Gå til innhold

Motoren koker etter tid, uansett. Hjelp.

Ranger emnet


Nantu

Anbefalte innlegg

Hei, nå i det siste har min kjære Opel Astra 93, 1,6I begynt å koke regelmessig. Uansett kjøring, kjøleveske og vann nivå.

 

Jeg og en kompiss var på en Grorud tur for noen uker siden, og etter en liten rusing og en kjapp burnout trillet vi bort på bensin stasjonen der. Hvor vi la merke til at vi hadde en fin blå-aktig stripe som hadde fulgt oss heleveien. Under bilen var en stor pytt av samme veske i fullgang med å kle asfalten..

 

Kjøleveske beholdern hadde tømt seg helt -uten- å koke, og vannet lakk ikke i det heletatt. På bensin stasjonen hadde de særiøst ikke kjøleveske, så vi måtte fylle på vann(jada.) og vi prøvde oss på turen hjem. Tempraturen holdt seg helt fint heleveien, og det har den gjort siden det.

 

I helga begynte den igjen å bli varm, til og med når den står bom stille på tomgang.

 

Har noen peiling på hva som får den til å gå seg varm? Og så uregelmessig?

 

 

Bilen er mildtsagt ubrukelig nå for etter 10min kjøring er den oppe på kokepunktet og må rett og slett stoppes opp for å kjøle seg ned.

 

 

- Nantu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene :)

 

Nå har jeg drevet ute på den i en times tid og sjekket opp diverse ting dere har foreslått.

 

Det viser seg at årsaken til at den går seg varm kan ha vært luft i kjølesystemet, og at vifta ikke ser ut til å slå ut får like før 95*C og derfra tar det ca 2-4min før den er nede på 70 igjen.

 

Noe som da tilsier at den kan koke under kjøring.

 

Noen som har noe tips ang termostaten til vifta da? Må den byttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gjort noen regelmessige "pump" på slangen ned fra kjøleveske tanken (nå med vann i), og etter 1-2 pump bobler det vann opp, og mengen i beholderen synger kraftig. Skal denne metoden fjerne all lufta som kan oppholde seg i systemet? Eller er det flere steder jeg burde "pumpe" på?

 

 

Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da kan jeg vel legge inn en liten update.

 

Etter at jeg tok frahverandre vifta og termostaten i går, og satt det opp igjen. Fjernet en god del rusk og rask som ikke burde vært der. Samt pumpet luft som tydeligvis hadde kommet seg inn i kjøleanlegget.

 

Ser alt nå ut til å funke fint.

Hadde en liten svipp tur med den nå, og den gikk ikke over 80*C selvom jeg ga den en omgang.

På tomgang gikk den heller ikke over 80, og vifta ser ut til å slå inn nogenlunde rundt 90, da jeg presset den dit med å hive på all varmen i bilen, og lot den stå.

 

 

Så problemet ser ut til å være fikset, den har ikke kokt noe nå :)

 

 

Takk for hjelpen.

 

 

- Nantu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ypperlig... liker tråder der den avsluttes med svar på problemet. alt for mange driter i å legge inn løsningen når de endelig får fikset feilen. vi andre er jo faktisk litt spent vi og , derfor vi leser jo... så full sjerping folkens ... lær av nantu :thanks

2000 suzuki grand vitara 2.0 tdi,cruisebil. 2005 Golf V 1,9 tdi. 1983 honda vt 750 custom,seriøse greier. 1977 vespa 50 special,4 håndgear. kreidler 50 rs. lohi 13 fot med 50 hk mercury

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår