Gå til innhold

Oljelekasje fra Drivledd/girkasse? (Bilder!)

Ranger emnet


djman

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har en Golf 2 1,3 liter 1987 modell. Til nå har denne vært ganske trofast mot meg, men nå ser jeg den har begynt å legge igjen svarte flekker på bakken (den lekker altså olje). Jeg tror jeg da har klart å finne ut hvorfra den lekker olje. For meg ser det ut som alt kommer fra overgangen mellom girkassa og drivakselen. Noen som kan si meg hva som må gjøres for å bytte pakningen eller hva det er som sitter her?

 

Har lagt ved noen bilder for at dere skal se hvor jeg mener.

 

DSC00084.jpg

DSC00087.jpg

 

Tusen takk for hjelp.

djman

I am going to find myself. If I get back before I return, keep me here.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare bumpe denne jeg. skal ha bilen på eu godkjenning snart, men vet ikke hva som er galt/lekker. Lekasjen er på venstre side om man sitter bak rattet på bilen. der drivakselen er festet inn på girkassa.

I am going to find myself. If I get back before I return, keep me here.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig vanskelig å utfra bildene bedømme hvor lekkasjen kommer fra. For meg ser det ut som et normalt møkkete/oljete motorrom på en vinterbil.

 

Mitt tips er at det er simmerringen til drivakselen som er lekk, men det er umulig å si bare ut fra bildene. Dersom det er simmerringen vil du få flekk/pøl rett under drivakselflensen når bilen har stått parkert. Egentlig er det ofte lurest å ta en skikkelig motorvask (også fra undersida) når man skal lokalisere slike lekkasjer. Når det florerer av gurba ser det ut som at det lekker over alt.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei! Siden jeg har så dårlig tid om dagen, har jeg ikke fått gjort noe med leksajen. Tenkte derfor å etterfylle litt olje. I instruksjonsboken min finner jeg at det annbefales olje: SAE 80 API GL 4. Jeg var da kjapt inne på biltema og kikket, men jeg finner ingen oljer som heter akkurat dette. Kan jeg for eksempel bruke denne?

Biltema Norge Denne har jo GL 5, og dette betydde at det var mer høytrykkstilsetninger enn i 4'eren. Gjør dette noe? Noen som har noen andre oljer å annbefale eller som passer bedre i såfall? Er noen her: Biltema Norge

 

Jeg leste også i en annen post at det går ann i skru ut spidometerwiren og fylle på olje der, er det da bare å fylle på til det kommer ut av hullet på siden?

I am going to find myself. If I get back before I return, keep me here.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår