Gå til innhold

Byggeprosjekt Opel Kadett C Coupe?

Ranger emnet


jornland

Anbefalte innlegg

Hei alle Opelfans!

 

Har for bare noen få uker siden gått til innkjøp av en 1976 Opel Kadett Coupe 1200S, som er avbildet. Bilen er pen og hel og da den har fått nye kanaler, nye forskjermer og bakskjermer er den også ganske fri for rust! Er det forresten noe som veit klarer å se hva slags felger som sitter på den og hva de heter??

 

80.JPG

 

Med bilen fikk jeg med 1,6 forstilling og bakaksel, så da er det vel bare å ta skralla fatt og begynne å skru.. Planen er etterhvert å bytte motor hvis jeg kommer over en C20LET til en fornuftig pris. Men da kan det jo være nyttig med noen gode tips og råd! Derfor håper jeg det er noen ildsjeler der ute som kan hjelpe meg litt igang her, da planen er å få en bil som er GODKJENT for norske veier.

 

81.JPG

 

Ønsker å benytte de beste deler som kan benyttes, men ønsker å måtte modifisere karosseri minst mulig, dvs å kappe og sveise inn minst mulig som ikke er der fra før:) Men hvilke girkasser er av de mest trofaste og hva med mellomaksel og bakaksel(tenker kanskje på en Volvo, men da kan det kanskje bli problemer med godkjenning igjen??). Isåfall, hvis det blir aktuelt å benytte en Opel bakaksel, hva kan isåfall stå imot momentet fra en 16V turbo på 200+ hester?

 

Og så til bremser. Der kommer det nok til å bli skiver og calipere fra 2,2i foran og tromler bak. Men her må man vel også motere en bremsekraftsforsterker, og hvordan blir det med å få noe til å passe inn her? Enn hva med plass til den?

 

Det som kommer til å bli den største utfordringen er nok kanskje det elektriske. Noen som kjenner til hva slags problemer man støter borti hvis man kjøper en komplett 16V turbomaskin fra hugger og skal putte den i en slik vogn?

 

Her var det mange åpne og vanskelige spørsmål, men la bare tråden vokse og gro med innspill og råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, og takk for svar på felgene! Har alltid likt utseende på disse gamle C Kadettene, helt siden jeg var bare en tommeltott stor. Har også en Kadett C 1976 Caravan hjemme, som var mors bil i min barndom. Den bilen er UTROLIG velholdt, og det tatt det som var av rust på den. Bilen er vanvittig strøken i lakken, og den er ikke lakkert om. Så det sier vel bare litt om hvor god lakk de klarte å lage på den tiden. Var nok ikke noe miljølakk der nei:)

 

Caravanen har også bare gått 120 000, og det er ikke mye til kjørelengde på en så gammel bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan få problemer med å få en c20let motor godkjent, da biltilsynet har fått det opp for seg at de ikke godkjenner kadett c med kraftigere motor en 230?nm... Å LET mene æ har litt mer en 230, 250nm kanskje?.. En mulighet e jo å få den godkjent med c20xe motorn som har 150hk/210nm, så bytte til LET i ettertid, da står det i det minste: "Godkjent med 2,0 16v" i vognkortet... Men det lureste e nok å sende en søknad til ditt lokale biltilsyn der du skriver om dine ombyggingsplaner, om ka du har tenkt å gjøre, hvilke deler osv.. Så dem føle dem har en finger med i spillet.. Så for alt du vet så godkjenner dem den med c20let..

 

Strøken coupe, så veldig clean ut..! Litt mindre gummi på dekka hadde gjort seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår