Gå til innhold

Turbo på Toyota 4AGE TwinCam motor???

Ranger emnet


_Ford

Anbefalte innlegg

Hvor mye kan man lade på orginal motor??

Må map sensor byttes,Topppakning når går den,stille tenninga O.s.v kom med svar evt linker(norske) og lignende?

Tenkte jeg først og fremst bare skulle bygge alt så jeg bare får den til og gå litt bedre og bare kjøre på lavt trykk men man vil jo som oftest ha mere;)

Ca 200 hester hva må/kan/burde gjøres skal holde mere en et par timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha.. åssen i alledager får du effekta til å øke med 10 - 20hk ved å bytte REGREIM (Registerreim) ??

 

Ta deg en tur på http://www.club4ag.com og se om du finner noe du Ford_

 

Det skal jeg gjør veit du;)

Men det jeg har lyst til er og få en 4age motor med turbo bare for og prøve det liksom.Klarer og bygge det billigere en 15000;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjør veit du;)

Men det jeg har lyst til er og få en 4age motor med turbo bare for og prøve det liksom.Klarer og bygge det billigere en 15000;)

 

Da trenger du 4a-gze stempler hvertfall, for kompresjonen..

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har prøvd dette på en 86modell for en del år siden. Kjørte med turbo i tre år før jeg solgte den. På den tiden havarerte jeg først en motor totalt, og den som ble satt inn igjen hadde jeg opp og byttet stempler sikkert fem-seks ganger. Dem smeltet eller sprakk ganske fort. Det var en AE82 eller hva den het. 86mod corolla GT. Den har en mapsensor og den nekter å vere med på ladetrykk over 0,3bar. Den motoren som sitter i AE92 corolla GTi fra 1988 er et mye bedre utgangspunkt for turbo da blokka i den er mye sterkere og har større og kraftigere veiv og lagere. (Kan sammenliknes med cosworth 205 og 200 blokk der 200 blokka er den sterkeste) Denne har luftmengdemåler istedenfor mapsensor så her vil ikke bensintilførselen kutte ved 0,3bar med ødelagte stempler som resultat. En sånn motor kan funke hvis du peller ut stemplene og får dreid av dem et par mm på toppen for å senke kompresjonen. Dette er helt nødvendig da orginal komperesjon på AE92 motoren er 10,2:1. Dette er alt for høyt for turbo! Tenningsbank med en gang og pang krasj!! AE82 har 10:1 i komp. Arbeidet med avdreining bør gjøres av fagpersonell da oppspenningen krever stor nøyaktighet og kryssboltene sitter med presspassning.

Jeg har et ødelagt stempel fra min motor her som det går ann å se etter. Jeg har også en sak som er dreid ut av nylon som det går ann å legge stempelet i når kryssboltene skal presses ut. Vet ikke helt hvor mye det går an å ta av, og stemplene er ikke så veldig tykke men du bør komme deg ned på 9,2:1 i komp. Med et godt tillegssprut, f.eks mapfueler MF2 med mapsensor (http://www.powerpage.dk) og en god tenningsforskyver bør du nå 180-190hk. Men hvor lenge det holder kan jeg ikke garantere for. En dag, eller tre mnd. Eller kansje to år hvis du er heldig og tar det pent og ikke skrur bare litt til på ladetrykksjusteringa. Eller til du tar deg en tur på gatebiltreff. Da ryker det sundt på første eller andre runden! Min motor ble ganske hissig med turbo på bare 0,3 i ladetrykk og effektutflatningen over 6300rpm var en saga blott. Den dro rett i turtallsperra ved 8000rpm og spant ut andre på tørr assfalt med gode dekk. Kjørte så vidt fra Golf G60 med 160hk.

Som han over så ville jeg annbefale deg på det sterkeste å kjøpe en 4agze motor, men bare rein blokk og topp med innmat. Da kan du skru over innsuget og alle andre deler utenpå fra din motor og mekke til turbo! Sjekk http://www.realpower.dk Han som driver der skaffer motorer fra japan og tar sju lapper for en motor uten lader og intercooler tror jeg det var. Allefall for fem seks år siden. Ville annbefale å få med et komplett ledningsnett med alle sensorer, hjerne og fordeler til agze. Da slipper alt styret med tilleggsprut og tenningsforskyving. Da har du potensiale til 250hk uten å gjøre noe med motoren. Kjøp bredbåndslambda og et A/F meter!!!!!!! Da har du kontroll på bensinblandinga. For lite bensin er akkurat det samme som motorhavari! UTEN UNNTAK!

88 Cosworth 2wd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har prøvd dette på en 86modell for en del år siden. Kjørte med turbo i tre år før jeg solgte den. På den tiden havarerte jeg først en motor totalt, og den som ble satt inn igjen hadde jeg opp og byttet stempler sikkert fem-seks ganger. Dem smeltet eller sprakk ganske fort. Det var en AE82 eller hva den het. 86mod corolla GT. Den har en mapsensor og den nekter å vere med på ladetrykk over 0,3bar. Den motoren som sitter i AE92 corolla GTi fra 1988 er et mye bedre utgangspunkt for turbo da blokka i den er mye sterkere og har større og kraftigere veiv og lagere. (Kan sammenliknes med cosworth 205 og 200 blokk der 200 blokka er den sterkeste) Denne har luftmengdemåler istedenfor mapsensor så her vil ikke bensintilførselen kutte ved 0,3bar med ødelagte stempler som resultat. En sånn motor kan funke hvis du peller ut stemplene og får dreid av dem et par mm på toppen for å senke kompresjonen. Dette er helt nødvendig da orginal komperesjon på AE92 motoren er 10,2:1. Dette er alt for høyt for turbo! Tenningsbank med en gang og pang krasj!! AE82 har 10:1 i komp. Arbeidet med avdreining bør gjøres av fagpersonell da oppspenningen krever stor nøyaktighet og kryssboltene sitter med presspassning.

Jeg har et ødelagt stempel fra min motor her som det går ann å se etter. Jeg har også en sak som er dreid ut av nylon som det går ann å legge stempelet i når kryssboltene skal presses ut. Vet ikke helt hvor mye det går an å ta av, og stemplene er ikke så veldig tykke men du bør komme deg ned på 9,2:1 i komp. Med et godt tillegssprut, f.eks mapfueler MF2 med mapsensor (PowerPage.dk - default) og en god tenningsforskyver bør du nå 180-190hk. Men hvor lenge det holder kan jeg ikke garantere for. En dag, eller tre mnd. Eller kansje to år hvis du er heldig og tar det pent og ikke skrur bare litt til på ladetrykksjusteringa. Eller til du tar deg en tur på gatebiltreff. Da ryker det sundt på første eller andre runden! Min motor ble ganske hissig med turbo på bare 0,3 i ladetrykk og effektutflatningen over 6300rpm var en saga blott. Den dro rett i turtallsperra ved 8000rpm og spant ut andre på tørr assfalt med gode dekk. Kjørte så vidt fra Golf G60 med 160hk.

Som han over så ville jeg annbefale deg på det sterkeste å kjøpe en 4agze motor, men bare rein blokk og topp med innmat. Da kan du skru over innsuget og alle andre deler utenpå fra din motor og mekke til turbo! Sjekk RealPower.dk Han som driver der skaffer motorer fra japan og tar sju lapper for en motor uten lader og intercooler tror jeg det var. Allefall for fem seks år siden. Ville annbefale å få med et komplett ledningsnett med alle sensorer, hjerne og fordeler til agze. Da slipper alt styret med tilleggsprut og tenningsforskyving. Da har du potensiale til 250hk uten å gjøre noe med motoren. Kjøp bredbåndslambda og et A/F meter!!!!!!! Da har du kontroll på bensinblandinga. For lite bensin er akkurat det samme som motorhavari! UTEN UNNTAK!

 

Takker for svar her sto det mye intressangt;)

Jeg har egentlig bare lyst til og prøve turbo på denne motoren for moro skyld;)

Men er det mulig og koble ut map sensoren el no smart no så jeg slipper og bytte stempler i hytt og pine? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope!

 

Kansje du kan rive ut hele ledningsnettet og erstette det og innsugsmanifoil og alle sensorer og dritt og møkk samt hjernen med ditto fra en GTi ae92. Den har LMM istedenfor MAP. Evt datasprut. Megasquirt eller hva det nå heter er ikke så gale i pris. Eller kansje du kan sette på en T-kobling på slangen til mapsensoren og få på en enveisventil fra ett eller ana rart. Type sånn som sitter på vindusspylerslanger på noen biler. Mellom T-stykket, som du setter på slangen til MAP og innsugsmanifoilen setter du på en sånn strupesak som sitter på den slangen til den greia som styrer økonomilampa inne i bilen. Den greia sitter på torpedoveggen på passasjersiden. Da fungerer mapsensoren på vacum, altså ved normale driftsforhold og når du får overtrykk så slipper enveisventilen ut trykket så mapen merker aldri det. Ved et slikt alternativ er du helt avhengig av å ha et skikkelig tilleggsprut! Også var det den høye komperesjonen da.... Lytt etter tenningsbank! Tenningsbank er en turbomotors verste fiende!

88 Cosworth 2wd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår