Gå til innhold

Lettet svinghjul fra KG. Noen som har tro på dette? no vits?

Ranger emnet


Sailorboy

Anbefalte innlegg

Jeg ser for meg at effekten av et lettet svinghjul øker proposjonalt med det høyeste turtallet man kan operére på. For eksempel på Hondaer rapportérer folk som monterer lettere svinghjul at aksellerasjonen, spesielt i de lettere girene fra f. eks. 5500-9500 RPM øker markant. Dette er kanskje ikke så relevant på Volvoer flest som går fri for saus omentrent når Virginia Tech'en på Hondaen slår inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulempen ved å lette svinghjulet er jo at motoren dauer vesentlig raskere ut ved litt skikkelig motstand. Altså, på en bruksbil man kanskje til tider trekker en henger med, ol ville jeg holdt svinghjulet tungt og fint;)

 

På banen er det noe helt annet... men alt avhenger av bruksområdet.

Honda v-tech ja....sånn teknologi kom ikke volvo med før på V70N fra 2000... Japsene er flinke de! Men nå er ikke en S2000-motor noen særlig god bil å trekke feks en tung tilhenger med... så bruksområdet er liksom litt annerledes.

jeg sitter å ser for meg noen kjøre på 8000rpm i 2-gir med en s2000 og campingvogn eller noe :D

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo rødmotorer må da ha ekstremt tungt svinghjul i forhold til alle andre bilmerker!? En Volvomotor uten lettet svinghjul er jo så utrolig seig (treig) i responsen.

 

Noen som har tall på svinghjulsvekt Volvo kontra andre bilmerker? Ser for meg at hvis man letter svinghjulet 5 kg blir vekten mer normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulempen ved å lette svinghjulet er jo at motoren dauer vesentlig raskere ut ved litt skikkelig motstand. Altså, på en bruksbil man kanskje til tider trekker en henger med, ol ville jeg holdt svinghjulet tungt og fint;)

 

På banen er det noe helt annet... men alt avhenger av bruksområdet.

Honda v-tech ja....sånn teknologi kom ikke volvo med før på V70N fra 2000... Japsene er flinke de! Men nå er ikke en S2000-motor noen særlig god bil å trekke feks en tung tilhenger med... så bruksområdet er liksom litt annerledes.

jeg sitter å ser for meg noen kjøre på 8000rpm i 2-gir med en s2000 og campingvogn eller noe :D

 

Dreiemoment er et produkt av forbrenningstrykk og slagvolum, ikke hvor tungt svinghjul man har. Den energien som svinghjulet gir må også tilføres en gang.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreiemoment er et produkt av forbrenningstrykk og slagvolum, ikke hvor tungt svinghjul man har. Den energien som svinghjulet gir må også tilføres en gang.

 

vet det, men det var ikke momentet jeg skulle fram til.. det var treigheten;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det, men det var ikke momentet jeg skulle fram til.. det var treigheten;)

 

Skulle vært artig å drøftet hvor mye et tungt svinghjul gjør for bilens evne til å komme seg opp bakken.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil sittere noe fra "Gran turismo"... ja, det er et jævla bilspill, men det har hvertfal en god del fin informasjon der.:)

 

Flywheel / Semi-racing

A lightweight flywheel made with chrome molybdenum steel. Lets the engine rev more quickly. Improves acceleration slightly, but with narrow-powerband engines revs may drop below the powerband unless a close-ratio transmission is also used.

 

Jeg tolker det som om at man må være relativt rask på clutchen for å ikke kvele motoren ved giring, start, etz, og en "narrow-powerband" motor peker jo ganske greit på en god gammeldags turbo-motor i mine øyne ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil sittere noe fra "Gran turismo"... ja, det er et jævla bilspill, men det har hvertfal en god del fin informasjon der.:)

 

 

 

Jeg tolker det som om at man må være relativt rask på clutchen for å ikke kvele motoren ved giring, start, etz, og en "narrow-powerband" motor peker jo ganske greit på en god gammeldags turbo-motor i mine øyne ;)

 

Det er mulig det, men veiva på en firer tilføres jo energi 2 ganger pr runde. Ved 1500 o/min blir det 3000 ganger i minuttet eller 50 ganger i sekundet osv. En skulle jo tro at det burde ha mer å si for evnen til å holde turtallet oppe såfremt et minimum av dreiemoment er tilstede. Andre biler har betydelig lettere svinghjul enn Volvo uten at de er beryktet for å ha dårlig seigdragningsevne. Og Volvo har også enkelte motorer med ekstremt tunge svinghjul uten at de står i Guinness av den grunn. Hmmm...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett veldig kjent fenomen at den blir lett å kvele med lett svinghjul. Det flate svinghjulet er 9 kg, 60-2 svinghjulet fra LH2.4 tror jeg er 13 kg.

 

Tror jeg nok, men hva med oppoverbakke capability?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg har erfart er at med lett svinghjul er motorbrems på høye gir nytteløst, lett svinghjul gjør at motoren må tilføres mer energi i oppoverbakker da "rotasjons-kraften" i svinghjulet ikke hjelper til like mye som et tungt svinghjul ville ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår