volvo264 Skrevet Mai 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2007 var litt vanskelig og komme på ein overtekst, men spm var: har ein M47 kasse i bilen no, temmelig slitt kasse og clutch. har ein M90 kasse no med alt for ombygging. kom på tanken på om lageret som utgående aksel frå girkassen som går i veiva er lik på begge type girkasse? er bare litt surt om de skulle vere anneleis, og ikkje ha bil på veiene ett par dager. var desverre litt dårlig forklart, men håper dere forstår.. Siter General-Aasen Stolt volvo eiger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
88230fk Skrevet Mai 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2007 Du slipper nok å tenke på lageret i veiva når det gjelder M90 ja. Akslingen fra M90 kassa er ikke så lang som på M47. Det skal bare sitte en ring i veiva så du får sentrert clutchen din. Tror det er det hele. Har nettopp bygd om 740in min sjøl. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet Mai 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2007 Jøss, merkelig at den ikke skal støttes av veiva. Alle andre girkasser gjør jo det..! Men ikke veit jeg, har aldri vært borti m90. Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo264 Skrevet Mai 1, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2007 okej..takker for svar..men synst de var litt merkelig, skal der ikkje vere noke lager i de heile tatt eller? eller skal der vere en del for å erstatte lageret? noen som kansje har ett bilde eller 2? :D Siter General-Aasen Stolt volvo eiger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
88230fk Skrevet Mai 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2007 Ja,det høres kanskje litt merkelig ut, men det lageret passer jo ikke på M90 akslingen da. Så den ringen som monteres istedet er kun for å få sentret clutchen. På M90 stikker ikke akslingen forbi clutch-huset. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo264 Skrevet Mai 1, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2007 Ja,det høres kanskje litt merkelig ut, men det lageret passer jo ikke på M90 akslingen da. Så den ringen som monteres istedet er kun for å få sentret clutchen. På M90 stikker ikke akslingen forbi clutch-huset. åja, ja okej..erstatter lageret med ein hylse slik som er på automat f.eks? eller noe i den duren? må vell evt handle litt på volvo da, trur neppe eg fekk med den delen i sofall Siter General-Aasen Stolt volvo eiger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjuz Skrevet Mai 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2007 Ja,det høres kanskje litt merkelig ut, men det lageret passer jo ikke på M90 akslingen da. Så den ringen som monteres istedet er kun for å få sentret clutchen. På M90 stikker ikke akslingen forbi clutch-huset. detta er du helt sikker på? den trenger ikke stikkeforbi da hadde jo akslingen blitt for lang. det skal være et kule lager der. bytta til m90 jeg og men jeg har på lageret til veiva. [/img] Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo264 Skrevet Mai 1, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2007 detta er du helt sikker på? den trenger ikke stikkeforbi da hadde jo akslingen blitt for lang. det skal være et kule lager der. bytta til m90 jeg og men jeg har på lageret til veiva. [/img] du byttet kasse,svinghjul osv osv, men lagere står ijenn? Siter General-Aasen Stolt volvo eiger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
88230fk Skrevet Mai 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2007 Hmm... Leitt å forstå dette ja. På de andre kassene må du ha lager, dette fordi akslingen skal ha noe å ligge an på. På M90 er det bare en hylse som du setter inn istedet for lager. Den er bare for å få sentrert clutchen. For akslingen på M90 er for kort til å få noen form for støtte. Hylsa fester du på samme måte som lageret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo264 Skrevet Mai 1, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2007 Hmm...Leitt å forstå dette ja. På de andre kassene må du ha lager, dette fordi akslingen skal ha noe å ligge an på. På M90 er det bare en hylse som du setter inn istedet for lager. Den er bare for å få sentrert clutchen. For akslingen på M90 er for kort til å få noen form for støtte. Hylsa fester du på samme måte som lageret. men de har ikkje noe å si om du har de lageret eller ingenting der inni? Siter General-Aasen Stolt volvo eiger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjuz Skrevet Mai 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2007 min var automat så jeg dro ut den metal foringa som var der og erstatta med et kule lager. seriøst 88230fk veit du detta helt sikkert? her har jeg vadis oppe og på m90 kasse er det tydelig vist at det SKAL være et kule lager der og metal foring på automat[/img] her har du beviset det her er en FT motor med m90 kasse! hvis du vil at kassa skal leve et kort liv gjør du som 88230Fk sier Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjuz Skrevet Mai 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2007 Hmm...Leitt å forstå dette ja. På de andre kassene må du ha lager, dette fordi akslingen skal ha noe å ligge an på. På M90 er det bare en hylse som du setter inn istedet for lager. Den er bare for å få sentrert clutchen. For akslingen på M90 er for kort til å få noen form for støtte. Hylsa fester du på samme måte som lageret. og her som du sier at akslinga er for kort til å rekke fram hva er da vitsen med metal foringa? alt det du skriver her er meningsløst Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Mai 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2007 etter det jeg har forstått får ikke akslingen på m90 noen form for støtte av veiva pga for kort aksel. clutch sentrerer du med e kostskaft sånn høveli og moser på kassa og skrur fast. tør nesten love deg at du ikke får problemer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo264 Skrevet Mai 1, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2007 litt mykje framm og tilbake her no, er faktisk nogså utsiiker..noen so kan sei de 110% sikkert? men er no litt logisk da, om der skal vere ei hylse inni der som utgående aksel frå kassen skal inni, so kan de ikkje vere so bra at stål mot stål går i sammen i 5-6000rpm, blir no i såfall ei sene..men derimot om der skal vere ettlager i stedenfor so er no de normalt, men skal der ikkje vere noen ting, so vill no dere/eg få virbrasjoner i lamell og aksling når clutch pedalen trykkes inn. blir no ikkje nåke som stabeliserer akslingen osv..kansje litt rart forklart, men dere sjønner sikkert teikninga Siter General-Aasen Stolt volvo eiger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mai 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2007 Hvis M90 er lik M56 så ser inngående aksel i girkassa slik ut. Og der er det ikke rom for sentrerende lager i veiva. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.