Gå til innhold

Porche 944?? Bra bil?

Ranger emnet


Læzzø

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å kjøpe en porche 944, type2 163hk. Er jo en passelig stilig og billig sportsbil. Lurer på om noen har erfaring med disse bilene. Hva bør men se etter på en som har gått 150 000(ang. feil/slitasje/rust)? Er disse bilene slitesterke? Hvor i allverden finner man styling/boddykitts til disse bilene, har lett endel, men ikke funnet noe. Og til slutt, er denne motoren lik den som står i turbovarianten? Altså om det er mulig å ettermontere turbo uten alt for mye jobb med motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei,

 

Kan nok dessverre ikke svare deg på alt, men noe kan jeg da svare deg på :)

 

Først av alt: Det er nok dessverre ikke samme motoren som i en standard 944, som det som er i turboen. Etter hva jeg har hørt må mange av delene forsterkes, du kan med andre ord ikke slenge inn en turbo og håpe at det holder så særlig lenge...

 

Det finnes veldig lite styling til 944, sjekka det for ikke så lenge siden, husker jeg fant en tysk side som hadde et skjørtesett til bilen, og en dritfet spoiler som dessverre var gått ut av produksjon...

 

Ellers vet jeg at strosek hadde et stylingskit til denne bilen, men det har nok gått ut av produksjon for flere år siden. Muligens det er mulig og finne kittet brukt i tyskland eller noe.

/for og se hvordan det ser ut, se på den andre tråden om 944 her...)

 

 

Disse bilene skal også være dyre i drift, for jeg vet at eldre porscher ikke er de billigste i drift for og si det slik...

 

 

Angående hva en skal se etter vil jeg anbefale diverse porscheforum, det står ofte mye nyttig der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Min erfaring med gamle porscher er svært god, jeg er på tredje gamle porscha nå uten store problemer for meg eller lommeboka. :p

 

Rust er stort sett ikke noe problem med porsche 944 fordi hele bilen er galvanisert. det du må passe på hvis du skal kjøpe 944 er girkasse og drivverk. girkassa sitter som kjent bak i 944 noe som skaper lange giroverføringer som har en tendens til å bli litt slarkete. Bør også styre unna eksemplarer som er veldig hardt kjørt.

 

Bortsett fra girkassa er 944 en svært slitesterk bil.

 

Turbo konvertering av en n/a 944 vil koste deg mer enn å kjøpe en 944 turbo, så det er det lite poeng i. :P

83`porsche 924 (solgt)

83`porsche 944 (delebil)

84`porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Til deg som lurer på om det er noe å statse på, disse 944'ene til Porsche. Ja. Uten tvil. Det er en av Verdens mest undevurderte biler. Den gir deg gjerne ikke nakkeskader med 163 hester, men den har uovertruffen veiholdning og kjøreegenskaper. Styling finnes i massevis, selv om det ikke alltid skal like mye til for å få en 944 sylskarp i utseende. Min egen er til eksempel breddet hele 19 cm på hver side, og dette er kjøpt som "hyllevare". Det gjelder bare leite på de rette steder:-)

Se opp for:

Rust. Galvaniserte biler, men det gir ikke dermed garantier.

Girkasser og drivaksler. Slark i disse.

Oljelekkasjer o.l. De er godt "brukt " de fleste av 944. Dyre deler er det slettes heller ikke til disse.

 

Ikke noe å lure på, kjøp deg en bra 944, og du blir en glad mann:-)

 

Ps! Stooor forskjell på turbo og N/A motorene. Ikke tenk på det engang.- Kjøp da heller en orginal turbobil, eller turbo kasse og motor fra en skade bil.

 

Håper det hjalp litt,

Kaj

 

GATEBIL MAGAZINE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så veldig opptatt av bredden på dekkene, men heller på felger, og den perfekte bredden i forhold til felg. Jo bredere dekk på samme felg, jo mer ballong, ergo mer juballong "handling". Men med bredderene mine, blir det nok ekstrembredde. Du får masse masse til 944 hos GT-racing. Min 944 er en GT-racing med widebody kitet. Men det er kommet endel bredding i tillegg til det på min, for å gjøre den unik. Men den standard breddingen som står på min i utgangspunktet finner du hos gt-racing. Den bredder endel cm mer enn standard 944. Og ser egentlig lik ut som org, bare breiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bilder, kan maile noen til deg.

Passformen er helt ypperlig. Uten tvil. Det som blei verre var å tilpasse breddingen som skulle komme utenpå GT breddingen igjen, for den var ment å stå på en orginal 944. Men de er et veldig bra firma, som også har en "europeisk" forhandler i Nederland tror eg. RNR-porscheparts?

Vet ikke hva bredde jeg kommer til kjøre på felger, men den er som nevnt blitt 19cm bredere enn en 944 på hver side. Så det blir nok spacere med i bildet. Er for dyrt og vanskelig å finne felger som passer boltsirkel med bredde på 15 tommer:-)

Send meg en mail på

kaj.gatebil@aller.no

så kan jeg sende deg noen bilder av GT-Racing breddingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

944 er en helt rå bil å kjøre litt svingete veier samt banekjøring! pappa har en 944 s2 163hk som vi byttet motor til s2 3liter 16v med 211hk 280nm.. også monter kompressor på dette.. kjører fra de fleste 2,5 turbo med chip og eksos! like gøy vær gang! og når det gjelder deler og tilgjengelighet har du et brett utvalg, vi bruker http://www.lindseyracing.com de har så å si alt til disse bilene til hyggelige priser og meget god service!! der får du hele skjermbreddere i glassfiber eller carbon med 2" widebody på pluss flere typer fangere div!! legger man 20-40 lapper i utseende og understell på disse bilene er det absolutt ikke mange som henger med deg i svingene! 911 har ikke sjangs mot en 944 med samme krefter på banen! det vet jeg.. hehe

92mod sierra stv blå dohc (satt inn v6 24v cosworth motor og manuell) bruksbil/vinterbil... solgt:(

87mod sierra 3 dørs (vingebil) ist som er bremset 294hk 5734omdr/386,7nm 4342omdr...ny bremsing 6.1.08 290hk 4133/498,5nm 4025omdr cluthen slapp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bilder, kan maile noen til deg.

Passformen er helt ypperlig. Uten tvil. Det som blei verre var å tilpasse breddingen som skulle komme utenpå GT breddingen igjen, for den var ment å stå på en orginal 944. Men de er et veldig bra firma, som også har en "europeisk" forhandler i Nederland tror eg. RNR-porscheparts?

Vet ikke hva bredde jeg kommer til kjøre på felger, men den er som nevnt blitt 19cm bredere enn en 944 på hver side. Så det blir nok spacere med i bildet. Er for dyrt og vanskelig å finne felger som passer boltsirkel med bredde på 15 tommer:-)

Send meg en mail på

kaj.gatebil@aller.no

så kan jeg sende deg noen bilder av GT-Racing breddingen.

 

sender mail i kveld, har forøvrig kontakter på felger, jeg har fått bygd custom til min med 12" bredde, 15" koster ikke voldsomt mye mere, men klart er snakk om noen titusner. større problem er at du ikke får noe brukbare dekk i 18x15"

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hei,

 

Kan nok dessverre ikke svare deg på alt, men noe kan jeg da svare deg på :)

 

Først av alt: Det er nok dessverre ikke samme motoren som i en standard 944, som det som er i turboen. Etter hva jeg har hørt må mange av delene forsterkes, du kan med andre ord ikke slenge inn en turbo og håpe at det holder så særlig lenge...

 

Det finnes veldig lite styling til 944, sjekka det for ikke så lenge siden, husker jeg fant en tysk side som hadde et skjørtesett til bilen, og en dritfet spoiler som dessverre var gått ut av produksjon...

 

Ellers vet jeg at strosek hadde et stylingskit til denne bilen, men det har nok gått ut av produksjon for flere år siden. Muligens det er mulig og finne kittet brukt i tyskland eller noe.

/for og se hvordan det ser ut, se på den andre tråden om 944 her...)

 

 

Disse bilene skal også være dyre i drift, for jeg vet at eldre porscher ikke er de billigste i drift for og si det slik...

 

 

Angående hva en skal se etter vil jeg anbefale diverse porscheforum, det står ofte mye nyttig der

 

Strosek bodykit er ikke ute av produksjon.. selges på strosek.de koster ca 60-70 000 norske kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Disse bilene skal også være dyre i drift, for jeg vet at eldre porscher ikke er de billigste i drift for og si det slik...

 

dyre i drift?

944 s2 med 211hk målte vi til 1,1 l/mil ved banekjøring og til å fra.. må si det var veldig snilt etter min mening!

92mod sierra stv blå dohc (satt inn v6 24v cosworth motor og manuell) bruksbil/vinterbil... solgt:(

87mod sierra 3 dørs (vingebil) ist som er bremset 294hk 5734omdr/386,7nm 4342omdr...ny bremsing 6.1.08 290hk 4133/498,5nm 4025omdr cluthen slapp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
944 er en helt rå bil å kjøre litt svingete veier samt banekjøring! pappa har en 944 s2 163hk som vi byttet motor til s2 3liter 16v med 211hk 280nm.. også monter kompressor på dette.. kjører fra de fleste 2,5 turbo med chip og eksos! like gøy vær gang! og når det gjelder deler og tilgjengelighet har du et brett utvalg, vi bruker http://www.lindseyracing.com de har så å si alt til disse bilene til hyggelige priser og meget god service!! der får du hele skjermbreddere i glassfiber eller carbon med 2" widebody på pluss flere typer fangere div!! legger man 20-40 lapper i utseende og understell på disse bilene er det absolutt ikke mange som henger med deg i svingene! 911 har ikke sjangs mot en 944 med samme krefter på banen! det vet jeg.. hehe

 

 

hei har du handlet hos http://www.lindseyracing.com??

jeg får ikke laget konto der kommer bare opp at jeg har feil ZIP/POSTAL code.... har du noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår