Gå til innhold

Div spm om remote turbos

Ranger emnet


opel freak

Anbefalte innlegg

Hehe, skulle akkurat til å spørre om det var sykkelen du mente. Det funker greit der da eller?
Jepp... pumpa kan trekke inntil 6 meter bortover eller 2.5 meter rett opp,og er ratet for kontinuerlig gange... Drar ikke så galt med strøm heller.

Er ikke fysisk plass på sykkelen til en reimdrevet pumpe heller,så i mitt tilfelle fantes det ikke noe valg...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er faktisk mange fordeler med å montere den bak å. Bla. som du nevner plass, å temperatur under panseret. En turbobil som har turbolag, er vel dimensjonering å komponentvalg som feilårsak. Uansett om du har turboen foran eller bak, vil nettopp turboen være "strupinga", altså den trangeste passasjen. Med front montert, vil du ha et eksosannlegg etter turboen som vil gi motstand. Ved bakmontert er det turboen jo den siste "delen" av eksosen, slik at trykkfallet over turboen vil bli større. Dette betyr åsså at du ikke trenger å oppgradere eksosen du har allerede, da turboen uansett vil begrensinga. Siden turboen jobber kaldere, vil innsugslufta bli mindre varm, å i tillegg bli kjølt ned på tur fram igjen.

Selv om eksosen er kaldere når den kommer bak, vil den fremdeles inneholde den samme massen, som jo er det som treffer eksoshjulet i turboen, å dermed driver den.

Å det "lange" røret framover har ikke større volum enn ett tilsvarende frontmontert med intercooler.

Åsså blir det jo bedre vektfordeling.

 

Litt å lese på her:

 

http://www.ststurbo.com/home

 

 

http://www.junkyardturbos.com/forum/phpBB2/

 

 

http://khturbo.net/rmtz24/RMTZ24.html

 

Masse\volum forholdet blir vel ikke likt?

Varme gasser tar jo mye større plass en kalde så jeg kan se for meg at farten på eksosen vil minke på sin vei bakover grunnhet nedkjøling. Men på en annen side kommer det konstant påfyll med gasser så det kan hende det går bra.

Noen som ha teori om dette?

 

Ett slikt system kan vel også eliminere bruk av intercooler ved et bra konstruert oppsett kan jeg se for meg i.o.m at trykkrøret blir så enormt langt at det blir stor overflate avkjøling på det.

 

Og sist men ikke minst, er det mulig og få dette til og fungere like bra som vanlig turbo oppsett med å manifold?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboen jeg har på sykkelen sitter 4 cm lavere enn toppen av oljenivået på motoren... Da funker også en sånn pumpe og "surge tank" bra. :) Så det er en liten "case of "been there done that" "...

 

Når skal du legge ut info og bilder av sykkelen din da? :)

Hadde vært morsomt å se noen av dine verk.

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse\volum forholdet blir vel ikke likt?

Varme gasser tar jo mye større plass en kalde så jeg kan se for meg at farten på eksosen vil minke på sin vei bakover grunnhet nedkjøling. Men på en annen side kommer det konstant påfyll med gasser så det kan hende det går bra.

Noen som ha teori om dette?

Man bruker relativt små rør bakover til turboen,så man mister ikke så mye at det gjør noe. Bygger man 4" eksos på et sånt oppsett derimot... De fleste tilfellene jeg har hørt om av sånne oppsett har en mindre turbindel enn et tilsvarende konvensjonelt oppsett,nettopp for å kompansere for at gassen krymper...

 

Ett slikt system kan vel også eliminere bruk av intercooler ved et bra konstruert oppsett kan jeg se for meg i.o.m at trykkrøret blir så enormt langt at det blir stor overflate avkjøling på det.

 

Og sist men ikke minst, er det mulig og få dette til og fungere like bra som vanlig turbo oppsett med å manifold?

Ingen IC nødvendig,nei... Leste et "independent review" på en TransAm med et STS-kit på. Var i praksis lag-fri og meget lettkjørt,sto ikke tilbake for et konvensjonelt oppsett på noen måte...etter hva de sa. Tror det var "Popular Hot Rodding" eller noe sånt som hadde artikkelen om testen...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal du legge ut info og bilder av sykkelen din da? :)

Hadde vært morsomt å se noen av dine verk.

Prosjekter som var ferdigstilt 5-6 år før Bilforumet eksisterte er det neppe mye vits i å dra frem igjen... :) ...dessuten er dette jo "BILforumet",ikke MC-forumet,og da tror jeg neppe en prosjekt-tråd med MC godkjennes den dag jeg skal endre litt på den...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse\volum forholdet blir vel ikke likt?

Varme gasser tar jo mye større plass en kalde så jeg kan se for meg at farten på eksosen vil minke på sin vei bakover grunnhet nedkjøling. Men på en annen side kommer det konstant påfyll med gasser så det kan hende det går bra.

Noen som ha teori om dette?

 

Ett slikt system kan vel også eliminere bruk av intercooler ved et bra konstruert oppsett kan jeg se for meg i.o.m at trykkrøret blir så enormt langt at det blir stor overflate avkjøling på det.

 

Og sist men ikke minst, er det mulig og få dette til og fungere like bra som vanlig turbo oppsett med å manifold?

 

 

Ja, her var Turboed1 foran meg, men det medfører riktighet det han sier. Hmmmm har han lest godt på sidene til STS tro???

 

Å som jeg nevnte tidligere er det liten vits i å oppgradere eksosen, siden jo turboen blir strupinga. Varme gasser tar mer plass fordi de er varme, ikke fordi det er mer i masse i dem. Og ja, røret framover fungerer som en IC.

Men du, et tips: LES sidene til STS, å spesiellt FAQ sidene. Det står svar på alle disse spørsmålene, å masse fler.

 

Kan jo åsså se her:

 

http://videos.streetfire.net/search/sts%20turbo/0.htm

 

http://www.youtube.com/results?search_query=sts+turbo&search=Search

 

http://www.youtube.com/results?search_query=remote+mount+turbo&search=Search

 

http://videos.streetfire.net/search/remote%20mounted%20turbo/0.htm

 

Er bare å søke på STS turbo, eller Remote mounted turbo.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer dere med kjempeinfo :D

 

Men hvorfor er det ikke mer utbredt da hvist det fungerer like bra som vanlig oppsett?

Hører jo til stadighet om plassproblemer i motorrom for mye varme under panseret osv....

 

En morro ide er jo at man kan lage en bil som ser nesten helt original ut under panseret hvist man greier og bruke originalt innsug ;)

 

Kan biltilsynet ha noen innvendinger mot dette kontra vanlig montasje?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant! Jeg har kjemptro på dette opplegget, har turboer liggende, så jeg kommer til å prøve dette etterhvert.

 

 

Ja du er inne på noe der: man kan montere dette VIRKELIG skjult, å DET må jo være litt sleeper, eller hur, hehe.

 

Tja, det er utrolig masse forståsegpåere ang. dette temaet.

Bare sjekk her, hvor jeg ville høre hva de hadde å si:

 

http://www.evo.no/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=9171&highlight=

 

Sjekk åsså noen av linkene i den tråden til amerikanske sider. enda mer skepsis der.....

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant, hehe. Råkult!!

 

Ser bare for meg å komme på bremsetreff, åpne panseret: åhh V8, javel, headders, hmmmm, kaldluftinntak, jajaja, ikke værst dette her.

Så åpner man pedalen på rullene, der et infernalsk turbohvin høres!!!!!

Hva i h......??? Var det turbo på den??? Hvor i all verden var den?????

 

 

:hammer :hammer :hammer

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hovedgrunnen til at ikke flere gjør det sånn er på grunn av samme myte som stigmatiserer store IC / trykkrør... Man innbiller seg at volumet trenger ei uke på å fylles opp,og at lag'et måles i minutter... hvilket er bull. Hvis alt er riktig i henhold til størrelse flytter gassene seg fra rundt 60 -80 meter per sekund...hvor lang var bilen din sa du? Et STS-kit bakerst på en semi-henger lagger nok en tanke...men ikke stort.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...moro tråd å følge med på.

 

 

(Derfor jeg skrev her så det er sagt)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår