Nantu Skrevet Juli 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2007 Hei, nå i det siste har min kjære Opel Astra 93, 1,6I begynt å koke regelmessig. Uansett kjøring, kjøleveske og vann nivå. Jeg og en kompiss var på en Grorud tur for noen uker siden, og etter en liten rusing og en kjapp burnout trillet vi bort på bensin stasjonen der. Hvor vi la merke til at vi hadde en fin blå-aktig stripe som hadde fulgt oss heleveien. Under bilen var en stor pytt av samme veske i fullgang med å kle asfalten.. Kjøleveske beholdern hadde tømt seg helt -uten- å koke, og vannet lakk ikke i det heletatt. På bensin stasjonen hadde de særiøst ikke kjøleveske, så vi måtte fylle på vann(jada.) og vi prøvde oss på turen hjem. Tempraturen holdt seg helt fint heleveien, og det har den gjort siden det. I helga begynte den igjen å bli varm, til og med når den står bom stille på tomgang. Har noen peiling på hva som får den til å gå seg varm? Og så uregelmessig? Bilen er mildtsagt ubrukelig nå for etter 10min kjøring er den oppe på kokepunktet og må rett og slett stoppes opp for å kjøle seg ned. - Nantu Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet Juli 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2007 Prøvd å bytte termostaten? Den kan være årsaken. Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juli 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2007 Sjekk i oljepåfyllingstroppen din om du har hvit guffe der. Kan være topp-pakningen som er årsaken til dette.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Honda_S2000 Skrevet Juli 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2007 Har du sjekka at viftene er i drift? Var ikke det på en Mr2 jeg hadde, og da kokte den over hele tiden. Siter BMW 5 serie E60 x Volvo V70 (fikk i innbytte) x Impreza WRX 03, x Mr2 Mk1 x Mr2 Mk2 x Honda S2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potato Skrevet Juli 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2007 Vannpumpa? oversikt over når det har blitt byttet sist? Hender seg at skovlene løsner/tærer bort... Siter For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nantu Skrevet Juli 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2007 Takk for alle svarene :) Nå har jeg drevet ute på den i en times tid og sjekket opp diverse ting dere har foreslått. Det viser seg at årsaken til at den går seg varm kan ha vært luft i kjølesystemet, og at vifta ikke ser ut til å slå ut får like før 95*C og derfra tar det ca 2-4min før den er nede på 70 igjen. Noe som da tilsier at den kan koke under kjøring. Noen som har noe tips ang termostaten til vifta da? Må den byttes? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blystan Skrevet Juli 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2007 Vis det er luft i systemet så kan det være at føleren til vifta registerer varmen på lufta i radiatoren og ikke på vannet. Få ut lufta så burde dette hjelpe. Siter Mazda MX-3 V6 92 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nantu Skrevet Juli 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2007 Nå har jeg gjort noen regelmessige "pump" på slangen ned fra kjøleveske tanken (nå med vann i), og etter 1-2 pump bobler det vann opp, og mengen i beholderen synger kraftig. Skal denne metoden fjerne all lufta som kan oppholde seg i systemet? Eller er det flere steder jeg burde "pumpe" på? Takk igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nantu Skrevet Juli 11, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2007 Ok da kan jeg vel legge inn en liten update. Etter at jeg tok frahverandre vifta og termostaten i går, og satt det opp igjen. Fjernet en god del rusk og rask som ikke burde vært der. Samt pumpet luft som tydeligvis hadde kommet seg inn i kjøleanlegget. Ser alt nå ut til å funke fint. Hadde en liten svipp tur med den nå, og den gikk ikke over 80*C selvom jeg ga den en omgang. På tomgang gikk den heller ikke over 80, og vifta ser ut til å slå inn nogenlunde rundt 90, da jeg presset den dit med å hive på all varmen i bilen, og lot den stå. Så problemet ser ut til å være fikset, den har ikke kokt noe nå :) Takk for hjelpen. - Nantu Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
4x4 tdi Skrevet Juli 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2007 ypperlig... liker tråder der den avsluttes med svar på problemet. alt for mange driter i å legge inn løsningen når de endelig får fikset feilen. vi andre er jo faktisk litt spent vi og , derfor vi leser jo... så full sjerping folkens ... lær av nantu :thanks Siter 2000 suzuki grand vitara 2.0 tdi,cruisebil. 2005 Golf V 1,9 tdi. 1983 honda vt 750 custom,seriøse greier. 1977 vespa 50 special,4 håndgear. kreidler 50 rs. lohi 13 fot med 50 hk mercury Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.