilene er helt ubelastet, og det er de ved øvre dødpunkt under forbrenningstakten.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde meg på dette idag. Er det slik at 0,35 bladet skal gå inn, men ikke 0,40 bladet?

 

Når sylinder 4 skifter mellom ventilene og jeg skal justere klaringene på sylinder 1: Er det slik at jeg må presse ned vipperen med fingeren og så justere klaringen (det gikk ikke an å få inn noen blad uten) eller kan dette tyde på at noe annet er galt, slark?

 

Har tikkelyder i motoren som jeg regnet med kom fra at ventilklaringen var feil, men på de fleste ventilene gikk 0,4 bladet inn men ikke 0,5 bladet når jeg hadde trykket på vipperen på den siden som fjæra ikke er. Betyr dette at jeg må justere da? Biltema målebladet hadde selvfølgelig ikke 0,35:( Har også et måleblad med tommer på, er det dette jeg egentlig skal bruke? Hvilke størrelser skal det isåfall være?

 

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde meg på dette idag. Er det slik at 0,35 bladet skal gå inn, men ikke 0,40 bladet?

 

Når sylinder 4 skifter mellom ventilene og jeg skal justere klaringene på sylinder 1: Er det slik at jeg må presse ned vipperen med fingeren og så justere klaringen (det gikk ikke an å få inn noen blad uten) eller kan dette tyde på at noe annet er galt, slark?

 

Har tikkelyder i motoren som jeg regnet med kom fra at ventilklaringen var feil, men på de fleste ventilene gikk 0,4 bladet inn men ikke 0,5 bladet når jeg hadde trykket på vipperen på den siden som fjæra ikke er. Betyr dette at jeg må justere da? Biltema målebladet hadde selvfølgelig ikke 0,35:( Har også et måleblad med tommer på, er det dette jeg egentlig skal bruke? Hvilke størrelser skal det isåfall være?

 

Takk for svar:)

 

Hvis det er slik at klaringa skal være mellom 0,35-0,40 så bør det være tight fit på det største. Dessuten har du vel 0,35 hvis du kombinerer 0,20 og 0,15... I ditt tilfelle kan jo klaringen være 0,45 eller mer uten at du vet det.

 

Må du presse hardt på vippearmen for å få inn bladsøkeren? Det skal ikke være nødvendig, selv om et lett press i motsatt ende enn ventilen muligens må til for å entre bladet.

 

Et tommeblad rundt 0,015 burde duge.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite dytt på vipperen holder fint, akkurat som det er en liten slakk der og den vipper ikke tilbake av seg selv, så når jeg har dyttet på den kan jeg stappe inn blader.

 

Motoren er kun gått 166000km, men den har stått siden 1991 tilogmed påsken i år når jeg kjøpte den så ting skal vel ikke være utslitt ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite dytt på vipperen holder fint, akkurat som det er en liten slakk der og den vipper ikke tilbake av seg selv, så når jeg har dyttet på den kan jeg stappe inn blader.

 

Motoren er kun gått 166000km, men den har stått siden 1991 tilogmed påsken i år når jeg kjøpte den så ting skal vel ikke være utslitt ihvertfall..

 

Det er jo dette lille slakket som kalles ventilklaring... Det er kun ventilfjæra som presser tilbake ventilmekanismen, så når ventilen er helt lukket (jf den prosedyren vi beskrev tidligere)er det ingenting som presser på vippearmene.

 

Dersom motoren din ikke har satt seg fast burde det være håp for den. B18/B20 tikker jo litt siden de ikke har hydrauliske løftere, men det er jo litt av sjarmen...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår