Gå til innhold

corolla 1990stv 4wd (turbo)

Ranger emnet


vw671

Anbefalte innlegg

noen som kjenner til drivverket på disse tåler det juling...

 

4afe motor i dem...tenker at ei fin snurre så har man jo max sleeper...=) import-tuning har et bolt on kit.. (http://www.turbospecialties-race.com/toyota/TC2001e.asp) henter om ei uke....

 

toppakning ...?? hvor finner man det.. tykkere.. helst stål... pris?? noen som vet hva veiv og råder er gode for i 4 afe'n? 180-200hk hadde vært fint--=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4A-FE tåler vel litt mer HK, men ulempen er jo at FE-toppen ikke er laget for turtall, men mer for moment nede i registeret. Dette er en "økonomisk" topp. Sikkert ingenting i veien med å sette på snurre, men skal du ha litt mer gøy så skifter du 4A-FEn til en 4A-GE i samme slengen.

Deler av drivverket tåler nok litt juling (samme bakaksel som AE86 på AE95 så vidt det er meg bekjent), men girkassa er jeg ikke sikker på om takler så vannvittig mye HK.

 

Ser at det er en "Map-unit" med i kitet. 4A-FE i corolla benyttet ikke MAP-sensor i 87-91 så vidt jeg vet, men kanskje du klarer deg uten denne?

 

Uansett et spennende prosjekt du har på gang :D

Vi blir veldig glade for bilder og worklog underveis... :)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Kjøpte denne "kjørbar".. dvs at jeg kjørte hjem (ca4 mil) med bremser som hang på og endel merkelige lyder...

Tidligere eier hadde opplyst at hjulageret bak var dårlig ,men ikke så ille, han hadde da kjørt..

 

første jeg merket da jeg satte meg i bilen og skulle kjøre var at bremsa bak hugget, ingen lager-lyd, så tenkte d bare var fjere nede til bremseband som hadde hoppet av eller noe...

 

kom hjem etter en nervøs kjøretur, jekket opp bilen.. tok tak i felgen for å kjenne på lageret.. noe som resulterte i at jeg hadde 1stk felg med dekk i mellom nevene.. en trommel, og medfølgende stikaksling... å her var d rapportert om "litt" dårlig lager..(noen skulle ikke hatt lov å være i nærheten av en bil..) lager-festet så ut som en sprengt banan, og bare flaks at tidligere eier ikke har dratt av veien på 3hjul.

 

fant stort sett bare halve kuler igjenn av lageret,spylte rein diffen med parafin,byttet lager sim-ring og feste + noen pakninger

 

skulle ha en "billigbil" til under 25tusen og helst 4wd.. kom over denne og den hadde da gått 254000, å kjente lite til historikk, men fant senere ut via min onkel som jobber hos toyota at fram til 200k var den fulgt bra opp hos toyota.. etter d har d heller vært dårlig med vedlikehold...

 

tenkte aldri på at dette kunne bli no morsom bil til å begynne med, men 4a-serien med motorer byr jo på noen høydepunkter da..

 

siden jeg kjøpte bilen olje,filter, luftfilter, dynamo og servo-reim byttet.. bakhjulslageret, toppdeksel-pakning og tetteringene rundt plugg"rørene" og nå på mandag byttes bakre opphengslager til mellomakslingen da jeg har mye vibrasjoner i bilen på diverse belastninger og hastigheter over 80km/t..

baklyktene var oransje 2/3del av lykta så de spraya jeg rød, helrøde nå.. merkelig å kjøre når jeg kjøpte den, høy som et fjell framme ,vugget på baken.. så i desperasjon av "ferge-tendensene kappet jeg en ring av fjærene framme, noe som faktisk ble bra... littegrann lavere frame enn bak og mye bedre å kjøre.. d kommer noe mere særiøse fjærer etterhvert.. sikkert flere dill-dall ting man har fikset også...

 

penger er vell alltid det som hindrer di store planene å skje fort,men har virkelig tenkt å beholde denne bilen... skal prøve å fixe mere bilder etterhvert om det er noen som har interesse av å vite hva jeg driver med..

 

kort oppsummert er planen en grei sprek bil, sommer som vinter, vil holde meg til orginalt(stort sett) Me want's. 4agze 2. el

3.gen, levin evnt gti bremser da de org er vell simpel. pluss en million andre ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, holder ett ord med deg der Vwgti83! men som det står i annonsen så ryker det litt av den og litt høyt turtall!! Men det er vel bare bagatell! Go for it! Kanskje du vil sella noe kariosseri deler til meg fra den vis du kjøper den:)

Bilen min: Toyota Corolla 1,6 AE92

 

Har hatt en del biler så orker ikke å skrive dem opp!

Mitt Corolla AE92 prosjekt!! Masse deler underveis! Prosjekttråd startes snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, holder ett ord med deg der Vwgti83! men som det står i annonsen så ryker det litt av den og litt høyt turtall!! Men det er vel bare bagatell! Go for it! Kanskje du vil sella noe kariosseri deler til meg fra den vis du kjøper den:)

 

 

d skulle vell gå greit om d blir aktuellt.. har ikke bruk for kaross deler uannsett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du byttet opphengslageret så kan du godt ha vibrasjoner. Fikk du mellomakselen balansert etterpå?

 

Balansering skal ikke være nødvendig om du deler mellomakselen og setter den sammen nøyaktig likt som før, men om du ikke tar hensyn til dette vil du få ubalanse om du bommer med noen splines.

 

Hva med bøy i stikkaksel? Slitte foringer etc.. Forsøkt med 4 andre hjul som du vet er i balanse? (jeg brant meg på denne engang fordi alle 4 var i balanse, men det var kast i ett så det vibrerte likevel med det ene hjulsettet mitt).

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår