Gå til innhold

16V på B230 blokk?

Ranger emnet


ole180

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har sjukt lyst t å laga ei B230 blokk me 16V topp, såe lure på litt sånn forskjelligt. og ja, d finnes masse andre poster med 16V, men vil ha egne svar så eg sleppe og lura.

 

såe, eg hørre at oljepumpå i ei B230 blokk kje e go nok, e d sant d? og ka pumpa må eg bruka isåfall då?

 

og ka tåler di originale stemplene t 16V?

 

Mvh Meg=)

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha 230 pumpe ihvertfall, funker som tusan det men du må ta vekk underspylinga om du har det.. 230 blokka tåler mer enn ei 234 blokk. Pumpa på ei 234 er helt totalt annerledes enn 230 for å si det sånn...

Om du fortsatt vil ha ei anna pumpe så må du handle tørrsump...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som blir dilemmaet er vel at med hydrauliske løftere, underspyling og en turbo så greier ikke pumpa å levere nok...

Så med mekaniske løftere skal det vel gå? Pumpa fra penta og turbo motorer er litt større enn de andre.

Tror det passer med løftere fra en eller annen saab motor i 16v toppen.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som blir dilemmaet er vel at med hydrauliske løftere, underspyling og en turbo så greier ikke pumpa å levere nok...

Så med mekaniske løftere skal det vel gå? Pumpa fra penta og turbo motorer er litt større enn de andre.

Tror det passer med løftere fra en eller annen saab motor i 16v toppen.

 

Underspyling trenger en ikke så den kan blendes..

Er ikke no problem å kjøre med hydraulisk topp, men det er veldig vart for over rus...

Det er jo grommest med mekanisk topp på en motor med litt klem i som går på turtal, men du trenger ikke bygge om til mekaniske løftere fordi at pumpa leverer for lite til hydrauliske for å si det sånn...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

230 blokka tåler mer rett å slett...

 

Men som sagt så er det ikke et problem i den forstand å bruke hydraulisk topp på en 230 bånn, men det er klart at en mekanisk topp tåler betraktlig mer turtal ved bomgiringer osv og du tjener oljetrykk på det...

 

Når du ser effekter oppgitt borti svergie må du veldig mange ganger ta det med ei klype salt og regne om effekta til "norsk kurs".. Hehe

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja:P redusere d ner litt ette ka dei svenskene seie;)

men, di bruker jo b234 blokkå, og kjører ein del effekt ut av d, eg tenkte på sånn ca 400hk, ska jo holla driten på veien o, trur eg har godt av 500++ akkoratt:P

 

men mekanisk ja, masse arbeid d elle?

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt jobb er det jo.. Er et helvette å shimse opp toppen etterpå ihvertfall...

Men om du skal ha 400-500hk så trenger du ikke ha no mekanisk topp...

Ser ikke hensikta i å kaste ut penger på det om du ikke skal ha mer effekt og det ikke er en løpsbil...

16v toppen henger med til 450-500hk i org tilstand med bensin..

Det er når du skal over dette det kan være noe å tenke på, men skal du legge penger i porting, ventiler, kammer osv så koster det penger for å si det sånn...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, e me på den, kommer til å bli neste vinter prosjekt, vil bare begynne å finne ut av ting og få tak i ting og tang så eg kan få begynnt t høsten, tar jo litt tid å få tak i diverse ting, for må jo kjøre me datasprut også,

 

men altså, du meiner at eg fint kan kjøre ca 400hk ut av den toppen uten at eg må skifte løfterne på ei standar b230 blokk?

men bruker da turbo oljepumpå då vell?

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bytte no løftere nei... Så lenge toppen er iorden når du får den...

Bruker turbo pumpe ja...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår