ian928 Skrevet Juli 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2007 Hei! Har fått en 97mod Voyager 2.5TD på veien igjen etter registerreimhavari. Vi kjøpte bilen havarert så vi vet ikke om problemet med at den går i Limp mode er nytt eller gammelt. Det arter seg slik at ca hver 5.gang vi starter motoren så fungerer den som den skal, turbotrykket holder hele veien og motoren høres "normal ut". Etter noen hundre meter endrer motoren karakter, den begynner å støye mer (mer tenningsbank-lignende lyd) og jeg kan akkurat høre/kjenne at turbotrykket bygger seg opp til motoren når 2000rpm, da kjennes det ut som om wastegaten åpner og motoren mister kraften. Motoren ryker svart uansett om den går i limp-modus eller ikke. Har kodeleser og den kobler seg fint opp mot bilen men gir ingen feilkoder ut. Når det gjelder registerkjedehavari så har vi byttet: - Regkjede (Bygd om til dobbel kjede) - Oljepumpe - Topper (brukte) Hjelp! Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne å feilsøke! Ian Siter Ian 1998 Range Rover 4,6HSE, 1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S 1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt 1956 Land Rover 86" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ian928 Skrevet Juli 10, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2007 Søkte på nettet og fant på et 4x4 forum at flere har hatt samme symptom og det har blitt kurert av å skifte sensoren på dysa på sylinder 1. Vi skal etterforske dette! Siter Ian 1998 Range Rover 4,6HSE, 1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S 1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt 1956 Land Rover 86" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharpshoot Skrevet Juli 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2007 Virke litt som mine symptomer ang det med motorkraft til ca 2000 omdr osv som jeg har nevnt i egen tråd. Har også skftet registerkjede og oljepumpe nylig. Håpe du finner ut av det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ian928 Skrevet Juli 11, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2007 Ja ut i fra det jeg har funnet på nettet kan problemer med denne sensoren som sitter i/ved dysa gjøre at bilen går i limp (ikke turbotrykk over 200 omdr bl.a) og plutselige stopp. Dette har jeg opplevd også. Jeg har nå forstått mer hvordan motorstyringen på disse bilen antagelig fungerer, og den sensoren det er snakk om er der for å fortelle elektronikken når dysene reelt åpner. Dette bruker hjernen for å regulere "tenningen" nøyaktig. Hvis signalet fra denne ikke fungerer antar jeg at motoren kan gå i limp-modus. Imidlertid tror jeg ikke dette er problemet hos oss, for når jeg kobler av pluggen på denne sensoren så skifter motoren karakter og høres ut som den banker ennå mer. Jeg tror forresten ikke den høæres ut som den skal noen gang... For å gjøre det kort så har jeg en mistanke om at vi har huket dieselpumpen feil slik at motoren tenner for tidlig og det høres ut som tenningsbank. Jeg tror også at sensoren som det er snakk om sørger for at tenningen trekkes tilbake en del, men at dette ikke er nok. Sukk... løsningen på dette er jo å åpne opp igjen, dreie rundt motoren ørten ganger for å få merkene til å gå overens og se om det er feil eller ikke. Siter Ian 1998 Range Rover 4,6HSE, 1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S 1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt 1956 Land Rover 86" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ian928 Skrevet Juli 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2007 Oppdatert status: Dieselpumpa er huket riktig. Da gjenstår det bare at justeringen av selve pumpa har blitt forskjøvet av en eller annen grunn. Ser ut som om jeg må levere bilen inn på verksted likevel, det må brukes spesialverktøy for å justere pumpa. Siter Ian 1998 Range Rover 4,6HSE, 1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S 1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt 1956 Land Rover 86" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ian928 Skrevet Juli 22, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2007 OK, fant feilen til slutt! Det var to merker på kjededrevet som jeg krympet på veiva, det ene var til å line opp drevet og veiva, det andre var for å line opp kjedet. Jeg hadde misforstått dette og dermed ble motoren huket en halv tann feil. Jeg håper den går fint når vi får montert sammen igjen... Siter Ian 1998 Range Rover 4,6HSE, 1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S 1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt 1956 Land Rover 86" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.