Gå til innhold

Larsen's guide til bilpleie!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg kommer her til å ta for meg full gjennomgang av bilen. Det er kun Auto Glym produkter som blir profilert. Har drevet å fordjupet meg i bilpleie en god stund nå. Å vaske bilen er ikke bare noe som blir gjort to ganger i året. Når det er sol og fint vær vasker jeg stort sett annenhvær dag, avhengig av hvor ofte bilen blir brukt.

 

Bilen min som dere ser i avatarbildet, er ikke omlakkert eller noe siden den rullet ut fra fabrikken i 1984. Den har blitt vasket grundig å stått i garasje mesteparten av dens liv. Jeg har hatt den i 3 år og fikk først fram shinen i lakken da den fikk denne gjennomgangen som blir beskrevet under.

 

Mye av infoen er hentet fra AutoGlym. Har prøvd ut det meste selv. Jeg kommer til å skrive noen anmerkninger innimellom der jeg beskriver min opplevelse med metoden. Jeg finner ikke alle metodene like effektive, eller at det blir topp resultat. Noe jeg mener ALLE som vasker bilen, der tørking etterpå med pusseskin inngår, bør skaffe seg er Auto Glym Hydra Flexi Blade.

 

Hydra Flexi Blade er lagd av meget fleksibel silikongummi. Bladet gjør det bekvemt og enkelt å fjerne det meste av overflatevannet fra karosseriet etter skylling. En rask avsluttning med pusseskin er da alt som trenges. Den er like anvendelig på ruter og lakkerte flater. Det mye, uskadelige bladet, støttet av et stivt plasthåndtak, vil følge linjene i bilen og gjøre den tørr uten fare for å ripe karosseriet. Det trenger minimalt med vedlikehold, bare en rask vask før bruk for å sikre at bladet ikke har tatt til seg urenheter siden forrige bruk.

 

Håper dere tar nytte av desse tipsene. Spør gjerne om det er noe dere lurer på, så skal jeg svare så godt jeg kan.

 

 

Autoglyms grunntanke

 

Hver søndag morgen står millioner av bileiere og utfører omhyggelig ritualet <<vaske bilen>>. De kan grovt sett deles i to: de som gjør bare minimum og regner det for en kjedelig nødvendighet, og de som tar det som en terapi - å vaske bort stress, klar til å starte på en frisk ny uke.

 

I begge tilfeller kan Autoglym hjelpe.

 

Ved å bruke riktige redskaper og produkter kan bilen vaskes mye raskere og med bedre resultat hver gang, og for perfeksjonisten finnes det en rekke bilpleiemidler som kan gjøre en gammel, sliten bil, frisk og utstillingsklar.

 

Hvis du går i gang med å rengjøringen av bilen på gal måte, kan det bli en slitsom sak. Hvis du bruker feil produkter, kan du faktisk gjøre varig skade på bilens overflate.

 

Uansett hvor skitten bilen er blitt, har Autoglym både metoder og produkter som gjør at den blir <<som ny>> igjen.

 

Prosedyren for jobben kan deles opp i ulike deler, men jeg har gått ut fra at du skal gi bilen en full omgang fra topp til bunn. Rekkefølgen som jeg har valgt for de ulike oppgavene, er den mest tidseffektive metoden, den damme fremgangsmåten som Autoglym lærer profesjonelle brukere i hele verden.

 

Jeg begynner med felg, dekk og hjulkasse, fulgt av motorrommet. Så får interiøret oppmerksomhet, før jeg avslutter med selve karosseriet.

 

 

 

Før du begynner

 

1: Det vil samle seg opp urenheter inne i en bil uansett hvor forsiktig du er. Mye følger med sjåfør og passasjer inn i bilen, og trafikkos og luftbårne urenheter kommer gjennom luftesystemet.

 

2: Begynn med å legge alle løse ting i bilen i en passende beholder. Dette omfatter innholdet i hanskerom, dørlommer og under setene. Etter rengjøringen legger du tilbake bare det du er nødt til å ha!

 

3: Fjern alle matter. De kan være festet på en rekke ulike måter. Noen må løsnes med en mynt (ha en liggende i hanskerommet senere), andre er det bare å vri løs. Bank mattene for å få urenhetene løs.

 

4: Gjør det samme med bagasjerommet. Fjern omhyggelig reservehjul, verktøy, matter osv. Hvis bilen har stor bakluke, fjerner du hattehyllen, for den er det lettest å rengjøre utenfor bilen.

 

5: Før du bruker en bøtte, må du se etter at den er ren og ikke full av grums fra forrige vask - en bils verste fiende. Bytt vann regelmessig - det er det billigste rengjøringsmiddele du kan få.

 

6: For å unngå sprukne og tørre hender bruker du beskyttelseskrem før du begynner. Til de grisete oppgavene er den nødvendig med tykke gummihansker. Spør i hagesenter eller fargehandel.

 

7: Hvis du har plass til det, prøver du å skille de ulike rengjøringsoppgavene i våte og tørre oppgaver. Når du er ferdig med vask og tørk, kjører du bilen en liten tur...

 

8: ...for å blåse vekk vann, og så parkerer du bilen på et tørt sted før du polerer. Dette gjør livet lettere og renere, og er med på å forhindre at elektrisk utstyr blir vått.

 

 

Det grunnleggende prinsippet for vellykket bilpleie er at vi prøver å gjenvinne den opprinnelige finishen fra da bilen var ny. Vi prøver ikke å skjule en dårlig finish med gimmicker som skaper inntrykk av en ren bil. Hvis overflaten er skadet av misbruk eller tidens herjinger, finnes det noen muligheter for å minske de kosmetiske virkningene av skaden og forbedre utseendet.

 

Først en advarsel! La deg ikke friste til å bruke produkter for husholdningen på bilen. De er ment til helt andre formål og kan gjøre skade eller til og med være farlige på biler. Midler til vinduspuss for hus, for eksempel, inneholder ofte stoffer som vil føre til at det oppstår flekker og dermed dårligere sikt.

Oppvaskmidler kan også være farlige, ettersom de inneholder et høyt saltnivå og store konsentrasjoner av rengjøringsmiddel - som raskt fjerner den polishen du la så omhyggelig på en uke tidligere!

 

Jeg anbefaler heller ikke roterende vaskebørste på hageslangen, ettersom det kan gi stygge riper. Et regulerbart munnstykke er imidlertid en nødvendighet.

 

Der er også viktig å stelle vaskesvamp og pusseskin. Skyll dem godt før du legger dem bort til neste vask, og hvis du mister dem på bakken, må du avbryte og vaske dem grundig i vann (ikke i den bøtten du bruker), så du får fjernet all grus og sand.

 

Til slutt: La deg ikke friste til å bruke en stor kost til å fjerne snø fra bilen, for det vil også helt sikkert lage riper i lakken.

 

Våt rom, tørt rom

 

Profesjonelle bilpleie folk prøver alltid å skille den våte delen av rengjøringsprosessen fra den tørre. Hvis mulig bør du gjøre det samme ved å finne et sted å spyle bilen og vaske alle flatene før du flytter bilen til et tørt område for polering, særlig hvis du bruker elektrisk utstyr. Det er også fornuftig å la bilen stå og tørke en stund før du polerer den grundig, så du ikke henter vann utav sprekker.

 

Husk at et av de beste rengjøringsmidlene også er det billigste: vann. Bytt skyllevannet før det blir for skittent, og rengjør svamper, pusseskin og vaskekluter ofte. Ellers flytter du bare rundt på urenhetene uten å fjerne dem.

 

Det beste vannet til bilvask er bløtt vann, ettersom hardt vann kan etterlate kalkavsetninger som demper glansen. Detter gjelder i særlig grad hvis du lar bilen stå og tørke selv. Hvis du har bløtt vann tilgjengelig, så avslutt med en rask avskylling.

 

Gode råd

 

* Ta deg tid.

* Ikke la bilen stå i sterkt

solskinn når du polerer.

* Poler ikke utendørs hvis

været er fuktig

* Bruk beskyttelseskrem på

hendene før du begynner.

* Bruk ikke husholdnings-

produkter på bilen.

 

 

 

Felg og dekk

 

1: Pass på at felgen ikke er varm (veldig viktig!), og spray Clean Wheels slik at middelet væter grundig alle synlige flater på felgen. Det er best å arbeide med ett hjul om gangen.

 

2: Børst grundig med hjulbørsten Hi-Tech Wheel Brush og pass på å nå alle flater. Skyll grundig med en tynn, kraftig vannstråle, og la ikke rensemiddelet tørke før du spyler av.

 

3: Sprut Engine & Machine Cleaner under hjulkassene og på alle tilsølte områder. Dette er et sterkt middel, og bør virke i flere minutter så det kan gjennomtrenge urenhetene og oppløse dem.

 

4: Bruk en trespatel til å fjerne skorper av urenheter under hjulbuene. Prøv ikke med noe skarpt, som en skrutrekker, ettersom det kan sette riper og skader i innerskjermen.

 

5: Skyll urenhetene av med en tynn ståle og bruk hånden i hansken til å løse gjenstridig søle fra innerskjermbuen. Pass godt på, da det kan være skarpe utstikkende deler under skjermen.

 

6: Glem ikke reservehjulet. Rens det både på innsiden og utsiden, da dette vil gjøre det mye mer renslig å skifte hjul og dessuten gir et godt inntrykk når du skal selge bilen.

 

7: Mens hjulet endten fremdeles er vått eller har tørket, sprayer du Instant Tyre Dressing på dekket og lar det tørke til det blir blankt. Vil du ha matt finish, tørker du med en klut før middelet er helt tørt.

 

8: Resultatet blir et hjul så godt som nytt. Du kan bruke Clean Wheels så ofte du vil, så sant du påfører dette middelet bare når hjulene er kalde, og skyller grundig hver gang.

 

VIKTIG!! Jeg har prøvd felgbørsten og clean wheels sammen, jeg råder dere til å IKKE bruke dette! Da jeg så at det ble tendenser til riper og reagering med lakken på felgen! Personig bruker jeg svampen og vanlig AutoGlym shampoo. Dersom det sitter mye asfalt på felgen, så sprayer jeg på litt Clean Wheels, lar det virke litt og bruker en annen svamp enn den du bruker på bilen til å gnikke med. Spyl godt!

 

Søle er den første fienden du må angripe. Hvis bilen er sterkt tilsmusset, skyller du av det verste før du bruker noen rengjøringsmidler. Det reduserer unødvendig forbruk til et minimum.

 

Bruk Engine & Machine Cleaner i hjulkassene og langs kanalene. Dette fjerner urenhetene og veismuss. Gjenstridige skorper under hjulkassene løsner du med et stykke tre eller en spesialtiverket spatel. Bruk ikke skarpe gjenstander eller metall, som kan ripe overflaten. Pass også på at det ikke er noen taggete kanter som kan skade hendene når du kjenner under hjulkassene.

 

Arbeid bare med kalde hjul, spray Clean Wheels på ett hjul om gangen, pass på at du får dekket alle deler av felgen. Børst grundig med hjulbørsten Hi-Tech Wheel Brush og skyll grundig av før væsken har fått sjanse til å tørke.

 

Fjern asfaltflekker med Intensive Tar Remover. Clean Wheels fjerner ikke rust som har angrepet felgen under klarlakkfinishen. Slike skader krever en spesialist.

 

Mens felg og dekk fremdeles er våte, kan du spraye Instant Tyre Dressing over hele flaten og la den tørke til den er blank.

 

AutoGlym

Clean Wheels

Clean Wheels på sprayflaske er lett å bruke. Det er et sterkt middel som gjør felgene rene. Middelet inneholder syrer og må derfor brukes med forsiktighet. De fleste legeringer, stål, krom, lakkerte og malte flater kan rengjøres, men man må være forsiktig med enkelte anodiserte og ømtålige spesialfinisher. Hvis den anvendes etter anvisningene, vil hyppig bruk av Clean Wheels holde felgene i utmerket stand uten noen skadelige virkninger.

Annen bruk

Fjerner lett rust på områder som bagasjeromsbunnen. Kan brukes på baderomskranene for å fjerne kalkbelegg (beskytt emaljeflater).

 

AutoGlym

Instant Tyre Dressing

En blanding av polymerer og beskyttende midler som gir nytt liv til dekk og andre gummideler, med en mellomsterk glans dersom middelet får tørke. Svakere glansvirkning kan oppnås ved å tørke dekket med en klut like før middelet er helt tørt.

 

Gode råd:

 

* Bruk Clean Wheels bare på

kalde felger

* Gjør deg ferdig med én felg

om gangen, så middelet ikke

tørker.

* Bruk aldri slipemidler på

felger.

* La ikke middelet tørke inn,

da det kan sette flekker.

* Bruk alltid øyebeskyttelse og

hansker når du bruker

felgrens.

* Bruk ikke dekkmidler på

motorsykkeldekk, da det kan

gjøre dem glatte.

 

Hva du tenger:Engine & Machine cleaner,

Clean Wheels, trespatel, Hi-Tech Wheel Brush, Intensive Tar Remover, Instant Tyre Dressing og tørr klut.

 

 

 

 

Rengjøring av motorrommet

 

1: Begynn med å kontrollere at alle deksler sitter tett, som oljefilter og beholdere for bremsevæske og andre væsker.

 

2: En oppsammling av vissent løv i luftinntaket kan til slutt blokkere det helt. Fjern alt løv og andre rester fra kanalen i nederkant av frontruten, om den finnes på din bil.

 

3: Ettermonterte alarmer og tilbehør, enkelte <<black boxes>> og fordelerdeksler er den best å maskere med plastfolie. Bruk et stykke som er stort nok til å dekke hele den blottede delen.

 

4: Sprut Engine & Machine Cleaner på alle flater under panseret. Vær oppmerksom på at de sterkt tilsmussede delene i nedre kant av motoren, og vær forsiktig med ømtålig isolasjonsmateriale.

 

5: Børst grundig med en radiatorpensel (maleutstyr). Bruk tid på dette, så hver eneste utilgjengelige flate blir behandlet, og fåfør mer Engine & Machine Cleaner hvis du bommet første gang.

 

6: Spyl motoren med slange, begynn nederst og arbeid oppover. Dette får rengjøringsmiddelet til å renne av. Undersiden av panseret kan spyles, men pass på ømtålige isolasjonsplater.

 

7: Bruk tørkepapir til å tørke bort overflødig vann i plugghull og lignende, og sprut så Vinyl & Rubber Care over hele motoren. La det tørke noen timer med panseret åpent.

 

8: Resultatet skal nå være et rent og pent motorrom. Behandlingen har fått gummi og plast til å se ut som nytt, og i motsetning til motorlakk, vil det ikke bli brunt og kan fjernes neste gang motren vaskes.

 

 

Jeg begynner med den mest grisete jobben. På en bil med høy kjørelengde kan det være mye veismuss og oljeavsetninger.

 

Arbeid alltid på kald motor, av to grunner: En varm motor får rengjøringsmiddelet til å tørke raskt før det kan virke. Og enda viktigere: Å sprute vann på en varm motor kan føre til kondensering inne i elektriske deler, noe som kan påvirke driften og i ekstreme tilfeller føre til elektrisk overslag.

 

Moderne motorrom er generelt uimottagelige for vann, men det er visse modeller og deler som kan være tilbøyelige til problemer, for eksempel biler med dypt forsenkede plugghull eller tenningsdeler plassert på steder hvor det kan oppsamles mengder av vann. Dessuten trenger eldre biler mer stell på grunn av dårligere utforming og forringelse av isolasjonsmaterialet.

 

Begynn med å pakke selvklebende plastfolie rundt deler du er redd for. Dette omfatter bilalarm, andre ettermonterte deler, fordelerlokk og flate luftfiltre.

 

Engine & Machine Cleaner skal påføres grundig, men ikke overdrevent. Hensikten er å dekke alle flater, men ikke få væske rennende utover gulvet. Påfør skiftevis fra hver side av motorrommet. Bruk en radiatorpensel til å gni inn rengjøringmiddelet på alle områder du kan nå. Når motorrens er påført og gnidd inn, spyler du av nedenfra og oppover.

 

Undersiden av panseret kan også behandles. Eldre biler kan ha panserfilt som blir sprø og fliser opp. La den enten være, eller behandle den meget forsiktig med lavt trykk i slangen.

 

Bruk tørkepapir til å tørke opp vann som samler seg i plugghullene, og påfør så Vinyl & Rubber Care i en lett sprut over hele området. Motorrommet tørker med en glans som får slangene til å virke nye og lakken ren.

 

AutoGlym

Engine & Machine Cleaner

Engine & Machine Cleaner er et sterkt avfettningsmiddel som løsner all slags olje, fett, smuss og trafikkfilm. Den kan brukes på biler og motorsykkelmotorer, og er trygg å bruker på plast, gummi og lakk.

Annen bruk

Dørhåndtak, hjulkasser, bagasjerom og kanaler. Også utmerket til plenklippere og utstyr for hage og hus.

 

Gide råd:

* Rengjør aldri en varm motor.

* Kontroller at alle deksler på

væskebeholdere er tette før

behandlingen begynner.

* Fjern løse småstein og avfall

som kan forårsake skader

hvis du bruker høytrykks-

spyler

* Vær forsiktig med sprø

panserfôringer.

* Bruk Clean Wheels til å fjerne

blå flekker på vindusspyler-

beholderen

* Husk å forsegle alle

elektriske deler med

plastfolie før rengjøring.

 

Hva du trenger:Engine & Machine Cleaner, selvklebende plastfolie, langskaftet børste, Vinyl & Rubber Care, tørkepapir og slange.

 

 

Dør og bagasjeromskanter!

 

1: Spray Engine & Machine Cleaner på alle dørkantene og kanalene opp til vindushøyde. Bli ikke redd om du søler på interiøret, rengjøringsmiddelet er trygt på tekstiler.

 

2: Bruk en liten børste til å arbeide rengjøringsmiddelet inn rundt låser, anslagsplate og hengsler. Fukt børsten med rengjøringsmiddel før du begynner. Lukk dørene noen minutter så middelet får virke.

 

3: Gjenta denne prosessen i bagasjeromskanten på alle nedre flater. Nå kan du også rengjøre reservehjulet om nødvendig, og fjerne utenheter og fett som har samlet seg opp.

 

4: Spray ikke rengjøringsmiddel på undersiden av bagasjeromslokket, da det vil dryppe ned i rommet. Bruk bare den lille børsten til å påføre middel, og gni før du spyler av.

 

5: Bruk en konsentrers stråle, spyl dørkantene nedenfra og opp til midjehøyde. Rett slangen litt på skrå vekk fra bilen, skru på vannet, og flytt...

 

6: ... strålen til døråpningen. Dette gir bedre styring og holder vannet vekk fra interiøret. Gjenta prosessen på dørkarmen, og fjern mulige blokkeringer fra dreneringshullene.

 

7: Når du kommer til bagasjerommet, lukker du lokket og sikter slangen mot sprekken mellom lokk og karosseriet. Dette fjerner det meste av urenhetene, og du avslutter med en klut eller pusseskinn.

 

8: Resultatet vil bidra til <<ny bil>> -preget og by passasjerene på en ren inngang. Husk å tørke dørkantene hver gang du vasker bilen, så ser de slik ut bestandig.

 

 

Få bileiere tar særlig hensyn til desse områdene, som kan være både pirkete og tidkrevende. Men ikke hvis du går fram på riktig måte.

Her bruker jeg også Engine & Machine Cleaner og spruter dørkantene opp til midjehøyde.

 

Spray dørkarmen og selve dørene, bruk en liten kost til å føre rengjøringsmiddelet inn i alle krinkler og kroker.

 

På tilsvarende måte ved drivstoffåpningen og i bagasjerommet. Såray på nedre kant av bagasjeromsåpningen, men bruk en børste til å påføre rengjøringsmiddel på metallet når du behandler bagasjeromslokket. Slik unngår du at rengjøringsmiddel drypper ned i rommet.

 

Så kommer det skremmende: å spyle vekk rengjøringsmiddelet.

 

Det ser vanskelig ut, men hvis du er forsiktig og går fram på riktig måte, får du ikke bilen full av vann. Pass på at slangen peker vekk fra interiøret, utover, og hold slangen i bevegelse. Begynn nederst, og arbeid opp til midjehøyde, skru vannet av mellom hver omgang.

 

Søl på polstring og tepper kan tørkes vekk, det gjelder særlig lærseter, som kan få flekker hvis vannet står og tørker.

 

 

 

UNDER UTVIKLING!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...
Autoglym er bra, men ikke førsteklasses.. Synes det bare varer et par uker og så blir det sakte men sikkert borte. Liker bedre Meguiars og Pinnacle ;)

 

Jeg lakkrenser og polerer alltid til swirlsene blir borte, så avslutter jeg med lakkforsegler.

 

Den siste bilen jeg tok, var bilen til en kompis av meg.

Og det var et halvt år siden..

Bilen er den dag i dag like blank som den var da, og vannet blir liggende i "perler" på lakken..

 

Har troa på AutoGlym jeg :)

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lakkrenser og polerer alltid til swirlsene blir borte, så avslutter jeg med lakkforsegler.

 

Den siste bilen jeg tok, var bilen til en kompis av meg.

Og det var et halvt år siden..

Bilen er den dag i dag like blank som den var da, og vannet blir liggende i "perler" på lakken..

 

Har troa på AutoGlym jeg :)

 

Hvilke AutoGlym produkter brukte du da? For det var ikke dårlig at det perler seg ennå!

Eller har bilen stått i garasjen vinteren over?

;)

Image is everything!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke AutoGlym produkter brukte du da? For det var ikke dårlig at det perler seg ennå!

Eller har bilen stått i garasjen vinteren over?

;)

 

Bilen har vært i daglig bruk! :)

 

Slik gjorde jeg det på den bilen:

 

1) Paint Renovator

2) Super Resin Polish

3) High Gloss Protection

 

Lar gjerne sealinga virke i 3-4 timer.

 

Men tenker jeg må kjøpe litt fra Autogeek snart, kanskje prøve Mequiars for første gang.

Og kjøpe denne omtalte clay'en :)

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har vært i daglig bruk! :)

 

Slik gjorde jeg det på den bilen:

 

1) Paint Renovator

2) Super Resin Polish

3) High Gloss Protection

 

Lar gjerne sealinga virke i 3-4 timer.

 

Beklager om jeg burde forstått dette.. men..

 

"Lar gjerne sealinga virke i 3-4 timer."

 

..er det punkt nr 2 du sikter til? :)

 

Kan jeg bruke en Eksentersliper til jobben?

Må bare passe på at den ikke går på full rulle (11.000 rpm) ?

 

Legger du noe vekt på poleringsmaskinen, eller lar du den bare hvile på lakken?

 

Har f.eks Torshov store nok (125mm) puter osv?

Hvilke puter, til hvilke produkter/faser av jobben?

Audi A3 Ambition '98

Pioneer DEH-P88RS Reference Series

Kenwood KAC-PS4001M Mono-amp

MB Quart RUA 213 Reference frontsett + MB Quart 10" SubWoofer

Min A3: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=83992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår