Gå til innhold

Photoshop oppgave igjen, urquattro

Ranger emnet


Hersker Hans

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Min A6 begynner faktisk å spinne på bakhjulene først. Men det er ikke mye spinning før forhjulene begynner. Ca 1/4 omdreining bak, så kommer forhjulene.

 

Ekte Quattro er 50/50. Jukse Quattro, som sitter i feks A3, er i praksis forhjulstrekk helt til de begynner å spinne.

 

Vet ikke hva som er "galt" med min siden den begynner å spinne bak først....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Quattro har ingenting med saken å gjøre, det er kun et markedsføringsnavn.

 

"Quattro" finnes i massevis av varianter, akkurat som 4Motion til VW.

I praksis er disse systemene prikk like, altså Quattro og 4Motion er det samme, men de har forskjellige navn fordi de sitter i biler av forskjellige merker.

 

På biler med langsmontert motor vil det si:

-Før -86/87 elns: 3 vanlige differensialer, mulighet for sperre på midtdiff og bakdiff, manuelle sperrer.

-Fra 87/88 elns: 3 differensialer, midtdiffen er en TorSen diff som fordeler inntil 75% av momentet til en enkelt aksel, men i utgangspunktet 50/50fordeling, bakdiff har sperremulighet frem til ca 95 elns, etter dette er det automatisk sperre for bakdiff tror jeg.

 

På biler med motoren montert feil vei (på tvers) vil det si:

-Haldex, system som fordeler krefter i sanntid, og kan settes opp som produsenten vil, i VW og AUDI sammenheng vil dette stort sett si at man har tilnærmet all drift foran i utgangspunktet.

Det finnes også mulighet til å "chippe" systemet, så man kan få mer drift bak dersom dette er ønskelig.

 

 

En kompis har en Passat G60 Syncro,og den må spinne mye før bakdekkene begynner å spinne. Vi leika oss litt på et jorde på forrige Gatebil, og da så vi at min (Quattro) spant først bak, mens hans (syncro) spant først foran. Jeg klart enkelt å ligge breit, men han sleit litt med å få ut rumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser av posten til ascona så står det at alle biler som har motoren i rett retning,altså rett frem så har disse quattro system med eller uten torsen diff. Spørs hvilke årsmodell. En passat G60 har motoren i "feil" retning altså på tvers. Denne bilen har et system som heter syncro og er et viskose system. Dette systemet gjør at du har 2wd når du kjører vanlig, og siden motor står foran så blir det frem hjuls trekk. Når du da får behov for 4wd så gjør denne viskose koblingen at det blir overført krefter til bakhjulene. Men det skal ganske mye til for å få en syncro til å ta helt av. Å lage pirrueter med denne kan du vell bare glemme , det blir nok på snø og is.

Jeg er en Quattrofil Autofil Audifil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tipsene, Det var endel bra her. Var ikke så stygt å senke bilen egentlig. Trodde kanskje ikke det ble noe fint. Kanskje det er mulig å montere noe coilovers eller noe? som gjør at bilen kan justeres litt opp og ned? noen som vet noe særlig om det? kan man justere opp og ned å få samme stivheten? selv om det sikkert er ønskelig at bilen blir litt stivere når den blir lavere.

 

Hvis det er noen flere som vil modde på noe felger så hadde det vært kult.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Quattro har ingenting med saken å gjøre, det er kun et markedsføringsnavn.

 

"Quattro" finnes i massevis av varianter, akkurat som 4Motion til VW.

I praksis er disse systemene prikk like, altså Quattro og 4Motion er det samme, men de har forskjellige navn fordi de sitter i biler av forskjellige merker.

 

På biler med langsmontert motor vil det si:

-Før -86/87 elns: 3 vanlige differensialer, mulighet for sperre på midtdiff og bakdiff, manuelle sperrer.

-Fra 87/88 elns: 3 differensialer, midtdiffen er en TorSen diff som fordeler inntil 75% av momentet til en enkelt aksel, men i utgangspunktet 50/50fordeling, bakdiff har sperremulighet frem til ca 95 elns, etter dette er det automatisk sperre for bakdiff tror jeg.

 

På biler med motoren montert feil vei (på tvers) vil det si:

-Haldex, system som fordeler krefter i sanntid, og kan settes opp som produsenten vil, i VW og AUDI sammenheng vil dette stort sett si at man har tilnærmet all drift foran i utgangspunktet.

Det finnes også mulighet til å "chippe" systemet, så man kan få mer drift bak dersom dette er ønskelig.

 

WOW!

Her imponerer Amcar folket med Audi-kunskap !?!:dude: thumpsup

 

Stemmer nok bra dette.

Frå ca 95 så er det ikkje elektronisk sperre, men bilen bruker bakbremsene til å sperre/holde lik hastigheit på bakhjulene. Fungerer ikkje så bra som manuell sperr når du først står fast.

(+at ein får enorme temeraturer i abs / servo- system når ein kjører gris ein heil vinterkveld)

:D

 

Glemte og at VW har hatt sitt synkrosystem som besto av viskosekopling med frigir på biler med tverstilt motor, før 4motion kom på markedet. . Denne verka som ein framhjulstrekker til det byrja å spinne, da flytta den kreftene bak.

(På pasat var synkro'n samme kontruksjon som quattro)

 

 

Gunnen til at mange quattrobiler byrjer å spinne bak først er jo enkelt å greit vektfordelinga. med 50/50 i krefter og kansje 65/35 i vikt så slipperdet først bak. (heldigvis)

Ellers så er det jo litt opp til sjåføren.

Teknikk :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på bilen og lagd to varianter ut av den: en med bare nye felger som jeg synes ble bra¨på Urquattro`n og et bilde til me noen andre modifikasjoner som senking, soting av ruter, stygg mafiastripe i frontruta som jeg ikke gadd å gjøre noe med seinere, sotet frontlykter, spreder og blinker`n.

(Legg merke til bakgrunnen til høyre framdør :P )

post-3677-13804852334659_thumb.jpg

Gud er veien!

...bruk piggdekk.

 

www.herregud.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår