Gå til innhold

Dialekt - ut?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hater dialektskriving selv, men er den som poster et innlegg det går ut over, da jeg ikke gidder å lese (LES: tyde) hardbarka dialekt fra indre Huttiheitabakkedalen.

 

Genialt hadde det vært med nulltoleranse, men må nok leve med at man må ignorere innlegg som er skrevet på dialekt/fjortizzzzzspråk.

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykkjer det eg også, dialekt-/"sms"-språk begynner eg å bli mektig lei. Fleire andre norske forum eg er ein del av har den strikte regelen om å kun skrive ei av dei norske målformene, eller på engelsk. Har faktisk ikkje sett gjennom policyer og slikt her på forumet endå, men får vel ta til med det også. Hald det til nynorsk/bokmål eller engelsk for dei som ikkje har heilt habile norsk-kunnskapar.

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensyn kan vi ta, til ofisielle skriftsformer i norge, engelsk og dysleksi.. Men dialekt skriving og sms språk (og en blanding av det igjen) synes jeg folk kan slutte med, nulltoleranse hadde vært tingen...

 

Få det opp som en regel mener nå jeg... :)

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Jeg har ikke for store problemer med å tyde/forstå dialekt, men dette er tross alt et nasjonalt forum, da burde vi kunne skrive på de norske, evt. nordiske skriftspråkene. Engelsk kan også tolereres synes jeg, det er de færreste som har problemer med å lese det.

Og som Kenito sier; Dysleksi bør vi kunne tåle, det er ikke noe de som har det kan noe for.

 

Selv skriver jeg bokmål her, og til folk som kommer fra andre steder enn meg selv f.eks. på msn. Til andre skriver jeg dialekt, dette fordi folk skal kunne lese det jeg skriver.

Oftest er det lettest for meg å skrive bokmål, enn andre å tyde dialket.

- VW Golf II GTI -

RIP - VW Golf II GTI 16v & 1.6 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SMS språk er bare irriterende å lese, det får meg fort til å generalisere vedkommmende (ikke lett å la være).

 

Dialekt har jeg faktisk ingen problemer med, siden jeg som oftest skjønner de fleste dialekter sånn nogenlunde til å fatte poenget. Skriver selv kun bokmål, ennå vi preker bredt herover.

 

Bokmål/Nynorsk - I agree.

 

Viktig å skille folk som åpenbart sliter med å ordlegge seg og de som bevisst skriver tullete.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er einig i at folk ikkje bør skriva på dialekt, kan vera vanskeleg å lesa for personar på andre sida av landet.

Men ein ting eg ikkje liker, er denne hetsen mot Nynorsk frå enkelte her på forumet. Har fleire gonger sett folk som ber Nynorsk brukarar slutta å skriva på den "forbanna støgge dialekten", og skriva bokmål istaden.

Old Volvos never die, they just go faster.

1993 Volvo 940 Turbo

1979 Volvo 242 DL

1988 Volvo 240 - 199? Volvo 245 - 1986 Volvo 760 - delebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykkjer det eg også, dialekt-/"sms"-språk begynner eg å bli mektig lei. Fleire andre norske forum eg er ein del av har den strikte regelen om å kun skrive ei av dei norske målformene, eller på engelsk. Har faktisk ikkje sett gjennom policyer og slikt her på forumet endå, men får vel ta til med det også. Hald det til nynorsk/bokmål eller engelsk for dei som ikkje har heilt habile norsk-kunnskapar.

 

Er ikke dette og "Olav'en" sitt innlegg skrevet på Dialekt da?

Hater det å se igjennom innlegge for å tyde det:deng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel igrunn god Nynorsk det der. Lærte du ikke Nynorsk på skolen altså?

 

-

Devil

 

Nej.. Men uansett, er det så vanskelig å skrive på bokmål da.?. vertfall det man klarer..

 

Går vel heller oftest utover de som skriver.. jeg leser korte innlegg på bokmål og på ny-norsk. men det skjer ikke at jeg leser lange innlegg på ny-norskdukenukem ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår