Gå til innhold

Problemer med høy tomgang på B230FK etter litt kjøring.

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

hallo folkens.. trekk en ledning fra speedometeret til hjernen, pin 34 og problemet er løst..

 

Du vil ALDRI bli kvitt det tomgangsgreiene dine uansett hvor mye du skrur. For det er elektronikken som bestemmer at tomgangen skal vere høyere.

 

Dessuten står det under symptomer for feilkoden din: "Tomgangsproblemer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hallo folkens.. trekk en ledning fra speedometeret til hjernen, pin 34 og problemet er løst..

 

Du vil ALDRI bli kvitt det tomgangsgreiene dine uansett hvor mye du skrur. For det er elektronikken som bestemmer at tomgangen skal vere høyere.

 

Dessuten står det under symptomer for feilkoden din: "Tomgangsproblemer"

 

Ja, det er dette jeg har forsøkt nå, men vet ikke om du las det jeg skreiv tidligere, at jeg har ikke den ledningen på speedometeret som er til dette formålet. Så det er vel der problemet ligger, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal fikse det.. Men prøvde med strøm på og dette virket ikke.. Det var den ledningen i den såkaldte 9-pol kontakten som skulle gå til speedometer..

 

Men vet ikke hva jeg skal gjøre for å få orden på det :/

 

Mvh.

Fredrik

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dette jeg har forsøkt nå, men vet ikke om du las det jeg skreiv tidligere, at jeg har ikke den ledningen på speedometeret som er til dette formålet. Så det er vel der problemet ligger, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal fikse det.. Men prøvde med strøm på og dette virket ikke.. Det var den ledningen i den såkaldte 9-pol kontakten som skulle gå til speedometer..

 

Men vet ikke hva jeg skal gjøre for å få orden på det :/

 

Mvh.

Fredrik

bytt bakasling til en med el.speedometer på?

 

Du kan jo også slippe unna med å sette tonehjul på diffen å sette på nytt lokk med giver i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytt bakasling til en med el.speedometer på?

 

Du kan jo også slippe unna med å sette tonehjul på diffen å sette på nytt lokk med giver i.

 

Det er el-speedo på alle 740er. Hvis du ser etter i begynnelsen av tråden, er også signalet her annerledes enn det som kommer fra bakakslingen (ihvertfall i følge vadis).

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg engasjerer meg er at jeg har samme problemet...

 

Mitt speedometer:

 

IMG_3303.jpg[/img]

 

IMG_3305.jpg[/img]

 

Ser at stikk nr tre fra venstre aldri har vært brukt, dvs det er ingen slitasje på kobberflaten på stikket. Kan det være fra dette stikket man skal hente signalet?

Gjør som Ford - kjøp Volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlpejoHn: Har du ettermontert FK`n med lh 2.2 lednigsnett?

 

Jeg har ettermontert FK i min 88 mod 740 med B230ET orginalt, Lh 2.2, og har brukt el.nett fra 240 med LH 2.4.

 

Som jeg skrev tidligere, så mangler jeg ei ledning som denne skal kobles på, så det er der problemet ligger kan du si.. :/

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor ledningen skulle vært?

 

Ja, den skal gå inn på kontakten til speedometeret, på en ledning fra bakaksel.. I guiden fra A til F på 200 forumet, står det den skal inn på den gule ledningen på speedo, men dette er da 240 så regner med det kanskje kan være annaledes på 700.. Men jeg har bare 3 ledninger der.. Og det skal være fire om du har den ledningen mener jeg på..

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, på den kontakten som du ser på bildet er det 4 stikker. Men jeg har bare 3 ledninger som går i kontakten. Lurer på om jeg har samme problem som deg?

 

Har du høy tomgang om du kjører fort i lenger tid da?

 

Er bilen ombygd på noe vis da? Bytta dash, el nett eller motor osv?

 

Kanskje du har Lh 2.2 da? Jeg hadde der orginalt i bilen og har bare 3 ledninger..

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme symptomene etter å ha akselerert hurtig. Alt ok når jeg starter motoren på nytt.

 

Min 960 (USA-mod) har org lh 2.4 med FT. Dog tidlig utgave av lh 2.4!

 

Har du 4 kontaktflater bak på speedometeret, slik som jeg har?

 

Skal det kobles en ledning på det ledige stikket som går til pin 34?

Gjør som Ford - kjøp Volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme symptomene etter å ha akselerert hurtig. Alt ok når jeg starter motoren på nytt.

 

Min 960 (USA-mod) har org lh 2.4 med FT. Dog tidlig utgave av lh 2.4!

 

Har du 4 kontaktflater bak på speedometeret, slik som jeg har?

 

Skal det kobles en ledning på det ledige stikket som går til pin 34?

 

Jeg har bare 3 poler bak på speedo..

Men slik som du sier det er med deg, er jeg ikke sikker på om det er bare å ta ledninga rett inn på der, eller om det skal komme leding inn på der..

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår