Reodor F Skrevet Juni 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2007 Hehe... litt av en maskin det der.. Er den din? Joda, den er min... Ta en titt her: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/84681-reodor-f-chevy-van-nothing-beats-cubic-inches.html Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juni 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2007 Har ikke så mye peiling på olje selv, men når jeg skulle ha ny olje på bobla mi ble jeg anbefalt mineral olje fordi på en gammel motor fordi syntetisk kunne løse opp i gamle avleiringer og tette igjen oljekanaler og skit. Det skal sies at dette har jeg IKKE tenkt ut selv men HØRT Oljas rensende egenskaper skyldes additivene man har puttet i den. Både mineral- og syntetiske oljer har slike additiver... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet Juni 1, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2007 Siden vi er igang med å legge ut bilder, så kan jeg like godt legge ut et av objektet mitt :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juni 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2007 Jeg er nesten født i et BMC-produkt (66-mod Austin 1100) og blir litt varm inni meg av å se en såpass deilig utgave :) Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Juni 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2007 Oljas rensende egenskaper skyldes additivene man har puttet i den. Både mineral- og syntetiske oljer har slike additiver... jeg har også lurt på dette egentlig, men tror det pga at syntetisk renser mye bedre og det passer den gamle typen motorer dårlig pga ikke så bra kvalitet på arbeidet/passformer (amerikanske) sammenlignet med nå til dags... Alle oljer har vel tilsatt stoffer, men forskjellige stoffer til forskjelling virking/motorer. Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bar1 Skrevet Juni 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2007 Her kan du lese om ulike tilsetningsstoffer (additiver) som brukes i motoroljer. Lubrication Design (litt ned på siden). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juni 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2007 jeg har også lurt på dette egentlig, men tror det pga at syntetisk renser mye bedre og det passer den gamle typen motorer dårlig pga ikke så bra kvalitet på arbeidet/passformer (amerikanske) sammenlignet med nå til dags... Alle oljer har vel tilsatt stoffer, men forskjellige stoffer til forskjelling virking/motorer. Alle oljer har som du sier additiver, men de trenger ikke å være så ulike mellom mineral- og syntetiske oljer. Jeg har ennå ikke sett noen god forklaring på hvorfor man ikke kan benytte syntetiske oljer på halvgamle motorer. Med unntak av problemene med pakninger i gamle dager velogmerke. Her kan du lese om ulike tilsetningsstoffer (additiver) som brukes i motoroljer.Lubrication Design (litt ned på siden). En ganske interessant side. Spesielt interessant var det å se hva som skjedde når man puttet et ettermarkedslurium i olja. Fant det når jeg bladde rundt på siden: What about Additives? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet Juli 17, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2007 Hei Igjen, Jeg tar opp denne gamle tråden på nytt. Denne motoren har blitt kjørt med mineralolje i hele bilens levetid. Nå har jeg av toppen og går over ventiler osvosv. Det jeg ser, er at motoren et ganske "skitten" innvendig. Dette er noe en ikke ser noe særligt av i dagens moderne motorer fordi de kjøres på delsyntetisk/syntetisk olje som har renseegenskaper som tar knekken på dette. Kan det være en god ide og bruke et slikt rensese olje additiv for å vaske motoren innvendig, eller bør jeg la være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juli 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2007 Additiver er vi skeptiske til. Demonter motoren, gjør den ren, få et overblikk over tilstanden dens og sett den sammen igjen med nye pakninger og hvis nødvendig nye lagerskåler. Og hva med et sett stempelringer. Ta en komptest først uansett. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
UnoMotorsport Skrevet August 29, 2007 Rapporter Share Skrevet August 29, 2007 Si ikke det gitt. Se hva Motul har å tilby gamle veterankjøretøy! Classic Moto Oil: Option 1 Garage - performance car japanese performance parts Brisbane Queensland Australia workshop drift racing nissan Til de som eventuelt er interessert i en slik olje, kan jeg skaffe denne på forespørsel. I tillegg til alle øvrige produkter fra Motul. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frangran Skrevet August 30, 2007 Rapporter Share Skrevet August 30, 2007 Hei Jeg har meget gode erfaringer med quaker state oljer. De har redusert tikking og banking i mine gamle biler, de har rengjort motoren godt og er forbausende billig. På bilxtra koster en kanne med 4 liter ca 160,-(mineralsk 10-40) Kjører med denne på min gamle merscedes som nå har gått 420000km. Når jeg tar av oljepåfyllings-lokket er det renere og mindre sot nå enn da jeg kjøpte bilen for 70000km siden. Men noe som er meget viktig i tillegg til å ha god olje er å bytte oljefilter slik at du blir kvitt urenhetene som flyter rundt i olja. Skulle tro minst en gang i året og maks 5000km mellom skifte ville jeg tro på din bil. LYKKE TIL MVH Frangran Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet August 31, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 31, 2007 Hei igjen, Nå er det Biltema 10w-40 mineralolje på den, men muligens jeg prøver quaker state oljen nestegang :) Bilen blir kjørt såpass lite at det blir oljeskift hvert år + filterskift. Eneste problemet er at et filterskift på denne bilen er et mareritt sett i forhold til mer moderne biler. Filteret er et lite papirfilter som sitter i en beholder som må løses, rengjøres og monteres sammen igjenn med diverse fjærer og pakninger og det er nesten umulig å få det tett ved første forsøk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.