Gå til innhold

smøring til turbo

Ranger emnet


Gravemaskin

Anbefalte innlegg

har en a3 1.8T. det jeg lurer på. etter en "hard" kjøretur er det viktig å la turboen kjøle seg ned før man stopper bilen. slik at olje sirkulerer når turboen er varm og at oljen ikke kokser. MEN, går oljen fra motor gjennom turbo og smører den?

har sett at det drypper litt olje fra slangen fra turbo til IC?

men det minker ikke noe på peilepinnen..... er det et sted man må fylle olje til turbo?

 

idiot spm sikkert men lærer av å spørre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gamle biler som kun hadde oljekjøling til turboen og gikk med dårlig olje sammenlignet med den nye så var det ikke helt uvanlig at oljen koset seg rundt lager og tilførsel m.m

 

Nyere turboen har vannkjøling i tillegg samt at olje nå tåler mer temperatur en før slik at nedkjøling ikke er like viktig som før. Selv lar jeg motoren stå 1/2 minutt eller mer hvis jeg har kjørt hardt/langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en a3 1.8T. det jeg lurer på. etter en "hard" kjøretur er det viktig å la turboen kjøle seg ned før man stopper bilen. slik at olje sirkulerer når turboen er varm og at oljen ikke kokser. MEN, går oljen fra motor gjennom turbo og smører den?

har sett at det drypper litt olje fra slangen fra turbo til IC?

men det minker ikke noe på peilepinnen..... er det et sted man må fylle olje til turbo?

 

idiot spm sikkert men lærer av å spørre;)

 

d du sier om at d drypper olje i slangen fra turbo til ic er nok fordi åndinga fra blokka di går tilbake til sugesida på turboen.

 

derfor mange tar vekk dette og bruker catch tank istedenfor visst du har hørt om d. men uansett så burde du jo stramme klemmene dine visst d leker, for visst d leker olje så leker d jo garantert ladeluft og.;)

Mvh Tage Midtun

 

volvo 940 97 turbo

volvo 245 86 racarvogn

245 glt 87 (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar gjerne noen sekunder å få parkert bilen. Da synker turtallet på snurra. Så å la motoren gå på tomgang før man stopper den er vanligvis unødvendig.

 

nå har det vel ikke bare med turtallet på snurra å gjøre men også varme.. jeg mener nå hvertfall at olja er med på å kjøle lageret. Så å stoppe en motor med rødglødene turbo er ikke sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår