Gå til innhold

Stort olje forbruk.

Ranger emnet


Per-Henrik

Anbefalte innlegg

bilen min er en audi 100 avant med 2,3E motor. den bruker mye olje når kjører. det virker som det kan dryppe litt olje fra den også. å når jeg stopper bilen etter jeg har kjørt den varm. lukter det siklig brent olje.

 

noen som vet hvor denne olja kan komme i fra ?? finnes det noen svakheter ???

 

virker ikke som at det går i forbrennings rommet for det ryker ikke så mye av eksosen.

 

PS.

gir det noe merk bar effekt / lyd å ta bort katalysatoren på disse motorene ????

Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også hadde stort oljeforbruk på min 100, 2.3l.

 

trodde det var normalt på en eldre bil, men etter en stund begynte det å ryke noe inni granskauen ut fra eksosen bak. fikk sjekka det opp og det viste seg å være lekasje i 4. sylinder, så nå står bilen på verksted og motoren i 100 biter...

 

veit ikke om det har noe med olja å gjøre, men nå veit du det iallefall... greit å sjekke opp før noe skjærer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det lukter brent olje etter kjøring vil jeg anta at det kommer olje på eksosmanifolden e.l. Høyst sannsynlig har du en defekt toppdekselpakning. Det er ikke verre enn at du løfter opp panseret og ser etter hvor motoren er fuktig av olje. Toppdekselpakningen bytter du på en time og koster et par hundrelapper. Kjøp den av gummi, ikke den av kork!

 

Ellers kan noe av olja forsvinne til forbrenningskammeret via dårlige ventiltetninger, kan gjerne kalle det en svakhet på VW/Audi, men hovedskylden kan nok tildeles Castrol. Uansett, 10 nye ventiltetninger koster 2-300 kr, men å skifte disse er litt mer arbeid. Trenger ikke av med toppen, men kamakselen må av og løfterene tas ut. Sette trykkluft på den aktuelle sylinderen, ta av låsene i retaineren og ta ut ventilfjørene. Da kan den gamle ventiltetningen trekkes av og ny settes på før tilbakemontering av fjører mm. Dette må gjøres på alle ventilene, hovedsaklig innsugsventilene.

 

Ja, det blir en annen lyd om man tar bort kat'en, litt metallisk og gjerne litt mer lyd. Men på en original motor gir det omtrent ingen effektøkning (1-2 hk), dette såfremt kat'en er OK.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki

 

Når jeg kjører bilen god å varm. helst en varm dag. å parkerer bilen. så ryker det olje damp fra pansere. så da lekker det vell på siden av blokka tenker jeg.

Hadde jo ikke gjordt det vist tettningene til ventilene var gåendene.

 

skal i alle fall bytte topp deksel pakninga.

Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki

 

Når jeg kjører bilen god å varm. helst en varm dag. å parkerer bilen. så ryker det olje damp fra pansere. så da lekker det vell på siden av blokka tenker jeg.

Hadde jo ikke gjordt det vist tettningene til ventilene var gåendene.

 

skal i alle fall bytte topp deksel pakninga.

 

Det lekker nok ikke på siden av blokka, men fra øvre del av toppen, altså den nedre delen avtoppdekselet som heller mot innsuget.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg også hadde stort oljeforbruk på min 100, 2.3l.

 

trodde det var normalt på en eldre bil, men etter en stund begynte det å ryke noe inni granskauen ut fra eksosen bak. fikk sjekka det opp og det viste seg å være lekasje i 4. sylinder, så nå står bilen på verksted og motoren i 100 biter...

 

veit ikke om det har noe med olja å gjøre, men nå veit du det iallefall... greit å sjekke opp før noe skjærer seg.

 

fungerte sylinderen din selv om der var lekkeasje i den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår