Gå til innhold

A3 - Elektrisk kontaktfeil, har du noe tips?

Ranger emnet


Rofl

Anbefalte innlegg

 

Hei, jeg har en elektrisk kontaktfeil på min A3 - og begynner å tro at det er et veldig lite problem - hvis man bare vet hvor man skal begynne å lete.

 

Jeg har lenge trodd at feilen lå i instrumentpanelet, men etter å ha tatt det ut og og studert problemet, lurer jeg på om det ligger et annet sted.

 

Feilen ytrer seg ved at alle instrumenter, instrumentbelysning, all belysning i midtkonsoll for klimaanlegg, og lampen som lyser inne i det lille rommet foran girspaken (automatic) er døde ved kald star av bilen. Etter hver som den varmes, begynner alt dette å flimre av-på, før det tilslutt står på slik det skal.

 

Problemet var verre i vinter; nå ved 30 grader forsvinner det etter bare endel sekunder.

 

Slik jeg ser det burde det vel være en felles nevner for alt dette, dvs. +12 volt, eller jordforbindelse.

 

Men hvor på bilen sitter den? Med kablingen sydd sammen og trangt som bare det, er det ikke så greit hvis man ikke vet hvor man skal lete.

 

Når jeg tenker etter - strømmen kommer jo fra tenningsnøkkelen, til disse steder, og radioen. Og det er noe rart der - for radioen funker - men med nøkkelen i kjør-posisjon er lyset i radioen knapt synlig, mens det er ok med nøkkelen i andre posisjoner. Men radioen slukker selvsagt når nøkkelen tas ut.

 

 

Så derfor håper jeg på din hjelp.

 

Som nevnt kan jeg ikke forstå at denne feilen ligger i instrumentpanelet, selv om Møller mente jeg trengte et nytt panel til 7 lapper.

 

mvh, Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

 

Det kan være at ett eller flere av releene som sitter inne i bilen ikke virker optimalt, dette er mekaniske releer som slår ut på grunn av en spole, skjelden noe sånn går i stykker, men kanskje...

 

man drar ikke mye strøm gjennom tenningen, men man slår ut ett eller flere av releene når nøkkelen vris om. Hvis du er litt kyndig innen bilelekto kan du jo måle noen spenninger over disse releene.

- 02 Audi A4 1.8TQ

- 91 BMW 325iA

x 91 BMW 318i

x Audi A3 1.8 Ambition

x Renault Laguna 2,0RT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

 

Det kan være at ett eller flere av releene som sitter inne i bilen ikke virker optimalt, dette er mekaniske releer som slår ut på grunn av en spole, skjelden noe sånn går i stykker, men kanskje...

 

man drar ikke mye strøm gjennom tenningen, men man slår ut ett eller flere av releene når nøkkelen vris om. Hvis du er litt kyndig innen bilelekto kan du jo måle noen spenninger over disse releene.

 

Høres jo greit ut, men hvor finner jeg disse releene? Hvis dette er releproblemer, skulle jeg tro at spolen er i orden, og at det enten er en kontakt som fører strøm til relespolen - eller at det er kontakter på releet, som fusker.

 

Elektronikk har jeg ellers god peiling på...

 

Men siden det ser ut til å være temperaturavhengig, lurer jeg på om det altså rett og slett er dårlig kontakt et sted, altså et mekanisk problem, og at dette retter seg når temperaturen får materialet til å utvide seg slik at det danner bedre kontakt.

 

Kan jeg ved å demontere vindusviskere og litt annet fjerne dekselet inne i motorrommet og komme til releer og annet småtteri som hører til systemet?

 

Hva med hovedcomputeren som styrer motor osv, er det en annen enhet helt uavhengig av instrumentpanelet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har eksakte det samme problemet på min. Når det var kaldt blinket også alle lysene i bilen, tenker da på air kondition osv, helt til det ble normal temp inni bilen...

Håper på svar anngående dette selv. I tilegg blinker sjafør døra på kjørekomputeren. Hvis det er for varmt inni bilen, tenkte jeg måtte kjøpe nytt panel, men dersom det er noe annet så er det sure penger å kjøpe ett nytt.

 

Det høres ut som vi har samme 'skjebne' - air kondition osv blinker her også.

 

Det jeg prøver å finne ut er, om jeg kan stole på at dette problemet ligger i instrumentpanelet.

 

Hvis det ligger i noen forbindelse i ledningsnettet eller ved releer, kan det jo være plundrete og tidkrevende å finne feilen, og uten å vite hvor tingene sitter eller hvorledes man kommer til er det ikke lett å komme videre.

 

Jeg vet forresten ikke om det er noen sammenheng, men det første problemet jeg oppdaget, en god stund før dette begynte, var at lyset i radioen forsvant/ble svakt? med tenningen på. Så snart tenningen slås av kommer lyset på igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig interesseant, jeg har også hørt fra andre som har lignende problemer. Bør nok bytte hele greia snarest mulig.

 

Jeg gikk inn på det engelske forum, og de gutta var ikke akkurat særlig imponerte over "Vorsprung durch Teknik".

 

BBC hadde hatt et program om samme problem på TT, og det hadde resultert i at Audi påtok seg å rette det gratis - men tilbudet gjaldt ikke A3, fordi A3 ikke var blitt nevnt i programmet.

 

Ellers var oppfatningen at Audi later som de ikke har hørt om problemet før når man snakker med dem...

 

Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
Har akkurat samme problemet, fikk heller ikke startet pga startsperre lampa i lyste. Ventet litt så gikk det, startet igjen og kom meg hjem.

 

Må instrumentpanelet skiftes altså?

Er det virkelig så galt?

 

Det vil jeg tro, og det koster jo noen lapper også...

 

Hva jeg gjorde, jeg søkte på brukte bildeler i Sverige og systemet var veldig bra så det var mulig å finne deler hvis de fantes. Jeg husker ikke om jeg hadde tatt ut panelet og funnet riktig partnummer for det bare må man ha, men jeg fant det i hvert fall i Vänersborg. Regnet ut et det var penger å spare så jeg kjørte ned fra Fredrikstad. Men etter å ha forsøkt å bytte selv måtte jeg ta det ut igjen og dra til Møller for å bytte fordi det er koding som må gjøres, og det kostet jo også noe.

 

 

Det viste seg at km. teller ikke kunne stilles inn, iflg. Møller må det tas hånd om ved demonteringen! Så er det altså ikke mulig å jukse med det... Så jeg fikk 30000 km mindre enn bilen hadde gått, men noterte dette i serviceheftet så det ikke skulle være noen tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har fått pris hos Møller på nytt panel. rett i underkant av 5000kr ferdig kodet og montert.

Sjekket litt på ebay.de der er det flere som overhaler panelet og gir 2-3års garanti på dette.

 

Noen som har prøvd noe liknende?

Koster €185 inkl frakt tilbake til norge.

Audi A3 1.8TQ 2002mod.

Ford S-max 2.0L tdci Midnight blue 2011mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av lys i hele dashbordet blir svakere, inkl alle knapper og aircon. Og instrumentpanelet lever sin egen verden.

av og på...... i hytt å pine. Og noen ganger starter ikke bilen en gang. Noen ganger er det bare temp og tank måler som virker, plutselig kommer turteller og speedometer også... Helt tilfeldig hva som virker.....

Audi A3 1.8TQ 2002mod.

Ford S-max 2.0L tdci Midnight blue 2011mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt optimistik, men er verdt å sjekke reléene. Koster jo ingenting å sjekke de. Nå vet ikke jeg hvor de ligger i a3, men regner med det er tilnærmet som på min passat: Rett ved sikringsboksen inne i bilen, og opp til CPU'en.

 

Noen kan være dårlig i, eller noen kan være ødelagt, alltid lurt å sjekke det som er gratis først ;)

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår