Gå til innhold

Hva trenger jeg for å sandblåse??

Ranger emnet

Ja__9

Anbefalte innlegg

Gjest sicarlse

jeg har brukt den... for min del fungerer den fint. sandblåseren til biltema. jeg har veldig liten erfaring med sandblåsing, bare med biltema:)

bare sørge for stor nok kompressor, forbanna irriterende å gå tom for luft heile tia:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva trenger jeg for å sandblåse??

SAND?! :morph:

Har en liten kompressor på max 8 bar 24L...

kan jeg bruke biltema sin punktsandblåser??

Jeg har sånn lekekompressor fra Coop OBS! og biltema sine blåseverktøy.

Punktsandblåsern går sånn passe akkurat, men du må tåle noen pauser. Og du skal vite at den blåser bare arealet av en femtiøring så skal du blåse ren hele Scorpioen din går du fort lei.

Vanlig "fire at will" blåser kan du glemme. Får ikke fart på sakene. Jeg tok den med slange ned i bøtte/sandsekken. En kompis har den med underliggende kopp og den sier det bare "schwoosjh" så må du etterfylle. Der er punktblåsern fin, den resirkulerer, så med alusilikat varer den faktisk en stund før det bare er igjen støv.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en med underliggende kopp, og låner en Motek som holder greit på trykket. Den er ikke så stor, så må ta noen pauser.

Har du en stor kompressor som klarer å holde 8 bar konstant, så vil jeg tro biltema sin fungerer. Men merker stor forskjell på 8/9 bar og 6 bar og full beholder og nesten tom på min sandblåser! Veldig effektiv med full beholder.

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storatlas'en min brøt sammen for litt siden og jeg MÅTTE sandblåse noen greier. Da klarte faktisk 700kroners 24 liter kompressoren min fra Rusta å drive trykksandblåseren min nok til at jeg fikk blåst ren noen hjulbuer, understellsdetaljer og noen bremsekalipere. Trykksandblåser med liten dyse funker sånn noenlunde helt ned til ca 3bar hvis det er krise.

Færre og kortere pauser enn hvis jeg skulle brukt de bedritne biltema blåsegreiene ihvertfall. Min erfaring med biltema sandblåsere er at jeg like gjerne kunne stått og kasta på sanda for hånd med samme resultat..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det gå litt fortere så bør du ha en kompressor som lever et stykke over 300l/min? Er vel ikke bar som teller inn her, men hvor mye luft den leverer ut. Jeg bruker biltema sin med underliggende kopp og kompressor fra torshov som skal levere ca 300l/min.

Jeg syns det blir for smått og tar lang tid. Men mye verre med punktsandblåser. Det dobler vel tia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det gå litt fortere så bør du ha en kompressor som lever over 300l/min? Er vel ikke bar som teller inn her, men hvor mye luft den leverer ut. Jeg bruker biltema sin med underliggende kopp og kompressor fra torshov som skal levere ca 280l/min.

Jeg syns det blir for smått og tar lang tid. Men mye verre med punktsandblåser. Det dobler vel tia.

blir vell på en måte det. Men jeg hadde en liten på 24 liter, å den falt trykket på etter 2sekunder! Husker ikke hva trykket var, men ble vell 2-3 bar, og det er for lite!

nå har jeg en annen kompressor, som har dobbel så stor tank, og den er mye bedre!

Men låner denne tråden litt: Jeg sandblåser litt grov rust, men det er små porere igjen, og jeg mistenker at det ligger litt inni porene. Noen som har tips her? Bruker jeg negerkusa blir det jo på en måte borte da, men... sandblåsing skal vel være bedre?

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gjøre det skikkelig når du først driver og sandblåser? Det lille jeg har punktsandblåst har jeg blåst litt og litt til det bare er igjen lysegrått metall. Prøver å ikke ta bort FOR mye metall, men blir det hull så er det i hvertfall rustfritt på DEN siden av platen.

Bilforumet.no
Super Moderator
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er delte meninger om dette her:p kjøpte biltema sanblåser, og den funker helt fint til det jeg bruker den til. Kompressoren min på 24L har jeg satt til å levere maks med luft og det holder til ca 1 minutt med sandblåsing.

En som sa at man heller kunne kaste sand på, det prøvde jeg, men det er nok litt bedre med biltema enn egen håndkraft du :)

Hva skal jeg behandle det jeg har sandlåst med?

fsc.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dønn seriøs jeg nå. Har brukt den guffa på ting som har stått ute i vær og vind i fem år. Og det holder fortsatt. Lurer på om jeg skal bruke malingfjerner på den når jeg skal ta objektet inn i varmen. Se om det er noe stål under der. :confused:

Bilforumet.no
Super Moderator
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider