Gå til innhold

Godkjenning av parklys på US-importert bil

Ranger emnet


Tomcat

Anbefalte innlegg

Trenger noen tips om hvordan jeg skal få installert godkjente parklys på Eclipsen min. Prøvde med å bruke markørlysa som ligger på hjørnet av fronten, men jeg fikk beskjed om at disse vendte litt for mye mot siden. Lysa må monteres min 40cm over bakken og maks 40cm fra siden av bilen og inn, og de skal vende framover.

Tenkte jeg kunne montere noen stygge lys i frontbumpern et sted, men da blir det under 40cm til bakkenivå. Noen som har sett en lykt variant jeg kan montere på utsiden av fronten, som jeg kan teipe på eller noe sånt? brukte lysdioder med dobbelsidig teip for blinklysa, det funka bra.

Planen var å unngå å bore hull i hovedlyktene for montering av parklys, det er ganske mye jobb å demontere lyktene...fronten og masse stæsj må av.

 

På bildet ser dere fronten og markørlysa på hjørnet, luftinntaka ligger for lavt for montering av parklys iforhold til reglene...

post-2046-13804852254244_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EclipseGSX

Trenger noen tips om hvordan jeg skal få installert godkjente parklys på Eclipsen min. Prøvde med å bruke markørlysa som ligger på hjørnet av fronten, men jeg fikk beskjed om at disse vendte litt for mye mot siden. Lysa må monteres min 40cm over bakken og maks 40cm fra siden av bilen og inn, og de skal vende framover.

Tenkte jeg kunne montere noen stygge lys i frontbumpern et sted, men da blir det under 40cm til bakkenivå. Noen som har sett en lykt variant jeg kan montere på utsiden av fronten, som jeg kan teipe på eller noe sånt? brukte lysdioder med dobbelsidig teip for blinklysa, det funka bra.

Planen var å unngå å bore hull i hovedlyktene for montering av parklys, det er ganske mye jobb å demontere lyktene...fronten og masse stæsj må av.

 

På bildet ser dere fronten og markørlysa på hjørnet, luftinntaka ligger for lavt for montering av parklys iforhold til reglene...

 

Løsningen er veldig enkelt, behold bilen i original stand, og vis den i Trondheim.

Det sparer deg for MYE kødd, da slipper du ombygging av baklamper også..

Evnt kan du borre hull i reflektoren til nærlysene, og sette i parklyspære der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltilsynet i Bergen og Oslo er norges største sosialkontor, om og gjøre å lage størst problemer!!! Faen meg så byråkratisk som det går ann å få det. I Bergen vil jeg anbefale alle som skal innføre senkesett/bredere dekk,importere bil osv. kjøre til biltilsynet i enten Knarvik eller på Voss, da disse avdelingene heller hjelper deg enn å lage mer problemer!

- 1995 Bmw E36 325i coupe

X - 1995 VW Golf GTi - Solgt

X - 2000 Toyota Hiace - Gamle firmabilen

X 1995 Bmw E36 318is coupe - Solgt

X 1988 Mazda 626 2.0i coupe - Solgt

 

-------------Sev/Bergen--------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lord Gryphon

Biler som er godkjente i usa med de lysa som er på bilen, skal nå også godkjennes i Norge uten behov for ombygging... Dette gjelder ikke biler som allerede er i Norge....

 

Sender en takk til Amcar norge som har jobbet for å få til dette.

Så du mener at lykter ikke lenger trenger å være E-merka, sideblinkers trengs ikke å monteres, bakblinkers kan være røde og parklys kan være orange?

 

Jeg har pratet med uttallige biltilsyn på østlandet og sørlandet, og alle sier at denne saken som amcar og frp har jobba med den siste tida ikke vil bli noe realitet. De fleste har ikke engang hørt om noen lovforandring når det gjelder biler importert fra usa.

Jeg har vist bilen min i Drøbak og i Skien og de peser på akkurat de samme tinga, altså lys. De skal være e-merka(her kan de gjøre noen unntak) og de skal ha riktig farge, og sideblinkers skal være der.

Er det noen som egentlig vet noe mer om denne saken med forenkling av godkjenningsregler for import av bruktbiler fra usa til norge? Det godtas jo nesten ikke Tüv papirer hos biltilsynet lenger, så snart er det jo praktisk talt umulig å hente bil i usa!!:mad: Dere kan jo lese mer her http://www.amcar.no/nyheter/indexthriller.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lord Gryphon

Biler som er godkjente i usa med de lysa som er på bilen, skal nå også godkjennes i Norge uten behov for ombygging... Dette gjelder ikke biler som allerede er i Norge....

 

Sender en takk til Amcar norge som har jobbet for å få til dette.

 

Det er vel ikke endelig vedtatt enda såvidt jeg vet..

Og det er ihvertfall ikke gjennomført enda.

 

Pr. i dag kan du glemme det med biler som er registrert i tyskland tilogmed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

deler av dette er allerede godkjent og vedtatt men det gjelder kun amerikanske biler.

sakset fra Amcar.

Amerikanske lykter tillatt

Selv om alle i skrivende stund venter i spenning på nye, forenklede godekjenningsregler, rakk Vegdirektoratet alt på slutten av fjoråret å foreta noen justeringer i riktig retning.

Amerikanske lykter, med unntak av nær- og fjernlys, som er merket etter SAE eller DOT standard, tillates godkjent dersom fargen er tilnærmet korrekt. Det betyr OK for alle (oransje) blinklys, (røde) baklys/bremselys, (oransje) sidemarkeringslys og (hvite) parkeringslys.

chatting with Ascona is like masturbating with a cheese iron,slightly amusing but mostly painful.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by dr.enos.pork

deler av dette er allerede godkjent og vedtatt men det gjelder kun amerikanske biler.

sakset fra Amcar.

Amerikanske lykter tillatt

Selv om alle i skrivende stund venter i spenning på nye, forenklede godekjenningsregler, rakk Vegdirektoratet alt på slutten av fjoråret å foreta noen justeringer i riktig retning.

Amerikanske lykter, med unntak av nær- og fjernlys, som er merket etter SAE eller DOT standard, tillates godkjent dersom fargen er tilnærmet korrekt. Det betyr OK for alle (oransje) blinklys, (røde) baklys/bremselys, (oransje) sidemarkeringslys og (hvite) parkeringslys.

 

Det her er morsomt skrevet..

Det de sier er at alt blir godkjent så lenge det ikke er etter amerikansk standard.

Som kjent er jo parklys orange i statene, blinklys er gule/orange foran, sideblinklys finnes ikke, og baklys/bremselys er riktignok røde, men blinklysa bak er kun bremselysa som blinker..

 

Jippi for.. Ingenting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by dr.enos.pork

man slipper å bygge om røde blinklys/bremselys bak.man slipper å fjerne sidemarkeringslysene også. Er jo ikke ingenting det da?

 

Nå må du bestemme deg, først skrev du at gule blinklys var ok, og røde baklamper, du skrev ingenting om at røde blinklys bak var ok.

 

Når det gjelder sidemarkeringslys er det vel kun gule som er lovlig vel?

 

Uansett er dette langt mindre enn det som har vært tillatt mange år enkelte steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår