Gå til innhold

Mondeon hopper ut av gir


b1rken

Anbefalte innlegg

Har litt problemer med mondeoen jeg nettop kjøpte. Det begynte med at den hoppet ut av 3. gir til fri en gang. Jeg håpte på det beste, at jeg bare ikke hadde satt den skikkelig i gir. Men så fortsatte det, og den siste uken har den hoppet fra 3. gir til fri 5-6 ganger. Hvis jeg ikke husker helt feil, så har det bare skjedd fra 2. til 3. gir, aldri fra 4. gir til 3. gir. Og det har bare skjedd på lavt turtall. Utenom det så merker jeg ingenting galt med giringen. Eneste jeg la merke til når jeg kjøpte den var at det føltes ut som girspaken levde. Etter jeg fikk lappen så kjørte en ganske ny opel vectra endel, så jeg ble fortalt at det dette med girspaken var litt forskjellig fra biler til biler. Hvis jeg ikke holder på girspaken, og gir gass fra lavt turtall så kan jeg se den bevege på seg. Har ikke så mye peiling på bil, men kansje noen andre har noen formeninger om dette.

 

Uansett. Når jeg girer fra 2. til 3. gir så føles det ut som den går forbi et hakk før den kommer i gir. På en måte som et mellomgir, Er ikke mye avstand mellom 3. gir og dette "mellomgiret" som det føles ut som. Slepper jeg clutchen når jeg har den i "giret"/hakket mellom fri og 3. gir så går den i fri.

Så har det hendt noen ganger denne uken at den hopper ut av gir når jeg girer fra 1. gir til 2. gir også. Når jeg girer fra 1. til 2. så føles det ut som det er så lite som skiller mellom at den er i gir og ikke i gir.

 

Ringte opp til Haugesund Auto idag, spurte dem hva som kansje kunne være galt, men for å kunne si noe om det så måtte de ta den på en prøvetur. Greit tenkte jeg, og de sa jeg kunne komme opp i 1-tiden. Når jeg kom opp der, så var det en helt annen tone. De kunne vel ikke finne ut hva som er galt ved å bare ta en prøvetur med den, girkassen måtte nok opp og skrus i fra hverandre, å det kunne være alt mellom himmel og jord som kunne være galt. Jeg sa til dem at jeg har blitt fortalt det kansje bare var noen finjusteringen som måtte til, og at dette kunne bety endel for hvordan giringen var, men det var helt på jordet, for det var ingen vaiere som gikk fra girkassen eller noe slik sa karen på Ford. Etter en stund så gikk han for å snakke med en eller annen mekaniker om hva det kunne være, og da kom han å sa at det vistnokk var noen vaiere elns alikevell. Så nå skal bilen leveres inn på tirsdag, så skal de få ta en titt på den, og gi meg et prisoverslag på hvor mye det kommer til å koste å få det reparert.

 

Jeg synes hvertfall servicen oppe hos ford var for dårlig. Jeg kjøpte jo bilen brukt private, og ikke brukt av dem, men det er nå en Ford fordetom.

 

Så hvis det hadde vært noen som har litt peiling her så kansje vet hva det kan være som feiler bilen, evt. vet hva som kan gjøres så hadde det vært toppers. Jeg selv kan ikke skru for fem flate øre, men fattern kan litt bil. Så det friste lite å ha den inne til reperasjoner for mange tusen, eller å ha den inne for å bytte girkasse :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis motorfestene begynner å bli slitt kan det bli nok bevegelser til han bilen kan hoppe ut av gir. for å finne ut av det, presser du girstanga framover i første gir mens du gir bånn gass, er det mye "bevegelse" i girstanga da tyder det på slitte motorfester!

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et lignende problem på gamlebilen min. Det var en 87 saab 9000. Bilen hoppet ut av gir når den lå i andre. Det jeg fikk beskjed om hos alle jeg spurte var det var synkroniseringsringen/ringene i girkassen som var gått til helvettes. Det var vist en satans jobb og fikse det og, måtte vist åpne girkassen osv.

 

For din del håper jeg IKKE at det er tilfellet. Det du kunne ha gjort var og jo legge deg under bilen og se på staget, om du finner noen "feil" på det. Hadde også det problemet på gamlebilen, da var bare staget løst, tingen ville ikke revers.

 

Du får bare håpe det ikke er synkroniseringsringene, for jeg kan ikke tenke meg til at det blir billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det 2-3 dager siden den hoppet ut av gir sist.

Jeg prøvde å holde den oppe i første gir å gi på, gikk helt fint.

Jeg ser at når jeg akselererer fra lavt turtall så beveger girspaken seg fram eller tilbake (husker ikke hvilken vei:P). Og jeg har også lagt merke til at det er litt viberasjoner i girspaken når jeg kjører generelt. Men det kan vel umulig være unormalt, ettersom det er endel som går rundt inni motoren og under bilen? Kan være giroljen som forårsaker vibrasjonen (Dersom dette ikke er normalt)? Har sett i haynes boka om hvor man tapper/fyller/sjekker giroljen, men fant ingenting. Kansje noen av dere vet det, eller vet hvor i haynes boken jeg finner det (Har engelsk haynes bok).

 

En annen ting jeg funderer litt på, er om jeg idet hele tatt skal gidde å bruke tusenlapper på å la Ford få sjekke girkassen min etter feil. Jeg kan fortsatt trekke meg, eventuelt finne ett annet og billigere verksted enn haugesund auto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår