Gå til innhold

Div spm om remote turbos

Ranger emnet


opel freak

Anbefalte innlegg

Dette har jeg hatt lyst til å gjøre lenge egentlig. Se om jeg får gjort det en gang kanskje :). Nissan S13 og S14 osv, har jo egen elektrisk pumpe til diffen, lurer på om denne kan brukes til oljesystemet til turboen jeg. Og jeg kunne også tenkt meg å hatt en egen liten oljetanke og pumpe til turboen i stedet for å blande inn motorolja. Jeg føler at turboer brenner opp kokser og ødelegger motorolja. Mulig det ikke er tilfelle, Men min erfaring er at sugemotorer ser ut til å ha penere olje litt lengre enn turbomotorer. Om det skulle være 500 omdreininger senere turbotrykk på en 5.7 liters v8, så tror jeg at jeg klarer å leve med det. Jeg ser flere fordeler enn ulemper med dette systemet hvis det fungerer. Motorrom varme kan være et stort problem, men det er service vennligheten og det å slippe alle de forbanna røra alle veier jeg syns er behagelig med en sugemotor, og hvis jeg kan beholde det litt og fortsatt ha overlading, så er jo det gull :).

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, der kommer nok en fordel: Turboen blir jo ikke så varm, så det problemet med varm olje, er en saga blott, hehe. Olja får jo også kjøling på tur bak å framoever igjen.

 

Denne f. eks.:

 

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1∂=TIL%2D40%2D524&N=700+115&autoview=sku

 

Den du nevner til diffen kan kanskje åsså brukes.

Er et par tips i de linkene jeg nevnte først åsså.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der kommer nok en fordel: Turboen blir jo ikke så varm, så det problemet med varm olje, er en saga blott, hehe. Olja får jo også kjøling på tur bak å framoever igjen.

 

Denne f. eks.:

 

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1∂=TIL%2D40%2D524&N=700+115&autoview=sku

 

Den du nevner til diffen kan kanskje åsså brukes.

Er et par tips i de linkene jeg nevnte først åsså.

 

Turboen skal være så varm som mulig for å kunne flytte eksosen ut. Hvis motoren blir varmere av turboen så er det noe annet feil eller konstruksjonsfeil. En annen sak er at i utlandet så salter de ikke veier. Aluminium etser bort av salt og leder ikke bort varme hvis man lakkerer. Trykkrør må ikke legges sammen med eksosrør. Alt må dekkes til for å unngå steinsprut. En stein kan knuse oljenippel eller turbohus og du raser alt.

 

At de driver og sammenligner effekt på v8 blir litt for feil. Tror hvis man prøver dette på en 1.8l eller 2.0l så blir ikke alt så rosenrødt lengre.

 

Hvorfor ikke ha turbo hvor de passer hjemme best? De fleste turbobiler har null problem med å ha rett luft temperatur. Der er den beskyttet for fartsdumper og alt annet norske veier byr på. For å ikke snakke om hvis det er 20 grader minus ute og du ender opp med at noe fryser.

 

Ja, du må bare forvente at noen fnyser av ideen, men det er en grunn til at turboer blir montert der de er idag. Om så effekten er like eller bedre så vil fortsatt turboer bli montert foran. Disse er utrolig skrøpelige og tåler ikke mye.

 

Så lange rør under vil også gi kondens i norge. En eknkel vanndråpe som treffer turbinen når den spiner i 100.000 rpm kan være nok til å ødelegge den..

 

Så.. konklusjonen er ikke at folk monterer turbo hverken den ene plassen eller den andre plassen for effekten, men på grunn av hva den tåler.. og for all del ikke parker på tørt gress når du har montert den ;)

 

 

 

Mvh

 

Edit:

 

Forøvrig så kan du studere sidene til sts og sjekke hvorfor de reklamerer med "no lag". se på str de har på turboen. En bitte liten turbo på 6L v8. Skal man få samme forhold med "no lag" på en 2l motor så blir str på turboen som en hårføner. En normal turbo bakmontert vil gi deg flere sekunder lag. Er nesten avhengig av å ha en V8 skal det være noe poeng

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forøvrig så kan du studere sidene til sts og sjekke hvorfor de reklamerer med "no lag". se på str de har på turboen. En bitte liten turbo på 6L v8. Skal man få samme forhold med "no lag" på en 2l motor så blir str på turboen som en hårføner. En normal turbo bakmontert vil gi deg flere sekunder lag. Er nesten avhengig av å ha en V8 skal det være noe poeng

 

Du konkluderer med at du trenger en V8 :). hihi, neida. Men den vann på turbinhjul ideen din den har jeg ikke helt trua på.

 

Ellers så er jeg enig i at det er litt teit å montere turbo på en 2 liter langt bak kanskje, men jeg tror faktisk ikke du ville fått veldig mye mere lag, en 2 liter på 1000rpm puster ganske mye luft og fyller eksos og innsugsrøra på et blunk uansett, det kan du sikkert regne ut hvis du vil. . På en v8 i personbil er ofte motorrommet litt trangere og da kan det ha litt mere for seg, så blir det litt mindre rør og styr og, iom at man har 2 grenrør på motoren osv. Dette er jo spesielt populært på høye pickuper og da er ikke bakkeklaring noe problem. Og turboer montert lavt i motorrom er ikke så mye mindre utsatt en turboer bak bakaksel.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU må jo være sperra i huet mann. du aner ikke hva du snakker om!

 

Lange rør kan gi kondens i norge? Jasså.. så luftfuktigheten her er våtere enn i amazonas? hva faen har det å si mann. det er konstant trykk i de røra.. DESUTTEN! er rørene etter turboen. ikke før!

 

At en dråpe vann kan knuse bladene på turbinen skal du satse hardt for. nr1. det skjer ikke. nr2. hvorddan får du en hel dråpe i innsuget på turbina?

 

Les mek boka di en gang til du!

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU må jo være sperra i huet mann. du aner ikke hva du snakker om!

 

Lange rør kan gi kondens i norge? Jasså.. så luftfuktigheten her er våtere enn i amazonas? hva faen har det å si mann. det er konstant trykk i de røra.. DESUTTEN! er rørene etter turboen. ikke før!

 

At en dråpe vann kan knuse bladene på turbinen skal du satse hardt for. nr1. det skjer ikke. nr2. hvorddan får du en hel dråpe i innsuget på turbina?

 

Les mek boka di en gang til du!

 

 

 

Så enig, så enig, her er en som kan leksa si!!!!!!!

 

Mye av den samme innstillinga som i denne jeg nevnte tidligere:

http://www.evo.no/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=9171&highlight=

 

Makan til lite gjennomtenkte utsagn får en lete lenge etter, MEN det var ventet, før eller siden.

 

Jeg gidder ikke å ta det her idag, men jeg kommer tilbake en annen dag.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboen skal være så varm som mulig for å kunne flytte eksosen ut. Hvis motoren blir varmere av turboen så er det noe annet feil eller konstruksjonsfeil. En annen sak er at i utlandet så salter de ikke veier. Aluminium etser bort av salt og leder ikke bort varme hvis man lakkerer. Trykkrør må ikke legges sammen med eksosrør. Alt må dekkes til for å unngå steinsprut. En stein kan knuse oljenippel eller turbohus og du raser alt.

 

At de driver og sammenligner effekt på v8 blir litt for feil. Tror hvis man prøver dette på en 1.8l eller 2.0l så blir ikke alt så rosenrødt lengre.

 

Hvorfor ikke ha turbo hvor de passer hjemme best? De fleste turbobiler har null problem med å ha rett luft temperatur. Der er den beskyttet for fartsdumper og alt annet norske veier byr på. For å ikke snakke om hvis det er 20 grader minus ute og du ender opp med at noe fryser.

 

Ja, du må bare forvente at noen fnyser av ideen, men det er en grunn til at turboer blir montert der de er idag. Om så effekten er like eller bedre så vil fortsatt turboer bli montert foran. Disse er utrolig skrøpelige og tåler ikke mye.

 

Så lange rør under vil også gi kondens i norge. En eknkel vanndråpe som treffer turbinen når den spiner i 100.000 rpm kan være nok til å ødelegge den..

 

Så.. konklusjonen er ikke at folk monterer turbo hverken den ene plassen eller den andre plassen for effekten, men på grunn av hva den tåler.. og for all del ikke parker på tørt gress når du har montert den ;)

 

 

 

Mvh

 

Edit:

 

Forøvrig så kan du studere sidene til sts og sjekke hvorfor de reklamerer med "no lag". se på str de har på turboen. En bitte liten turbo på 6L v8. Skal man få samme forhold med "no lag" på en 2l motor så blir str på turboen som en hårføner. En normal turbo bakmontert vil gi deg flere sekunder lag. Er nesten avhengig av å ha en V8 skal det være noe poeng

 

Unnskyld meg, men er du lobotomert??

Du burde slutte å skrive innlegg på bilforum (antar du er på flere?) for du har ikke filla peiling på hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt skremt av fysikken gutta har på Evo.no..selv om jeg er der selv. Markert et hint med fete typer...:"Vi har diskutert hva som driver en turbo tidligere, men det er ut fra fysikken temparaturforskjellen som driver impelleren. Du kan faktisk beregne levert effekt ut fra temperaturfallet over eksoshuset - en effektiv turbo kan hente ut mye varme fra eksosen." ...hjelp....og grunnen til tempforskjellen er...? ...nettopp. Trykkfallet over turbinen,den snurrer jo fordi gassen går fra et høytrykksområde til et lavtrykksområde... Kjenn på luft rett ut av en kompressortank som har stått en stund og som lufta inni har nådd romtemp i... tar du blåsespissen mot huden fryser du ganske godt etterhvert hvis tanken er stor... En effektiv turbo er en som drar nytte av selv små trykkforskjeller over turbinen,ikke en som holder igjen mest varme :lol: ...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aluminium etser bort av salt
Da har noen eiere av blant annet Audi A8 (er ikke den i alu?) et problem ganske mange steder... Vi salter her,men kystlinje har mange. Og havvann er salt...I en storm så bør man da altså ikke parkere utendørs på Vestlandet,såfremt man ikke er langt pokkerivold fra selve kysten. :spin

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg der, Turboed1. Temperaturen i dette tilfellet er rett å slett en "bieffekt" i forhold til å drive turboen. Det er defor de med masse effekt må ha så stor turbo, for å ikke få for mye eksostrykk i grenrøret, for rett å slett å klare å svelge unna eksosen uten for mye motstand. Dette fører jo igjen til at den leverer lite på lavt turtall, ikke bra.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å ikke snakke om alle båtene av aluminium, som ligger i havet!

Dem har også endel problemer da..

 

Derav finnes det to typer aluminium. Sjøvannbestandig alu leveres i plater og ordinær som brukes i profiler og annet. Biler produsert i alu blir behandlet med samme rustbekyttelse som biler i stål på grunn av sin dårlige egenskaper..

 

Mulig jeg er dårlig til og forklare, men når det finnes kun 1 firma som levere dette av mange 1000 turbo firma så er det nok en forklaring i seg selv vil jeg si. Dette er ikke noe nytt tema. Hvis dere søker litt så finner du utrolig mange personer som har prøvd dette og gitt opp pga praktiske årsaker.

 

Dette er vel ett diskusjonsforum. Hvis alle har samme mening uansett så vil vel poenget til plassen forsvinne?

 

Kanskje tittel burde være "Remote turbo diskusjon bare for de som er positive til dette" hvis andre meninger ikke går hjem?

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU må jo være sperra i huet mann. du aner ikke hva du snakker om!

 

Lange rør kan gi kondens i norge? Jasså.. så luftfuktigheten her er våtere enn i amazonas? hva faen har det å si mann. det er konstant trykk i de røra.. DESUTTEN! er rørene etter turboen. ikke før!

 

At en dråpe vann kan knuse bladene på turbinen skal du satse hardt for. nr1. det skjer ikke. nr2. hvorddan får du en hel dråpe i innsuget på turbina?

 

Les mek boka di en gang til du!

 

Vet utmerket hvordan en turbo er satt opp. Har hatt og har en del turbobiler. Ingen normale persone vil finne på å plassere ett luft filter under bilen der bak. støv og vann vil sette en stopper for dette. Så hvor skal man plassere dette da? Inntak i front er eneste praktiske så man må ha rør fremover fra dette. Når rør ligger kun i motorrom er temperaturen konstant. Når rør ligger under/inni har får du temperatur forskjell på kalde dager. Det er samme grunnen til at vi i norge må bruke kondensfjerner. Lange alu rør som er varme/kalde vil lage kondens..

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har vel sett denne, ja:

 

http://carscoop.blogspot.com/2007/02/currency-motors-twin-turbocharged-bmw.html

 

Å bolte på 300hk på en standard, høykomprimert "formel 1" motor, er vel ikke så ille.

 

 

Kan vel si med ganske god sikkerhet at de har ikke plassert dette så utsatt til hadde det vært noen mulighet overhode til å få plass til dette under panseret. Tenk deg selv å kjøre på norske veier som er fylt med grus.. du hører vel selv hvor mye stein som slår opp under en bil på asfaltveier? Detter er en show bil uten praktisk mulighet for daglig drift..

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår