Gå til innhold

Kjøp av rc bil.

Ranger emnet


Werpo

Anbefalte innlegg

Hei.

Har litt lyst og begynne med rc-bil, men har null peiling på dette. Noen som har noe tips til hvilken bil jeg skal kjøpe? Har egentlig ikke peiling på hvor mye jeg bør gi for en sånn en, men vi helst ikke gå over 4-5000,-

blir vel mest kjøring på humpete asfalt og gjerne litt på gress/jord.. så ikke noe ren baneracer.

elektro eller nitro, har egentlig ingen anelse der heller.

 

 

Takk for tips:pray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Jeg hoppet rett på Nitro jeg, og angrer i grunn ikke. Var noe skummelt i begynnelsen med innstillinger, men siden den gang så har RC-verdenen utviklet seg mye!

Per i dag når man kjøper en RTR(forklarer denne forkortelsen lengre ned) så er det ikke uvanlig at man får med meget inkluderende brukermanualer, i tillegg til en DVD med filmklipp som viser alt fra du tar ut bilen fra esken, til du har stillt den inn fullstendig!

 

 

Vanligvis finnes det 3 forskjellige pakketyper:

 

KIT

-Da kommer bilen (rullende chassie) som byggesett, uten motor eller radioutstyr, og uten alt annet nødvendig utstyr. Dette er mest myntet på de med tidligere erfaring.

 

ARR - Almost Ready to Run

-Da kommer bilen ferdig sammensatt, men uten radioutstyr (servoer, mottager, sender og batteriboks til radioutstyret i bilen), uten elektrisk fartskontroller (også kjent som en 'ESC', for biler med EL-drift), uten batterier til bilen (EL-biler trenger spesielle batteripakker, og til disse trenger man en lader), og man må lakkere karosseriet (lakken som brukes er spesiellt til Lexan-plast, som karosseriene er laget av)

 

RTR - Ready To Run

-Denne sier seg selv. I en RTR-pakke så er alt inkludert, alt utenom RC-fuel (består hovedsaklig av nitromethan, methanol, og hovedsaklig castorolje.).

Hele bilen kommer ferdigmontert i esken (må vanligvis bare sette på hjulene om det er en stor bil), og det eneste man selv må gjøre er å sette i batterier i bil og sender(kontrollen, også kjent som "sender"), i tillegg til å fylle bensin og sørge for å lade opp gløderen(settes på pluggen ved start, fungerer på omtrent samme måte som i en vanlig dieselbil, bare at man må ta av gløderen igjen når motoren har startet/går)

 

 

Hva slags bil en bør velge er egentlig noe som er opp til en selv! Man velger ut i fra hva slags type bil man liker og hvor man har tenkt/muligheten til å kjøre :)

 

Det finnes en del forskjellige typer og størrelser (størrelser er f.eks 1/24, 1/18, 1/10 og 1/8. Større biler går vanligvis på 95blyfri og koster skjorta)

Biltyper: Monstertruck, 4x4 Buggy, Buggy med bakhjulsdrift (vanligvis kun EL), Stadium truck (bakhjulsdrift), Truggy (mellomting av stadium truck og 4x4 buggy), on-road biler av ymse slag, i tillegg til on-road som er spesiellt satt opp som rene drifting-biler.

Det finnes mye annet rart der ute også, som f.eks en beltebil som Kyosho lager!

 

Til sist vil jeg anbefale deg å oppsøke en RC-forhandler, og styr unna web-sjappene! Skal man først begynne med RC så vil man ha litt støtte bak seg, eller hva? :)

Oppsøk en eller flere forhandlere, slik at du får sett hva som er mulig å kjøpe, få råd om hva man bør velge etc. Forskjellige forhandlere kan ha forskjellige merker og synspunkter, derfor er dette viktig hvis du vil ende opp med en bil som du vil ha glede av!

Hva skjer om motoren din en dag plutselig ikke vil starte? -blir litt vanskelig å ta den per mail om du kjøpte bilen på web :)

Har du trøbbel med motoren/bilen/utstyret så vil forhandleren garantert hjelpe deg! Kjøper du på nett så står du uten fysisk støtte, og uten muligheter til å få reservedeler på dagen! -husk på det!

 

 

Har drevet med Nitrobiler i 10 år nå, og kan med glede anbefale deg dette. Er noe spesiellt med lyden og lukten som gjør hele konseptet med radiostyrt spennende og morsomt, blir nesten litt kjedelig med "lydløse" EL-biler ;)

 

Selv så har jeg for øyeblikket 2 nitrobiler; en Kyosho Ultima ST Type R med en Force 15. motor, og en eldre Team Assocciated RC10GT med en O.S. 15 CV-X -motor. Sistnevnte er den bilen som jeg startet med :) Begge er av typen "Stadium truck", i størrelsen 1/10. -Og ja, blir litt (minimalt, i grunn) oljete deler på nitrobiler, men puss og vedlikehold er halve moroa mener jeg, litt av sjarmen. 2 tørk med et papirhåndkle, og den er brukbart ren! ;)

 

 

Ser at en nevnte produsenten "FG", som har store bensindrevne biler. Disse er store og går under størrelsen 1/5. Disse er ikke å anbefale da disse koster om lag 10k ++ og er, etter min mening, noe for dyre til å kjøpe som rc. De går på 95blyfri med oljetilsetning og er noe billigere i drift enn Nitro, men tatt i betraktning prisen så er Nitro veien å gå. Det koster ca 350 for en kanne/dunk på 4-5 liter, noe som du antagelig vis vil bruke en hel sommer på å kjøre tom, om du er skikkelig aktiv! ;) -Nitrobiler er ikke så ekstremt tørste :)

Blyfrimotorer kan heller ikke måle seg med lyden fra en nitromotor i fullt pådrag med 35000 rpm!

 

 

RC-produsenter med gode biler som er verdt en titt:

 

http://www.teamlosi.com/ <-- SmallSize i Oslo markedsfører disse

http://www.hpi-europe.com/ <-- SmallSize i Oslo markedsfører disse

http://www.kyosho.com/eng/ <-- Har egen butikk i Oslo

 

 

Ble litt av en vegg med tekst, følte jeg måtte få sagt ett og annet :) Håper noe av det er fungerende info. :)

 

Lykke til med letingen! :)

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har hatt både elektro og nitrobil. En del kompiser har hatt fg og baja. To sistnevnte er store biler med bensinmotorer. Dette er ikke å anbefale om du ikke har veldig bra økonomi. En bakdiff til feks FG'en koster 2500 og begge har bare bakhjulsdrift.

 

Buggy er det desidert kjekkeste jeg har prøvd til nå i min rc historie. Har hatt både asfaltbil og buggy samt kjørt en del monstertruck med venner og bekjente.

 

 

Den bilen jeg har i dag er en Nanda Swift som jeg kjøpte på smallsize til 3000kr.

 

Dette er en ekstremt holdbar buggy som holder følge med det meste av rc biler i dag. Snakker da om RTR biler.

 

Den holdt bla følge med en Schumacher Menace som gjør 120km/t i aks opp til min ikke klarte mer.

 

Det er forresten en nanda swift i PRO utgave til salgs på finn.no til 3100kr, noe som er sinnsykt billig. Anbefaler deg å sjekke ut buggymiljøet. Sinnsykt artig!

 

 

Lykke til. Gøy blir det uansett hva du gjør det til.

 

 

Og forresten; Jeg har ikke stilt på en skrue eller skifta plugg siden jeg kjøpte bilen min. Den har nå gått nesten 8 liter med bensin. Og det kan en ikke klage på.

 

 

Truls.

- ( ) Mazda 323 GT-R

- (X) Opel Vectra B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

-Så du har altså ikke justert hi-speed på motoren etter temperaturforholdene engang? -og heller ikke byttet plugg etter værforholdene? :) Uansett, jeg ville valgt en bil med bakhjulsdrift som førstebil, da dette er en del enklere å vedlikeholde samt justere. -Gå heller over til mer avansert etter at du har fått teken på det, det er mitt råd :)

 

Det finnes mye rart der ute av både biltype og merke, men velg noe som du er bombesikker på at din lokale RC-butikk vil lagerføre deler til, da dette er uunnværlig når deler først ryker! :) Spør også om tips til god begynnerbil!

 

Lykke til :)

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du med meg nå? Du kan ikke anbefale bakhjulsstrekk??

 

 

Har ikke justert en dritt på de 8 literene med fuel jeg har kjørt på med min bil nå.. Ligger på 100 - 110 grader under hardkjør.. Akkurat perfekt..

 

Trulsen; tror du er ute og sykler litt her. Dette er en post hvor en nybegynner vil ha råd og tips med et evt kjøp av RC-bil. Man behøver ikke å ha ingeniør-diplom for å kunne legge sammen 2 og 2 og si at det er mindre "kluss" og justeringer med bakhjulsdrift, eller hva? :)

 

Med 4-hjulsdrift så vil det (i de fleste tilfeller) være 3 differensialer (foran, midten, og bak). Differensialer vil kreve vedlikehold og justering før eller siden, og er man nybegynner så er "jo mindre, jo bedre".

Når man bare har én diff så vil det være enklere å eksperimentere med justering av denne ene, i tillegg til at det er mindre som kan gå galt om uhellet skulle være ute.

En bakhjulsdreven bil vil også være lettere å skru på, i tillegg til mindre egenvekt. -Man vil også få en bedre feeling med det å kjøre noe så lite med drift på bakhjulene, og gradvis lære seg rask og god kjøring uten "for mye slipp" på bakhjulene :)

Med trekk på alle fire hjula så vil man ikke ha fullt så mye slipp og sladding, i tillegg til at en og annen morrosak med konseptet "bakhjulstrekk" vil forsvinne ;)

 

Men for all del, forklar (gjerne med pros og cons) nå hvorfor ikke han/hun skulle velge en bakhjulsdreven bil som førstebil, nå som du først har nevnt det, men ta det i en annen tråd. -Denne er kun til tips og råd, ikke diskusjon! Vil du diskutere, åpne en ny tråd.

 

 

Fortsatt lykke til med kjøpet, Werpo! :thumb

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjøp 4wd. Ferdig med saken. Har selv drevet med rc bil i mange år og vil anbefale 4wd uansett. Bakhjulstrekk kan av og til være morro, men 4wd er for max grip og kontroll.

 

Og ikke nok med det.. Har du lyst på bakhjulstrekk senere er det bare å fjerne akslinga som binder forhjulene og bakhjulene sammen, du har nå bakhjulstrekk, gratulerer..

 

Og at det er lettere å skru og vedlikeholde bakhjulstrekk er ingen spøk. Det sier seg jo selv når det er mindre å skru på, men kjøp 4wd og skru, så lærer du alt du trenger rimlig kjapt.

 

Lykke til med kjøpet, håper du blir fornøyd :)

Kjør hardt, kjør stil, kjør olabil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler FG da jeg har hatt noen RC-Biler, broderen min har også hatt mange, type opp i 20000,- klassen...

 

Både Nitro og Elektro og Bensin...

 

Elektro er fint, lite feil!

 

Nitro, er mye feil og Justeringer, mye man må ha med seg...

 

Bensin er konge, bruker lite, koster MYE mindre for literen og er nesten ikke feil, trenger Bil og kontroll, dra i snora så starter det...

 

Kanskje dyrt i det øyeblikket du handler, men vil gi deg glede i lang tid!

 

FG har også nesten ikke option, da det meste er bra i utgangspunktet, mens en liten pessbil må du handle Kulelager i hytt å pine...

 

Nei, gå for FG!

 

Mvh

Gunnar Atle

Bodø

:volvsmile

*83 Volvo 240 B21a

*90 Massey Ferguson 3060

Kjør hardt, kjør stil, uten tvil :D

Min bil:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første bilen min fra en sintech gt-10, en 4wd bil. lettkjørt.. kan leike seg som faen med en 4wd på grus. asfalt og snø:) kan ligge brei hvor man vil med kontroll så lenge det ikke er tørr asfalt da:P

rwd, er ikke så gøy å kjøre, syntes jeg da.

skulle jeg ha kjøpt rc nå hadde jeg kjøpt fg.. holdbare biler, som tåler det meste, kan kjøre der du vil, billigere å vedlike holde, da det ikke er så mye som går i stykker så ofte. finnes også ombyggningskit til 4wd til de på markedet, og flere steder man får kjøpt fg etterligning med 4wd, er visst jævlig gøy i grustak, og snø:) kan bygge plog, sitte på kjøkknet å skuffe snø med den:)

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Mange meninger her ja, men fortsatt; 2wd er billigst og enklest for en nybegynner. Ingenting er "best". I stedet for å høre hva 4 personer synes er "best", så gå heller til din lokale hobbyforretning og spør selgeren bak disken for å få vite hva som passer DINE interesser og DIN lommebok best.

 

Jeg synes denne tråden bør stenges nå, da den begynner å spore litt av her.. Er jo tross alt en førstegangskjøper som bare kunne tenke seg noe enkelt og fungerende for å teste ut hobbyen.

Det å foreslå å begynne med en eller annen FG (Et RC-merke/produsent) i skalaen 1:5 (som er _stort_) som koster skjorta blir mildt sagt for dumt.

Skal man først begynne å skru på en slik sak i skalaen 1:5 så må man jo rydde hele spisebordet, med mindre man har en allerede ryddet, stor, arbeidsbenk!

Tenk dere hvor mye penger sløst det blir om han/hun ikke synes dette er så morro allikevel?

Hvor blir det av fornuften her?

 

Nei, gå heller til forhandleren din du, hvis ikke så blir du bare sittende og klø deg selv i hodet av alt som blir sagt og påstått :)

HUSK! -RC skal være morro! Velg noe DU synes ser morsomt ut, og ikke minst har penger til!

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår