Gå til innhold

Mistet lappen - Kan jeg kjøre moped?

Ranger emnet


Fighter

Anbefalte innlegg

Jeg mistet lappen i sommer selv, manglet 3 dager på å ha hatt den i 3 mnd'er:P Men sånn kan det gikk, tok politiet litt og greier jeg da, hadde 0,98 igjen i promille etter 11 timer:S Men jeg ble straffet på mildeste måte, iforhold til førerkortbeslag, siden jeg hadde begynt å jobbe og ikke slåss på byen hver helg, men jeg fikk 20 mnd'er, og skal inn den 4. mars i 28 dager.. Men kjenner ei som jobber på stasjonen, og hun skulle fikse så jeg fikk det igjen 3 mnd'er før pga jobb, er det mulig å få dratt ut den yttligere en mnd eller to? Men det jeg skulle frem til er det at de kan ikke nekte meg å kjøre mobilkran, hjul laster og gaffeltruck, er det jeg har bevis på, så detta har jeg vært i krangel med dem om, og jeg har kjørt hjullasteren hjem igjen da de hadde kontroll jeg, det ble bråk,men jeg hadde rett;D Vet ikke hvor mye mer skade en diger CAT kan gjøre jeg, kontra M5'en og eventuelt en moped...

 

 

*Skulle ønske jeg hadde hatt 30 liter mer bensin på tanken den morgenen jeg ble tatt* E34 Vanos VS 406 er vel ikke helt på lik linje...

 

Hmmm.... Veldig rart at du ikke blei "busta" for det. Det er greit nok at du kan kjører førerkortfri motorvogn på sperret område (forutsatt at du har kompetansebevis), men dersom du skal føre f.eks. gaffeltruck på offentlig veg, kreves det at du har gydlig førerkort klasse B...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
gaffel truck og noen andre arbeidsmaskiner er det ikke førerkort på men kompetanse bevis, dette kan de ikke ta fra dag,

 

Det er korrekt, men det kreves som regel førerkort klasse B eller høyere for å føre disse maskinene på offentlig veg.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Når jeg mistet lappen for kjøring i påvirket tilstand kunne jeg fortsatt kjøre moped. Det kom klart og tydelig frem når jeg sammen med advokaten min sendte en skriftlig bønn om å få den igjen etter ett år.

Politijuristen nektet plent, og sa det enkelt og greit: "Han får kjøre moped frem til 2år har gått"

 

Advokater, politi, jurister osv er i likhet med oss, mennesker. Ingen er like. Når det gjelder mopedkjøring etter inndragning av førerkort er praksis VELDIG forskjellig.

I Lille Berlin (Larvik) er det helt vanlig at man får kjøre moped når man har mistet klasse B. Selv etter 2. og 3. gang vet jeg om et par som fortsatt fikk lov til å kjøre moped.

 

Saken hadde nok stilt seg litt anderledes om man hadde blitt tatt for fyllekjøring med moped i tillegg.

Om man har mistet lappen for 3. gang, så er det vel ganske klare tegn på at vedkomne ikke har noe i trafikken å gjøre. Så onkel er nok ganske snille her på det sydligere østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg mistet lappen for kjøring i påvirket tilstand kunne jeg fortsatt kjøre moped. Det kom klart og tydelig frem når jeg sammen med advokaten min sendte en skriftlig bønn om å få den igjen etter ett år.

Politijuristen nektet plent, og sa det enkelt og greit: "Han får kjøre moped frem til 2år har gått"

 

Advokater, politi, jurister osv er i likhet med oss, mennesker. Ingen er like. Når det gjelder mopedkjøring etter inndragning av førerkort er praksis VELDIG forskjellig.

I Lille Berlin (Larvik) er det helt vanlig at man får kjøre moped når man har mistet klasse B. Selv etter 2. og 3. gang vet jeg om et par som fortsatt fikk lov til å kjøre moped.

 

Saken hadde nok stilt seg litt anderledes om man hadde blitt tatt for fyllekjøring med moped i tillegg.

Om man har mistet lappen for 3. gang, så er det vel ganske klare tegn på at vedkomne ikke har noe i trafikken å gjøre. Så onkel er nok ganske snille her på det sydligere østlandet.

 

Etter at moped ble egen førerkortklasse for noen ganske få år siden, er det slutt på at man får kjøre moped selv om man mister lappen. Dersom juristene tillater dette, gjør de noe ulovlig, for de har ikke myndighet til å gi slike tillatelser.

 

Jeg kan godt dokumentere det, hvis det er nødvendig, men jeg håper at du tror meg på mitt ord, for jeg har vondt i huet og orker egentlig ikke å leite! :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg skulle frem til er det at de kan ikke nekte meg å kjøre mobilkran, hjul laster og gaffeltruck, er det jeg har bevis på, så detta har jeg vært i krangel med dem om, og jeg har kjørt hjullasteren hjem igjen da de hadde kontroll jeg, det ble bråk,men jeg hadde rett;D

 

 

Du har lov til å kjøre anleggsmaskiner på lukket anleggsområde. Du har derimot ikke rett til å kjøre utenfor anleggsområdet. Samme med gårdbrukere med traktor. De kan kjøre traktoren på jordene, men kan for eksempel ikke krysse en offentlig vei på vei fra et jorde til et annet.

 

Det finnes massse rare bestemmelser i lovverket, men 99% er rimelig logisk. De som har laget regelverket er stort sett nokså oppegående. Det er selvsagt ikke slik at man kan kjøre en hjullaster på E6 dersom man ikke har rett til å føre motorvogn.

 

Mvh forhenværende dommerfullmektig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at moped ble egen førerkortklasse for noen ganske få år siden, er det slutt på at man får kjøre moped selv om man mister lappen. Dersom juristene tillater dette, gjør de noe ulovlig, for de har ikke myndighet til å gi slike tillatelser.

 

Jeg kan godt dokumentere det, hvis det er nødvendig, men jeg håper at du tror meg på mitt ord, for jeg har vondt i huet og orker egentlig ikke å leite! :)

 

Ingen fare. Tar deg på ordet.

 

Det ble nok slutt på dette samtidig som de valgte å tillate opp til 5,5hk, men kun 45km/t som maks hastighet.

Noe som forøvrig er svært farlig for mopedistene etter min mening. Med de nye reglene kan man ikke engang holde fartsgrensen i 50-sonen. Noe som meget sannsynlig fremprovoserer 100++% fler forbikjøringer og/eller irriterte bilister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov til å kjøre anleggsmaskiner på lukket anleggsområde. Du har derimot ikke rett til å kjøre utenfor anleggsområdet. Samme med gårdbrukere med traktor. De kan kjøre traktoren på jordene, men kan for eksempel ikke krysse en offentlig vei på vei fra et jorde til et annet.

 

Det finnes massse rare bestemmelser i lovverket, men 99% er rimelig logisk. De som har laget regelverket er stort sett nokså oppegående. Det er selvsagt ikke slik at man kan kjøre en hjullaster på E6 dersom man ikke har rett til å føre motorvogn.

 

Mvh forhenværende dommerfullmektig

 

Det er helt korrekt.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår