Gå til innhold

Low-Ryder: Peugeot 405 GMi16 (Ny motor..på tide)

Ranger emnet


Low-Ryder

Anbefalte innlegg

  • Svar 191
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

OK, en liten (stor) update.

 

Men først, la oss gå igjennom kjapt hva som har skjedd.

I høsten som var kjørte jeg med alt for lite olje på bilen, og en helsikkes kakkling startet. Greide å få bilen hjem uten å havarere motoren.

Siden har den stått, mest pga latskap og liten lyst til å skru i kulda.

 

Nå er sommern her og idag satte jeg igang med 'overhauling'.

Tok turen innom Cylinder Service i Tr.heim i dag tidlig og henta ut bestilte varer. 650 kr ca for nye rådelager.

Så var det innom Biltema og kjøpe litt nødvending verktøy, silikonpakning og olje. 600 ca.

Bilen neste.

Jeg prøvde å ta mye bilder underveis, men når man har en liter olje på hendende så tar man ikke så mye på mobilen.

 

Ok, da har dere fått med dere sånn ca hvor vi ligger ann, so lets move on og se på bildene :)

 

 

dsc02686p.jpg

 

dsc02687v.jpg

 

dsc02688u.jpg

 

dsc02764s.jpg

 

dsc02766i.jpg

 

dsc02799j.jpg

 

dsc02800bol.jpg

 

dsc02801.jpg

 

dsc02802k.jpg

 

dsc02805l.jpg

 

dsc02806t.jpg

 

dsc02807.jpg

 

Tilbake til story mode.

Noen bilder er fra høsten av, de tre første eller noe sånt.

Skilta ble levert inn og siden fikk den stå ut vinteren.

Resten er fra i går.

Skulle jo egentlig få på fangeren foran også, men det begynte å regne så tar det idag. (siste bildet)

Måtte ha på EU-felgene også, og bytte litt ratt når jeg skal ha den på EU-kontroll om ikke lenge.

Tja, needless to say så var det bare å skifte ut 8 skåler og bilen var grei igjen, så hadde jo rimelig flaks der da.

Når jeg tok ned bunnpanna så var det sykt lite olje igjen (bilde 5), og halvparten var en slags grøt av spon.. så ut som en tjukk, utynna sølvmaling.

Akkurat det fikk jeg ikke tatt bilde av siden jeg og bunnpanna hadde like mye olje på oss.

Alle lagerene så like ut, og veiva var helt fin, men det som skilte seg ut var 'sylinder' 3.. der var det ca tørre lagerskåler og satt litt ekstra godt når jeg skulla ha det løst.

Var bare å ha på mye olje på de nye lagerene og sette inn, og feste med moment igjen.

Så var det bare å få strøm og starte opp.. og vips, alt funka :)

 

Planene nå:

EU-kontroll og få skilter på.

Finne 2 nye 215/45-16 sommerdekk.

Endret av Low-Ryder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Endelig har dagen kommet.

GRi,no more.. Ei heller fullblods Mi16, men GMi-16! :P

 

Fikk hjem donor-bil. 5-6 timer med kosearbeid.

dsc02881.jpg

dsc02904.jpg

dsc02905h.jpg

dsc02916.jpg

dsc02924b.jpg

Og der var den løs :)

dsc02926t.jpg

 

Så var det ut med min gamle havarerte gri motor. (fine røde delebilen ved siden av)

bil1z.jpg

Bare å få slept dritten unna..

bil2.jpg

..der ja!

bil3.jpg

og vips var det ny motor motert i :)

bil4.jpg

 

Nytt interiøt, type mi16.

dsc02935j.jpg

Ser at de gamle frontdørinteriøtet er fortsatt på, men de er byttet nå da.

dsc02936b.jpg

 

Restene av delebilen, hehe.. Ikke mye gull verdt :P

dsc02938z.jpg

 

Værste skaden jeg fikk hele denne uka jeg har skrudd, og kan med hånda på hjerte si at det gjorde jævlig vondt i et par dager.

dsc02939w.jpg

 

Og der var første meterene kjørt.. alt ser ut til å funkere :)

dsc02940r.jpg

 

Tok litt tid, men begynte å demontere min egen bil i helga som var, 7-8 dager siden.

Har demonter to motorer fra to biler komplett med travers, girboks og hele pakka.

Montert den ene da også komplett med nevnte ting.

Demontert to sett interiør som var seter, dørinteriør, ledningsnett til bakruteheiser, midtkonsoll og litt små dall.

Montert alt det vevnte fra mi'n til gri'n.

Skifta over senkesettet og nye bremseklosser foran.

Bytta over sidespielene (bare selve speilene) siden de var helt fine og hele.

Etterstramming av servoreim, og bytte over dynamoer siden min dynamo fra gri'n var bare 2 år gammel, og bytta registerreim på mi'n, når den var ute enda.

Bytta en kjølevæskeslange på baksiden av mi'n (den rett under fordelingslokket), så ikke at den var helt litt av når den var ute, så ble litt knoting bak der også da.

Tok ekstra siden tid siden jeg ikke hadde løfte bukk, luftverktøy eller elefant/traktor til å ta ut motor..

Så måtte jekke bilen skyhøyt og dra ut gri-motoren under, og sette mi'n på planger og dytte den inn samme vei.

Bruke da to løfte jekker og fikk etter en times tid motern travers og motor/girboks.

 

Hadde 3 dager med regn så har brukt ca en uke tilsammen, og jeg synes det er en rimleig grei tid :)

 

Skal hente ut prøveskilter imorgen og ta en langtur og sjekke at alt er greit, og evt kjøre den inn til eu-kontroll samme dag eller tirsdag.

 

Er et par småting som gjennstår da.. som :

- stramming av clutch / det tar jeg selv imorgen.

- feste eksorørene sikkelig / det må jeg få verkstredet til å gjøre siden de har løftebukk og kan gjøre det på 5-10 min.

- finne ut hvorfor bakrutene heletiden får strøm, selv når tenning er slått av / eh, blir vel meg her igjen da.

- stramme håndbrekk og smøre opp kaliperene bak / litt usikker på om jeg har verktøy til å rense opp rusta i kaliperene, tror verkstedet må ta dette også.

 

Ellers så er bilen helt ferdig, og som dere sikkert skjønner er jeg ganske stolt nå,haha :P

 

Jo, en liten ting til.. diagnoselampa lyser hele tiden (som jeg husker), mulig å bli kvitt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns denna var tøff jeg, kunne godt sett for meg en anne frontfanger men det holder.

Bra du fikk deg MI16-motor, havarerte den gamle igjen, eller holdt den seg, veivtappene så jo fine ut så.

syns nå 405 med multipoint går helt greit, ikke noe daffe, men var kanskje monopointen du hadde?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde at den skulle greie å holde seg med nye veivlagere, men veiva var slitt (eller,det var iallefall noe som var på tryne uansett) den og for lyden kom tilbake ganske fort.

Så motorbytte var det enkleste og billigste.

Den gamle gikk ikke så dårlig egentlig, var noen ganger jeg ble overrasket over responsen. Men nå har jeg litt mer turtallsvenlig motor med litt mere hester, og det er ikke meg imot.

Det var mono på den gamle,ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Vekker opp min gamle tråd igjen.

 

Her var det motorbytte sist jeg var innom, kan fortelle at alt er nå under skjønneste orden :P

Alt fungerer og det er gull og grønne skoger,hehe.

 

Har siden sist fått skinninteriør, og nye felger, ble bittelitt forskjell fra 16 til 18" :P

Eu-kontroll har blitt unnagjort og alt dill som var feil med er nå i orden. Ble nye bremser bak (calipere, skiver og klosser) siden det var så gammelt og satt litt fast.

Alt elektrisk har blitt rettet opp, og bilen har fått sin dose med kjøring :)

 

Legger til litt bilder :)

 

(ps: kan hende denne tråden dør litt igjen i disse nærmende vinterdagene)

 

23062010152.jpg

17082010262.jpg

24092010285.jpg

10092010271.jpg

Endret av Low-Ryder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår