Gå til innhold

Hvorfor er norsk politi så sure?

Ranger emnet


Mondeo

Anbefalte innlegg

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har blitt stoppet noen ganger, hvorav to for fart (det var ingen grunn til å krangle), en for klage på råttent eksosanlegg (da jeg fortalte at det ikke fantes i Norge, men at jeg hadde bestilt det fra Danmark fikk jeg kjøre videre), og en rutinekontroll med ballongblåsing. Jeg selv har så godt som aldri opplevd noen nedlatende eller ubehagelig tone.

 

Og en gang da det hadde løsnet en bolt under bilen slik at girspaken ble en rørepinne uten kontakt med girboksen (midt på natta ved bommen mellom Larvik og Porsgrunn) så både lyste de under bilen med sin fantastisk gode lykt slik at jeg kunne se hva som var skjedd (håndlykta kunne lyse fantastisk laaaangt inn i skogen også), da ringte de også etter kranbil og ønsket meg god tur videre (dette var mange år før mobiltelefoner ble allemannseie). Disse politimennene var fantastisk hyggelige og hjelpsomme.

 

Selvsagt har jeg hørt om andre som har opplevd noe ubehagelig også, jeg har også opplevd nedlatende holdning en eneste gang (da jeg ble stoppet for å kjøre med helhjelm i en åpen bil midt på vinteren), men stort sett har jeg inntrykk av at politiet er hyggelige folk.

 

Hva som skjedde med helhjelmhistorien min? Det viste seg at det ikke finnes trafikkregler om hva slags hodeplagg man har lov eller ikke lov til å ha på hodet i en bil. Hvorfor jeg brukte helhjelm (uten visir) i en bil? Fordi det var kaldt og fordi taket var til reperasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en gang da det hadde løsnet en bolt under bilen slik at girspaken ble en rørepinne uten kontakt med girboksen (midt på natta ved bommen mellom Larvik og Porsgrunn) så både lyste de under bilen med sin fantastisk gode lykt slik at jeg kunne se hva som var skjedd (håndlykta kunne lyse fantastisk laaaangt inn i skogen også), da ringte de også etter kranbil og ønsket meg god tur videre (dette var mange år før mobiltelefoner ble allemannseie). Disse politimennene var fantastisk hyggelige og hjelpsomme.

 

dette var for lenge siden det.. hehe! har du ikke sett nye sas reklamen da? "ting var bedre før i tiden" hehe

er vel mer dagens polit som er under søkelyset her.. hehe

 

ps: bra gjort av snuten å stoppe deg for at du kjørte med hjem da.. selv om det var i bil.. hehe! burde jo gitt deg en 1000 lapp for upålagt ekstra bruk av værne utstyr... utenom lys,belte,flytevest,refleksvest,gassmaske osv osv osv.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det værste med norsk snut er jo at dom juger, juger så det holder

 

jeg fikk bot for drikking på offentlig sted, og det er greit nok, men at det i politiets forklaring sto at jeg på forhånd hadde fått en advarsel om å helle ut ølen min(noe som ikke stemte i det hele tatt) sendte klage tilbake og fikk sånn prøvetid drit på en måte.. å som jeg skreiv i min forklaring atte hadde jeg faktisk fått en advarsel, så ville det jo selvfølgelig ikke skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, de gjør jo som regel bare jobben sin da, at de sender biler som ikke er i teknisk god stand ned på bt gjør meg ingenting da jeg heller ikke vil ha de bilene på veien. vil dere?

 

og det er politikvinner som er surest, pms ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare møtt de i dritthumør en gang... Tok kompis'ens Suzuki 750 ned til Shellen for å fylle frisk bensin etter vinterlagringen. Eller midt i vinterlagringen. Det var kl 18.00 den 31-12-91... Fikk masse kjeft og ordre om å pelle meg hjem,sykler hadde ikke noe ute å gjøre på den tiden av året. Hvorfor ikke? Det var snøfritt,+ 6ºC og fint vær...og jeg skulle tilsammen 6 km,tur-retur. Men neida...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang møtte jeg på to rimelig drøye politimenn.

 

Jeg satt litt i min egen verden og kjørte, å glemte å svinge inn dit jeg skulle. Så jeg tok en spansk en, og kjørte inn en annen vei. Problemet var jo at det var forbudt å svinge til venstre, noe som jeg da gjorde. Dette var inne i byen, og alt forgikk i en fart av 20km/t. Klokka var 01:00, det var så og si ingen biler på veiene. Men selvfølgelig stod det en miljøpatrulje nede i gata.

 

Så blålysene glimter til i speilet mitt, men jeg fortsetter å kjøre 100-150meter nedover gata, siden jeg heller vi stoppe på en parkingsplass enn midt ute i gata. Jeg setter fra meg bilen og går ut. Politiet stopper midt i veien, og blender meg med fjernlysa. Med en gang løper det en mann ut å ber meg om å ikke komme nærmere.

 

Så kommer karen frem til meg å tar frem lommelykten og retter den i øynene mine. Jeg sier at jeg fortstår godt hvorfor han stoppet meg, og at grunnen til at jeg kjørte var fordi jeg glemte å svinge av tidligere. Jeg sier at jeg går utifra at han vil se vognkort å førerkort. "Ja, selvfølgelig" svarer han.

 

Så står han der å gransker førerkortet mitt. "Prøvetid ja, skal ikke mye til for å miste denne!"

Brått kommer det enda en konstabel ut av bilen. Han går bestemt opp i annsiktet mitt og sier "Vet du hvor mye det er i bot for å gjøre noe sånt?!?" "5000kr" svarer jeg usikkert.

"Jaa... Det er nesten riktig..." svarer han og går tilbake i bilen. Egentlig en ganske artig situasjon. Sterotypisk good-cop - bad cop situasjon.

 

Videre beklager jeg det jeg har gjort, og at det ikke finnes noen unnskyldninger som kan rettferdiggjøre handlingen min. Og at jeg aldri har gjort noe sånt før(noe som faktisk er sant)

 

Da kommer leksa fra politimannen.

"Selvom du syns det er kult å bryte reglene, er det ikke kult for den som blir påkjørt av deg!"

 

Men da kommer det drøyeste:

Han: "Har du jobb?!?!"

Jeg: "Jaa.."

Han: "Hvor jobber du?"

Jeg: "Sarpsborg" (Halvtime unna)

Han: Ja, da trenger du vel kanskje lappen for å komme deg på jobb da?

Jeg: "Ja, det gjør jeg jo"

Han: "Da får du begynne å kjøre mer lovlydig. For du trenger vel jobb? Eller du har vel kanskje nok penger fra før du", sier han mens han skuler bort på bilen min.

 

Deretter stikker han av med førerkortet mitt og setter seg inn i bilen, for å finne ut hva han skal gjøre.

 

I 3minutter står jeg forbauset midt i gata og venter på at han skal bestemme om jeg får beholde lappen eller ikke.

 

Så kommer han ut igjen og sier at jeg skal slippe unna denne gangen. "Men hvis jeg ser navnet ditt på så mye som en fartsbot igjen, skal jeg sørge for at du aldri før kjøre igjen!"

 

Jeg takker han for at han var rimelig, og tar fram hånden som en hyggelig gest. Tilbake får jeg et slapt håndtrykk og politimannen returnerer til sin lune Transit.

 

I denne sitasujonen min var hodet mitt fullt av sinne og gode argumenter. Men jeg valgte å holde det for meg selv, da jeg faktisk hadde gjort noe galt.

 

Men dette er noe av det drøyeste jeg har hørt. Har vårt privatliv og vår økonomiske situasjon egentlig noe å si for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang møtte jeg på to rimelig drøye politimenn.

 

Jeg satt litt i min egen verden og kjørte, å glemte å svinge inn dit jeg skulle. Så jeg tok en spansk en, og kjørte inn en annen vei. Problemet var jo at det var forbudt å svinge til venstre, noe som jeg da gjorde. Dette var inne i byen, og alt forgikk i en fart av 20km/t. Klokka var 01:00, det var så og si ingen biler på veiene. Men selvfølgelig stod det en miljøpatrulje nede i gata.

 

Så blålysene glimter til i speilet mitt, men jeg fortsetter å kjøre 100-150meter nedover gata, siden jeg heller vi stoppe på en parkingsplass enn midt ute i gata. Jeg setter fra meg bilen og går ut. Politiet stopper midt i veien, og blender meg med fjernlysa. Med en gang løper det en mann ut å ber meg om å ikke komme nærmere.

 

Så kommer karen frem til meg å tar frem lommelykten og retter den i øynene mine. Jeg sier at jeg fortstår godt hvorfor han stoppet meg, og at grunnen til at jeg kjørte var fordi jeg glemte å svinge av tidligere. Jeg sier at jeg går utifra at han vil se vognkort å førerkort. "Ja, selvfølgelig" svarer han.

 

Så står han der å gransker førerkortet mitt. "Prøvetid ja, skal ikke mye til for å miste denne!"

Brått kommer det enda en konstabel ut av bilen. Han går bestemt opp i annsiktet mitt og sier "Vet du hvor mye det er i bot for å gjøre noe sånt?!?" "5000kr" svarer jeg usikkert.

"Jaa... Det er nesten riktig..." svarer han og går tilbake i bilen. Egentlig en ganske artig situasjon. Sterotypisk good-cop - bad cop situasjon.

 

Videre beklager jeg det jeg har gjort, og at det ikke finnes noen unnskyldninger som kan rettferdiggjøre handlingen min. Og at jeg aldri har gjort noe sånt før(noe som faktisk er sant)

 

Da kommer leksa fra politimannen.

"Selvom du syns det er kult å bryte reglene, er det ikke kult for den som blir påkjørt av deg!"

 

Men da kommer det drøyeste:

Han: "Har du jobb?!?!"

Jeg: "Jaa.."

Han: "Hvor jobber du?"

Jeg: "Sarpsborg" (Halvtime unna)

Han: Ja, da trenger du vel kanskje lappen for å komme deg på jobb da?

Jeg: "Ja, det gjør jeg jo"

Han: "Da får du begynne å kjøre mer lovlydig. For du trenger vel jobb? Eller du har vel kanskje nok penger fra før du", sier han mens han skuler bort på bilen min.

 

Deretter stikker han av med førerkortet mitt og setter seg inn i bilen, for å finne ut hva han skal gjøre.

 

I 3minutter står jeg forbauset midt i gata og venter på at han skal bestemme om jeg får beholde lappen eller ikke.

 

Så kommer han ut igjen og sier at jeg skal slippe unna denne gangen. "Men hvis jeg ser navnet ditt på så mye som en fartsbot igjen, skal jeg sørge for at du aldri før kjøre igjen!"

 

Jeg takker han for at han var rimelig, og tar fram hånden som en hyggelig gest. Tilbake får jeg et slapt håndtrykk og politimannen returnerer til sin lune Transit.

 

I denne sitasujonen min var hodet mitt fullt av sinne og gode argumenter. Men jeg valgte å holde det for meg selv, da jeg faktisk hadde gjort noe galt.

 

Men dette er noe av det drøyeste jeg har hørt. Har vårt privatliv og vår økonomiske situasjon egentlig noe å si for dem?

 

Hadde det her skjedd med meg hadde jeg ringt til stasjonen å klaga, det er faktisk du som jobber og betaler skatt som betaler lønna deres.

Omega A 90

Ascona B 78 - prosjekt

Omega B 94 16V - selges i deler! Send pm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får aldri høre hvor jeg jobber og hva jeg tjener.

Sier at de skal komme med en ransakelsesordre eller dra meg inn til avhør hvis de skal vite mer..og det gidder de ikke når de har en standard trafikkontroll:hellothere:

 

Har dog fått 1500 kropner i bot for å være frekk til politiet da..

Liker ikke å bli kalt "hæstkuk", og bli bedt om å oppføre seg som folk når de var på jobb tydeligvis.

 

har et spørsmål...kan politiet komme hjem til meg uten ranskakelsesordre og gå inn i garasjen min?

 

Og førerkort får de ba SE men ikke røre, og det blir de rimelig pissed av.

Det står heller ikke i noe lov om at du MÅ åpne vinduet eller at du MÅ åpne døren på eget initiativ.

I usa blir jo folk anbefalt å holde bildørene LÅST under kjøring..hehe, den går det an å utnytte seg mindre av.

De er ganske gale, når du bare sitter inne i bilen i 3 min og bare ser på dem gjennom vinduet, og bare åpner det litt i løpet av kontrollen og holder førerkortet mot ruta :P

 

Ikke rart jeg havner i klammeri med politiet egentlig.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får aldri høre hvor jeg jobber og hva jeg tjener.

Sier at de skal komme med en ransakelsesordre eller dra meg inn til avhør hvis de skal vite mer..og det gidder de ikke når de har en standard trafikkontroll:hellothere:

 

Har dog fått 1500 kropner i bot for å være frekk til politiet da..

Liker ikke å bli kalt "hæstkuk", og bli bedt om å oppføre seg som folk når de var på jobb tydeligvis.

 

har et spørsmål...kan politiet komme hjem til meg uten ranskakelsesordre og gå inn i garasjen min?

 

Og førerkort får de ba SE men ikke røre, og det blir de rimelig pissed av.

Det står heller ikke i noe lov om at du MÅ åpne vinduet eller at du MÅ åpne døren på eget initiativ.

I usa blir jo folk anbefalt å holde bildørene LÅST under kjøring..hehe, den går det an å utnytte seg mindre av.

De er ganske gale, når du bare sitter inne i bilen i 3 min og bare ser på dem gjennom vinduet, og bare åpner det litt i løpet av kontrollen og holder førerkortet mot ruta :P

 

Ikke rart jeg havner i klammeri med politiet egentlig.

 

Er sånne som deg som er med på å gjøre sånn at politiet kan være rassehøl mot ungdom.. Bare sånn at du vet det liksom..

 

Og siden du sitter der og er så stolt og skryter av hvordan du er mot politiet. gidder du da å ungå å skrive neste sytetråd om at du ble tatt? sånn som du ALLTID gjørs ellers når du blir stoppa eller får kjeft av noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennet:

Hadde jeg skrevet hver gang jeg ble stoppa så hadde dere blitt lei med stor L, for det er ikke få.Flere ganger i uka det faktisk.

 

bare når jeg faktisk blir urettferdig behandlet jeg deler det med andre..

Og du kan bare drite i om jeg "syter" som du så fint kaller det, for det har du over hodet INGEN værdens ting med.

Så lenger jeg ikke henger ut noen eller at innholdet virker støtende på noen, så skal du ta deg fart løpe langt faan i hellvete om hva jeg skriver.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår