Gå til innhold

Oppretting av karrosseri! tips og triks ønskes

Ranger emnet


Housey

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sparkel synker etter tid.. beste er å rette det hundre % eller bruke tinn som i gamle dager :P mye brukt enda å er en jævla holdbar metode.. men du må finne noen som kan det:P

 

tinn sparkelsett er noe jeg kommer til å kjøpe! men er begrensa hvor mye man bør kline på av det og da :P

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp stian, du veit.. sett med alt du trenger. for å komme i gang! :P

 

http://www.gasolin.no selger dette til kurrant penge!

 

 

blir det som å slipe sveisefuger eller blir det ikke så hardt?

 

:P tehe var ikke for å vær skeptisk da.. bare ikke hørt slike ord på det før.. hehe men såg brukbart ut detta..

 

tinn er mykt å deilig å slipe med karosseri fila.. litt hardt å slipe med vanlig pussepapir men er å anbefale:D pass på varmen!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må rette ut den store bulken der, ikke bare fylle igjen. Den spretter inn igjen fordi det er for mye plate.. har du ingen kamerater som kan krympe? Krympe litt på den bulken der så sprettern ut igjen :) Da er det bare å finrette å sparkle.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinn er herlig å arbeide med, liker best å bruke gasbrenner, men går å bruke det meste som varmer bra, stor loddebolt går og.

 

For å krympe metall skal du varme det i en sirkel og gå innover til midten av bulken, så skal du ha en klut eller fille som er fuktig og ta den på rett etterpå du har varma i en "spiral". Dette må du kanskje øve litt på, og få litt feeling på det, men er ikke noe vanskeligere en å pusse sparkel for å si det slik.

 

Det er ofte lurere bruke tinn en sparkel, fordi vist du legger tinnen rett, og det sitter godt, så ruster ikke bilen, for tinn ruster jo ikke, så vist du for eks er plaga med steinsprut og rust i fronten så kan du tinnlegge så kommer ikke rusten til når lakken flasser. Også siger ikke tinn noe heller, bare sørge for å ikke begynn å lakker sånn 30 minutter etterpå da.. vent litt etter du har pusset og se at det ikke forandrer seg når det bli helt herda.

Du skal iallefall ikke bruke grunning før tinn, så er det klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må rette ut den store bulken der, ikke bare fylle igjen. Den spretter inn igjen fordi det er for mye plate.. har du ingen kamerater som kan krympe? Krympe litt på den bulken der så sprettern ut igjen :) Da er det bare å finrette å sparkle.

 

Tro du meg! fylle igjen skjer bare ikke. ..

 

fikk høre at man måtte "krympe" metallet igjen! får se litt på det.. sikkert et helvette og få bra

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro du meg! fylle igjen skjer bare ikke. ..

 

fikk høre at man måtte "krympe" metallet igjen! får se litt på det.. sikkert et helvette og få bra

 

Nei ikke et helvete å få bra.. Når du krymper metallet vil den få tilbake sin originale form, men det blir ikke helt perfekt så litt retting og sparkling blir det uansett.

 

Man trenger en varmekilde (f.eks gassbrenner, gassveis etc) og en bøtte med kaldt vann og svamp. Men det er en fordel at en som har gjort det før utfører krympinga da :)

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke et helvete å få bra.. Når du krymper metallet vil den få tilbake sin originale form, men det blir ikke helt perfekt så litt retting og sparkling blir det uansett.

 

Man trenger en varmekilde (f.eks gassbrenner, gassveis etc) og en bøtte med kaldt vann og svamp. Men det er en fordel at en som har gjort det før utfører krympinga da :)

 

gassbrenner har jeg jo! men hvor varmt skal metallet være?

 

regner med at rødglødende er utelukket

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Det er ikke bare bare å legge tinn på så store flater ettersom når du skal varme opp berafixen igjen og smøre denn opp så blir det veldig varmt. Og da er det best å ta store pauser mellom berafix smeltingen og tinnleggingen slik at bulken som har bula ut etter all varmen sig igjen tilbake til sitt form. Hvis ikke så kan du krympe litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår