Gå til innhold

Handleliste Meguiars

Ranger emnet


locdog

Anbefalte innlegg

Vask:

 

NXT tech wash (sterk) el GoldClass wash (mild)

Chenille vott

water magnet til å tørke

GritGuard vaskebøtte (norsk prol)

 

Riper/swirls:

Pads til "cyclo" finner du hos Norsk Prol samme sted fører:

Meguiars MG 83, 82 el 80 (MG66 er mht Cossiboy bra) alle fjerner swirls (noen mer en andre) ScratchX er et alternativ, på og av for hånd. Clear coat body scrub også, men mer en rens en en ripe/swirls fjerner

 

Meguiars Microfiber til å fjerne polish/rens (gul)

 

Beskyttelse:

Meguiars MG 21 el NXT tech(m/rens!) wax/gold Glass wax

 

Om du lurer på noe, titt under trådene med behandlede biler, der står det om hva de har brukt av Meguiars produkter på swirls etc

 

Husk! bilder før og etter da!!! he he

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Alt er Meguiars Produkter, og fåes hos PanVulk, Norsk Prol samt Bilextra-butikker)

 

Vask:

- NXT Car Wash eller Gold Class Car wash.

- Microfiber vaskevott.

- Absorber Pusseskinn (Norsk Prol Produkt, anbefales), eller evt Meguiars Water Magnet.

- All Wheel Cleaner (felgrens)

 

Et annet produkt jeg liker godt er Detail Clay kit, dette fjerner de nuppene du kjenner når du drar handa over lakken etter f.eks en vinter. (jeg bruker dette føre polering, så jeg slipper få alt dette i poleringsputa).

 

Lakkrens/Polering/lakkbesyttelse

Her har jeg to produkter jeg er meget glad i når det gjelder rens/polish

- M80 Speed Glaze og

- M66 Quick Detailer

- Scratch X (lakkrens får hånd, der maskin ikke kommer til, evt hele bilen hvis man orker, men ikke maskin)

 

Her trenger du bare det ene, men du har valget. Litt info om dem:

M80 Speed Glaze er et produkt som ikke inneholder Silikon, og kan derfor brukes på et lakkverksted, og plasser man ikke vil ha silikon. Fjerner en del Swirls, og polerer opp glans.

M66 Quick Detailer er et litt "alt i et"-produkt, som renser noe, polerer og legger igjen litt beskyttelse. Dette produktet inneholder silikon, og anbefales derfor ikke i lakkverkstedsammenheng, og plasser man ikke vil ha silikonholdige produkter. Brukes mye inn i brukbilshine sjangeren, hvor man ønsker å fjerne litt riper, mye glans og litt beskyttelse.

 

Når det gjelder lakkbesyttelse, så er valge stort. Du har Syntetiske vokser ala NXT Tech Wax, og Carnuba-voks som gir bra dybde. Syntetiske vokser har litt lengere holbarhet, mens carnuba er en noe råere glans.

 

-Nxt Tech Wax

-Gold Class Liquide Wax (rå på sorte biler, f.eks Mercedes)

-M21 Syntetic Sealent (Meguiars sinn lakkforsegling, koster en del)

-M26 Hi-Tech Yellow Wax, Carnuba

 

De produktene jeg har nevnt over her, er litt fra proffserien og litt fra konsument serien. Selg om Proffserien er noe dyerer enn konsument, liker jeg anbefale den, da den gir bedre resultat.

 

Er du ute etter det helt billigste løsningen funker Meguiras Deep Crystal 1-2-3 bra. lakkrens, polish og voks.

 

Div nødvendig bruksmatriell:

- Cyclo pads (siden du nevnte 2-hodet maskin)

Oransj, hard - Renser mest (M80, M66 og Deep Crystal Step 1)

Grønn , Middels - Polerer mest (M80, M66 og Deep Crystal Step 2)

Hvit , Mykest - Voks og Polering (vokser samt Deep Crystal step 3)

- Supreme Microfiber kluter, gjerne 3-5 stk (får avtørking ol.)

- Håndpads (Får hånpåføring der maskin ikke kommer til)

- Felgbørste, interiørbørste og lignede koster. (disse kostene er ikke noe must, bare greie hjelpemidler)

 

 

 

Dette var iallefall en liste over produkter som jeg meiner kan funke får deg. Men husk, med den maskinen du har, vil du nok ikke klare å fjerne 100% riper, swirls og slike ting. Dette trengs det en litt anna maskin til og reine lakkrense produkter (slikt arbeid anbefales å levere til en Bilpleier).

Hva du evt velger av de forskjellige rense/polere/lakkbeskyttelse er egentlig litt opp til deg, hva du er ute etter.

 

Spør gjerne, hvis du luerer på noe i forhold det jeg har skrevet her, eller om du luerer på andre ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å finne frem på AG bare en har vært der et par ganger;)

 

For å fjerne 100% av riper/swirls (dvs riper som KAN fjernes med maskin) trenger du en rotertende, denne er vanskligere å bruke da den jobber med mer intens varme, så det er å anbefale den med 2 hoder først så kan den roterende kjøpes etterhver. samt finne et gammelt panser el bil å prøve seg på. fort gjort å svi lakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå swirls i det 1ste sted, jeg bruker Superspray for å legge XOPC Thixotropic Conditioning Shampoo på bilen -. Fordi det er tiksotropisk det klynge seg til bilen og så har du mye mer vaske i kontakt med møkk, grit osv.

Med Superspray, bare ren vann & vaske kan komme i kontakt med bilen din, og XOPC Shampoo løsner opp møkk & grit & har smøremeddel for å beskytte karrosserien mot grit. Det har ogsa rinse-Aid built-in, og gir en fantastisk høy-glans effekt som beskytter bilen mot vaer og møkk

Metoden jeg bruker er:

spruter vann over bilen

spruter shampoo og la det fungere 1-2 minuter

Skyller ned og legge igjen shampoo (begge med superspray)

Spruter shampoo fra superspray til min "Washmitt" og vasker bilen. renser ofte den washmitt og legge igjen shampoo inntil washmitt.

renser & torker.

superspray kan du se på http://www.superspray.co.uk, og XOPC shampoo er på http://www.xopc.co.uk

Superspray brukes med alle shampoo/vaske. flere i england bruker det med megs eller poorboys, men jeg bruker XOPC fordi det er 3 produkter i 1 :)

F1John

L

Beklager for min dårlig norsk

jeg er her for å laere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår