Gå til innhold

Dieselproblemer

Ranger emnet


btl

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har problemer med motoren min. Den drar dårlig. Til sammenligning Før og Etter, så klarte bilen fint å holde høy fart opp en bakke som er veldig bratt. Det var ikke noe problem å ha den i 5gir opp hele bakken (snakker om RV4 oppover mot Lygna Nordover, ca 6% stigning kanskje 5km lang). Idag må jeg ned i 3dje gir. Idag har jeg forsøkt litt forsiktig. Monterte først en turbotryksmåler og koplet ut wastegaten. Turboen lader oppimot 1bar hvis jeg drar den ut på turtall men det er dårlig drag i bilen. På 2000rpm lader den kanskje 0,3 og på 3000 ca 0,5. Jeg har forsøkt 2 forskjellige dyse-sett. Ett fra Ford Courier og ett fra samme type motor. Ingen forskjell. Jeg har mistanke om at det er dieselpumpa som er dårlig eller at det er noe mekanisk. Jeg glemte å ta komprisjonstest, men jeg får gjøre det imorgen. Jeg har uansett enfølelse om at komprisjonen i motoren er bra. Det er også endel bankelyder, men de er ugjevne.

 

Bilen er en Ford Sierra 1.8td 1992 modell.

 

Takk på forhånd, mvh Bjørn Tore

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som pumpa ja...

 

En annen ting... har ikke vært så mye borti denne motoren men på Golfen er det en slange fra innsug til topp på dieselpumpa... hvis det er det på din styrer det dieseltrykket når Turbotrykket øker. Hvis denne slangen lekker lurer den pumpa til å tro at du ikke har noe Turbotrykk.

 

Denne slangen hoppa av på Golfen endel ganger og da gikk den ræva og lada bare max 0,5 bar mot 1.2 med den på...

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som pumpa ja...

 

En annen ting... har ikke vært så mye borti denne motoren men på Golfen er det en slange fra innsug til topp på dieselpumpa... hvis det er det på din styrer det dieseltrykket når Turbotrykket øker. Hvis denne slangen lekker lurer den pumpa til å tro at du ikke har noe Turbotrykk.

 

Denne slangen hoppa av på Golfen endel ganger og da gikk den ræva og lada bare max 0,5 bar mot 1.2 med den på...

 

Hei

 

En liten slange på ett rør som går mellom innsug og dieselpumpe hadde sprekt ja. Nå har jeg fikset det og de merklige bankelydene er også borte. HURRA! :)

 

Grev1: Dieselfilteret og dieselfilterholderen er byttet flere ganger. Det glemte jeg å skrive. Det var det første jeg prøvde å bytte når bilen ble slik.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den er ikke helt bra igjen alikevel. Disse bankelydene som kommer og går var borte en stund, men nå er det tilbake.

Det er også ett annet problem. Når ETGventilen er i drift, så småfusker motoren og er litt vond å kjøre. Ryker endel og når man gir gass så enten drar motoren eller så drar den ikke. Når jeg kopler av vakumslangen så går den bra.

 

Hva er vitsen med denne ERG ventilen?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den er ikke helt bra igjen alikevel. Disse bankelydene som kommer og går var borte en stund, men nå er det tilbake.

Det er også ett annet problem. Når ETGventilen er i drift, så småfusker motoren og er litt vond å kjøre. Ryker endel og når man gir gass så enten drar motoren eller så drar den ikke. Når jeg kopler av vakumslangen så går den bra.

 

Hva er vitsen med denne ERG ventilen?

Vitsen med ETG, mener ERG, vent nå, EGR var det visst, er å lage problemer. Plugg igjen vakumslangen, og se glad ut

 

Den egentlige vitsen er å tilbakeføre noe avgass til forbrenningen for å få en høyere temperatur, og derav mindre utslipp.

 

Exhaust Gas Resirculation er utvilsomt det systemet som lager mest problemer på dagens biler

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår