Gå til innhold

hjelp til å få ut dashbord i Vectra B

Ranger emnet


abcandreas

Anbefalte innlegg

Noen som kan lage en norsk how to da jeg ikke er så stødig i engelsk og ikke har internett ute i garasjen?

 

Hvilke pærer skal være her? Har ingen instrument belysning og ingen sånne andre lys som grøftelys,fjernlys å di lysene..

På forhånd takk

 

mvh Andreas

Forsjellen på barn og voksen er bare prisen på leketøya! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med dashbord mener jeg vel instrumentene, speedo, turteller da di pærene bak der har gått så jeg ikke ser en dritt når jeg kjører i mørket eller om jeg har på fjernlys,håndbrekk osv.. har sjekka sikringene men di virker å være ok så da er det siste utvei å ta av dette.

Forsjellen på barn og voksen er bare prisen på leketøya! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg sier, alle er ikke sånn, har ikke brydd meg så mye helt til den siste "store" pæren gikk for da ser jeg ikke intstrumentene når jeg kjører i mørket. Jeg lurte derfor på om hvilke pærer som er bak der til di "små" siden noen av di ikke funker og jeg skal ha d ut.

Hvordan få det ut?? det som er det store spørsmålet

Forsjellen på barn og voksen er bare prisen på leketøya! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.. mye å forklare, men har ett utdrag fra tråden om min vectra

 

plasmaskivene? Det som måtte gjøres var å demontere dekslene rundt rattstamme. Tre skruer under og to bakom rattet (disse to kommer du til ved å svinge rattet 90 grader til venstre, så ser du en rund "plastdings" som du lett får av med ei nagl :op:. Da blir skruen synlig så du kan skru den ut. Derette det samme bare ved å svinge til høyre). Tilt rattet helt ned med rattjusteringa, skru ut rattjusteringsspaken og ta av dekslene rundt rattet. Så må du få ut vetilasjonsrillene. Hver rille henger fast med 4 mothaker. Disse fikk jeg ut med smørkniver fra kjøkkenet :op:. Har sett noen anbefaler skrujern, men tror det er noe lettere å få skraper av det. Ikke så bra forklart men... forresten, har en link her til en how 2 tråd innpå vvoc forumet. Der er det ganske bra forklart hvordan det skal gjøres. Du må bare tenke litt omvendt siden de har rattet på andre sida i England :)

 

Er ikke no stort problem så lenge du har en god guide eller har gjort det før...

 

http://www.vvoc.com/forum/showthread.php?t=21449

 

Plasmaskiva var bare til å koble til parklyskretsen. De ledningene finner du selfølgelig bak lysbryteren. Jeg kobla først til minusen (brun), og testa med plussen på de forskjellige andre ledningene (for jeg skulle prøve å koble meg innpå slik at skiva kunne dimmes, men så ikke ut til at den ville la seg dimme. Så kobla den bare innpå grå/grønn ledning mener jeg å huske) Kunne dimme med innoparts si skive som jeg hadde i vectra a'en tidligere, men til den fulgte det med en ekstra dimmer kun til skiva.

 

Skar også litt ut av instrumentpanelet for å få ledningen til skiva ut uten å brette for mye på den, men egentlig ikke no vanskelig jobb det her.

 

Som du ser der så har du en link til ei engelsk vectra side. Der er de godt forklart med bilder og alt. Men hvis det er noee du ikke forstå så må du bare spørre. Og ja, er bare 2 store pærer som lyser opp instrumentpanelet, så kan godt stemme at begge dine er gått siden du sa at halve gikk om gangen...

 

Img_0448.jpg

Volvo V70 Summum 2005mod 2.4 (D5 163hk)

Vectra B 99mod 2.0i 16V Johnsens Vectra B

X Vectra A 89mod 2.0i 8V

 

BCDMST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hvilken type pærer er det som skal sitte der da?:)

jeg har samme problemet skjønner du, og skal til å bytte. men hvis en her vet hva type pære det skal være, så hadde det vært mye lettere dersom jeg bare kunne bestilt pærer å gjørt det med engang. stedenfor å ta ut å sitte i for så å ta ut å sitte i igjen!:P hvis dere skjønner?:P

Mvh

Zendora

 

Første bilen (Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store pærene med gul sokkel er ihvertfall 3Watt. Vet ikke om pærene har noe spesielt navn, men om du f eks skal skifte ut orginallyset med dioder så kan denne linken sikkert hjelpe http://www.dioder.no/catalog/index.php?cPath=242_24_35

 

Der følger det med 2 stk dioder som erstatter belysningen i speedometeret, og 5 mindre dioder der 1 er til km teller og de resterende 4 til kjørecomputeren (om du ikke har kjørecomputer (som de kaller MID), trengs bare 3 av de små diodene isteden for fem. Da har du det de kaller TID).

Endret av Johnsen

Volvo V70 Summum 2005mod 2.4 (D5 163hk)

Vectra B 99mod 2.0i 16V Johnsens Vectra B

X Vectra A 89mod 2.0i 8V

 

BCDMST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte på noen fra http://lysdiode.no/index.php?cPath=50 for har hørt å lest at det er litt dårlig med leveringstid og diverse fra dioder.no . så spørsmålet var om det var 12V eller 24V.

Eg har TID display, men det er vel bare vanlige dioder som skal være der? sånne som man kan kjøpe på Clas Olson? eller?

Mvh

Zendora

 

Første bilen (Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte på noen fra http://lysdiode.no/index.php?cPath=50 for har hørt å lest at det er litt dårlig med leveringstid og diverse fra dioder.no . så spørsmålet var om det var 12V eller 24V.

Eg har TID display, men det er vel bare vanlige dioder som skal være der? sånne som man kan kjøpe på Clas Olson? eller?

 

Er nok 12 volt ja, 24 volt brukes for det meste på lastebil. Kan vel ikke BARE sette inn en diode, må vel være en slik med sokkel som du viste til på sida der, siden disse også har innebygd motstand. Men hvis det er de 3W pærene du snakker om som lyser opp instrumentpanelet, så tror jeg ikke det er de du skal ha. Disse er noe større. Der gikk det an å ta pæra ut av den orginale sokkelen, så hvilke du skal ha da må du nesten spørre de som har sida om...

Volvo V70 Summum 2005mod 2.4 (D5 163hk)

Vectra B 99mod 2.0i 16V Johnsens Vectra B

X Vectra A 89mod 2.0i 8V

 

BCDMST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår