Gå til innhold

Diagnoselampe lyser.. nødprogram?

Ranger emnet


kzn

Anbefalte innlegg

Var ute å kjørte i går og den orange lampa som så ut som "en motor med lyn inni" begynte å lyse.. det gikk over etter en liten stund, men senere kom den tilbake igjen..

 

fant ut det var at motoren hadde gått i såkalt nødprogram, og at tenning og innsprøytning var ikke lenger elektronisk.. (stemmer det?)

 

Etter litt søking på nett fant jeg at det kunne være bl.a lambdasonde. Hvordan sjekke dette? og hva annet bør jeg sjekke.

 

Stod også at man anbefalte å dra til nærmeste opel-forhandler å lese av feilkoder, men som fattig student er det siste utvei. noen som vet ca pris på dette?

- 1990 Nissan Sunny N13 1.6 SLX

x 1992 Opel Vectra A 1.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet jeg også, men det var fordi at dynamoen var 100% dødfødt, jeg skiftet den så sluttet den gule drit å lyse, i mange tilfeller så er det mye annet som kan vær "galt" men som min far alltid gjore var å ta ut pæra ^^

Opel <3

 

Nordmenn er i ferd med å gjøre bilen til et slags familiemedlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe som ikke fungerer som det skal og du får opp en feil lampe. Alt etter feil så kan bilen gå i nødprogram ja.

 

Opel har eget apparat som de kopler til og leser ut feilkoden og dermed får vite hva som er feil.

Alternativet er å gjøre det selv med en binders eller ledningsstump.

 

Mer info:

http://www.calibra.no/forum/default.aspx?thread=24132

Feilkoder og tilsvarende:

http://www.calibra.no/tech/fault_codes.pdf

-91 Opel Calibra 16v

-89 Opel Vectra 2000 (under construction)

-90 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute å lest av koder:

 

Først leste jeg av dette når jeg vred om tenningen:

 

12-12-12

23-24-24 <-- (regner med jeg regnet feil på den 23 der)

12-12-12

24-24-24

12-12-12

 

12 betyr visst initiering av diagnose.

kode 24 er visst "Vehicle speed sensor (VSS) og feilen skal visst være "No speed signal or low voltage"

 

Merker egentlig ingenting til feilen. Lampa kommer plutselig på og da er ikke tomgangen som den skal. ellers merker jeg lite. En gang sluktes lampa etter noen få minutter, mens en annen gang var jeg så nært hjem at jeg kjørte og parkerte. neste gang jeg var ut kom den ikke på. Isted når jeg var ute å kjørte kom ikke lampa på i det hele tatt.

 

prøvde å starte motoren og lese av også men da fikk jeg:

først 9 raske blink, så blinka lyset bare sakte. (altså blink-pause-blink-pause osv..)

 

har målt ladingen på batteriet og det skal være i orden.

- 1990 Nissan Sunny N13 1.6 SLX

x 1992 Opel Vectra A 1.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår