Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
ford-drifter

Taunus Motor??

Rate this topic

Recommended Posts

Jeg ville ha gått for 2.0i doch...

 

Ja, lykke til med det... DOHC motoren må mann passe veldig godt på, hvis ikke går den til hel**** ;)

 

2,ois motor er tilnærmet udødelig, så det kan jo være et alternativ..??

 

Skal du ha v6, så sett inn en 2,8 med en gang... 2,0 v6 drar ikke skinnet av pølsa engang ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

DOHC er ikke dritt, den må bare ha litt ny kjølevæske en gang i mellom, og en fungerende kjølevifte. Kalles vedlikehold

Kjørte en hel vinter med DOHC i jordebil, og den fikk gjennomgå

(Turtallsperre på 5 gir ga ca 245/250 på meteret i Sierra stv)

Solgte motoren da våren kom, den går enda, 3 år senere

 

Men å sette den i en Taunus er mye arbeid for lite glede.

Sett inn en 2,0 OHC, du trenger bare å bytte gassvaier, og kanskje fremre eksosrør

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, lykke til med det... DOHC motoren må mann passe veldig godt på, hvis ikke går den til hel**** ;)

 

2,ois motor er tilnærmet udødelig, så det kan jo være et alternativ..??

 

Skal du ha v6, så sett inn en 2,8 med en gang... 2,0 v6 drar ikke skinnet av pølsa engang ;)

 

Nå er det ikke V6 jeg skal sette i, men en rekke sekser...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her er et utdrag fra http://www.fmcn.no

Tenkte jeg skulle fortelle litt om denne motorens svakheter , ved feil vedlikehold.

 

Toppakning:

 

Hovedproblemet med Dohcmotoren er ikke toppakningen , men varmeapparatregisteret.

Et stort problem med Sierra/ Scorpio er at en "makaroniskrue" av plastikk løsner inne i registeret , og tetter nesten helt for sirkulasjonen. OBS ! Når du spyler med hageslangen , ser alt helt fint ut!

Dohc en' har kun sirkulasjon i gjennom registeret føre termostaten åpner , og vil derfor koke hvis registeret har redusert gjennomstrømning. Når kjølevesken endelig er varm nok i termostatomerådet , åpner termostaten og pumper iskaldt vann rett på den overopphetede toppen. i dette øyeblikket vill all kjølevesken velte ut av ekspansjonstanken.

Dette problemet begynner med at det blir dårligere effekt på varmeapparatet , og resulterer som regel i sprukket topp.

 

Løsning:

Skift varmeapparatregister med en gang du merker reduksjon av effekten på varmeapparatet.

 

Når toppakningen ryker på Dohc-motoren uten at det er feil på varmeregisteret , er feilen i de aller fleste tilfellene bruk av feil frostveske!

ALLE motorer med aluminiums topp eller blokk MÅ bruke frostveske som stanser ionevandringen i offerekkefølgen , korrosjonsrekkefølgen eller spenningsrekkefølgen om du vil , som vi lærte i fysikken på skolen , hvis ikke vil aluminiumen "ofre seg" for stålet i pakningsringene i korrosjonrekkefølgen.

Dette ser du tydelig som små gårer (spor) i aluminiumen i toppen mellom forbrenningskammeret og kjølekanalen.

 

Løsning : Bruk VW godkjent frostveske ( Rød) eller tilsvarende.

 

Registerkjede:

 

Her er det strammeskinnen som er det svake punktet , og det kan gi fatale følger.

Når denne skinnen er slitt , slenger kjedet borti siden av blokka og gir en skramlende lyd , spesielt ved start av kald motor.

Kjører du med dette over tid , så kan det faktisk slite hull i blokka.

De kortsiktige problemene er jernspon i olja , som skaper et nytt problem:

 

Oljepumpa:

 

Når du har kjørt med slakt kjede en tid , så vil det stadig bli tilført jernspon i oljen , og dette må gå igjennom oljepuma føre det kommer til oljefilteret.

Inne i oljepumpa sitter et fjærbelastet stålstempel som regulerer oljetrykket , og dette går i en sylinder av aluminium , som hele pumpehuet er laget av.

Når du får jernspon i dette , låser stemplet seg fast i en posisjon , som regel lavt trykk , og da kan dere tenke resultatet selv.

Lavt trykk = slakkere kjede= mere spon = til slutt totalhavari.

 

Løsning:

Bytt kjede og strammeskinner ved ca 120" km.

 

Ønskes forsterket toppakning i 3 lags stål , har denne dele nr: 1101405 hos Ford.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lykke til med å få plass til en R6 i taunus.

 

2.9 24V V6 må vel være ett mye mere interessant alternativ.

Men en 2.0 OHC med litt trim er vel det greieste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.