Gå til innhold

Bilprosjekt - Bjarne - En nybegyners reise.

Ranger emnet


Methras

Anbefalte innlegg

Dette kan bli spennende.

Her har dere en helt total nybegynner med en gammel bil. Målet er å få bilen i bra stand, se bra ut og i det heletatt få den fin.

 

Etter at min gammle bil (en Opel Astra 1994 modell, 1.7TD) gikk til helvete så har jeg nå skaffet meg en "ny" bil. Jeg er lei av verkstedregninger for ting som alle andre en meg klarer å fikse selv, så her skal det læres å skru bil! Jeg kommer til å bruke alle skittne tricks jeg kan, å utnytte alle resurser omkring meg for å lære meg å skru og ta imot all hjelp og kunnskap jeg kan hente omkring meg.

 

For at dere bedre skal forstå mim kunnskapsnivå, syns jeg det er utfordrende å bytte dekk, vanskelig å bytte vindusviskere og... Ja. Her prater vi nybegyner.

 

Bjarne, som søstern min døpte bilen, er en 1986 modell Golf II GL med en 1,6 motor. Jeg fikk kjøpt denne bilen utrolig billig men det er en del jobb med den. Ettersom folk ser ut til å syns det er morro å følge en bil fra vrak til smil så kan jeg prøve å holde dere oppdatert å sikkert gi dere noen lattere eller smil av alle de feilene å klønete problemer som jeg kommer over i tiden fremover.

 

Her er bilder fra da Bjarne ble kjøpt.

De ble tatt om kvelden så de er ikke av beste kvalitet.

golf1.jpg

golf2.jpg

golf3.jpg

golf4.jpg

 

Planer(Jeg begyner i det lille så jeg ikke mister motet):

[X] Bytte gassfjærene i bakluka så jeg ikke får den i hodet!

[X] Flytte vindusviskeren bak og shine armen.

[ ] Få bort det som er av rust å lakkere i bilens farge

[X] Shine støtfangerne, eventuellt bytte

[X] Pusse ned hengerfestet å lakke dette så det ser bedre ut.

[ ] Bytte seter i bilen, førersetet er grusomt

[ ] Finne nytt dashbord og installere dette.

[ ] Bytte sideplater i dører

[X] Installere stereo med nok krutt i for å overdøve veistøy

[X] Shine opp vindusviskerne forran og leddene der.

[ ] Nye felger

[ ] Bytte hele eller deler av eksosanlegget på bilen.

[ ] Fikse håndbrekket å sjekke bakbremsene på bilen om de eventuellt må byttes.

[ ] Midlertidig fikse de GRUSOMME felgene jeg har nå så de blir bra

 

Velkommen til et eventyr å en reise in i en ny verden i mine øyne.

Det er aldri for sent å lære!

... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei.. Gratulerer med gol og velkommen til forumet :)

 

Så ut som riktig utgangspunkt dette;)

 

Det som funker fett på fangerene, er å først blåse over med varmluftspistol, og etterpå kjøpe Autoglyms "Bumpershine" Og vaske chromestripene med Autosol. Da blir det knall...

 

Ang- lakken, blir det ikke optimalt og bare male flekker.. .da er det bedre å ta en utvendig lakkering...

 

Lykke til :)

Mvh Tore

VW Golf II Vr6 prosjekt

VW 411 variant: Fram i lyset etter golfen =)

79' Golf LD, søndagsbil

VACN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og deler finner du på bil-opphøggeri / skroten. Har du en i nærheten, eller en noen timer unna så lag ei liste, pakk matpakke og ta med verktøy. Her er det mye penger å spare.

 

Var selv i "paradiset" i dag. Bilopphøggeri. Det var så mange golfer til vraking der at jeg mistet tellinga. Der gikk jeg i rundt med et smil på munnen med store lommer og en stor kasse verktøy. Innvendig-stæsj i bilen som knapper og brytere ble puttet i lomma og verktøy-kassen :)

Frontfanger, fontleppe, GTi-grill og annen plastikk ble skrudd av og levert ved disken. Dette var så strøkent man kan få det, som nytt! Brukte vel 3 timer. Betaling: 300kr for alt !! Det kaller jeg kupp.

Tingen med å gå på bilopphøggeri er at man lærer også å skruve bil mens man holder på med demonteringa. Du finner da ut hvordan man skruver av og på ting såklart. Fin lærdom.

 

Anbefales

 

Lykke til med prosjektet, får håpe du holder ut ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar =0)

Bilhugger + matpakke høres ut som en genial idé.

Bjarne er litt syk om dagen, som dere kan lese her men dagens prosjekt er da å bytte viftereima. OM ikke dette løser problemet så har jeg ihvertfall ny reim, noe jeg behøver alikevell. Så skal jeg gjøre ferdig arbeidet med viskerne foran + bak, så får vi se.

 

Største utfordringen for en nybegyner som meg er brist på ordentlig verktøy men ikke minst så har jeg mildt sagt store motganger hjemifra. En far som ikke HELT er av den sympatiske modellen og dermed heller prøver å forhindre arbeidet mitt en å støtte det. Men får invistere i egen vektøyskuff så skal nok dette gå bra til slutt!

 

Har ikke planer om å bare male flekkene, blir å lakkere større deler av området. Jeg ser også her på forumet at folk prater om 88 dører å 90 fangere osv osv. Noen som kan gi en kjapp forklaring på hva som menes med dette?

Det er aldri for sent å lære!

... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Massern =0)

Da forstår jeg litt mer ^_^

Jeg har idag byttet viftereimen noe som var litt hodekløing før jeg forsto at dynamoen faktisk gikk an å flytte på. =0P

Etter det gikk det fint og Bjarne ladet batteriet sitt igjen, takk gode gud for det!

Jeg fikk fiksa det siste på viskerne, men jeg hadde problemer med å legge ned viskern bak. Der var ikke den driv-armen med på leken i det heletatt... Skal se på det igjen når det ikke er halv-mørkt ute å jeg har mere tid.

Det er aldri for sent å lære!

... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått fiksa den vindusviskeren bak der, så den ser finfin ut! Den delen klar. Jeg har også funnet en som selger noe dører å interiør som jeg vill bytte på bilen ganske billig, men dette er jo i en annen farge en bilen... Mørk grå + grøn kanskje kan være litt kult, vet ikke jeg... Får jeg råd og tror det er verdt det så kanskje jeg lakker om resten.

 

Men for en periode så får Bjarne bli to-farget =0P

Uansett så har han klart sine første lange mil. Kjørte til Halmstad å tilbake, en reise på omtrent 100 mil, uten en eneste klage. Men han ble litt tørst når man lå i 120... Men det får man regne med, han har jo bare 4 gir, stakar.

Det er aldri for sent å lære!

... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg ombestemt meg igjen...

Jeg kjører på orginal dører osv en stund til, men jeg MÅ prøve å skaffe nye seter til han ihvertfal, disse er GRUSOMME...

 

Byttet til grusomme sommerfelger idag, ikke vakkert i det heletatt.. se hva jeg skal finne på med dem... Uansett så fikk jeg idag erfare at håndbrekket bare tar på ene bakdekket, så jeg må få fikset det! Skal til sverige snart, da skal eksosanlegget fikses å en del rust jobbes bort i påskesolen ^^

Det er aldri for sent å lære!

... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monolog, ja... =0P

Idag ble det installert stereo i bilen. Nye høytalere foran + bak + spiller. Kjører på Alpine å er gsanske fornøyd. Skal fikse to høytalere og kanskje en basshøytaler senere, men sån akurat nå så fungerer dette utmerket!

 

Imorgen skal en del ting på utsiden av bilen fikses opp, blir spennende å se resultatet! Da kommer det forhåpentligvis noen nye bilder også som folk kan sjekke ut! Å kanskje legge igjen en kommentar eller to, hvem vet ;0)

Det er aldri for sent å lære!

... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sån, da er bildene klare til vising osv osv osv.

Hva har jeg da gjort de siste dagene? Jo! Jeg har som jeg skrev før installert stereo i bilen, måtte dra nye høytaler ledninger osv som jeg fikk dratt å gjemt så allt funker bra å ser bra ut! Begge delene er jo like viktige, syns jeg!

Her er noen bilder av hvordan det ble:

 

Stereo1.jpg

Stereo3.jpg

 

Så ga jeg meg på støtfangerne å hengerfestet på bilen...

Støtfangerne var grusomme, de var så solblekte at de var helt grå, å hengerfestet så såklart ut som en rustklump. De fleste ville vel egentlig si at jeg skulle ta det AV men jeg bruker faktisk henger en hel del, så det vill jeg ikke. Men det kan jo se bra ut alikevel da. Her er noen bilder før jeg begynte:

Before1.jpg

Before2.jpg

 

Som dere sert så er det ikke spesiellt pent.

Så jeg kjøpte noe plast-fukte greier som skukle fukte opp plasten igjen å gi tilbake fargen som den egentlig hadde. Trodde først resultatet var overgående ganske fort, men det er nå 3 dager siden jeg tok det på (var idag jeg tok bildene) så jeg ventet for å se hvordan det skulle bli.. Men ser ut som fargen faktisk er der for å bli! JOOOY! Så kjøpte jeg hammerlakk å lakket hengerfestet så det ser bedre ut, så tåler det enormt med bank. Perfekt farge for noe som faktisk slites ganske mye... Blir spennende å se hvor mye styggere det blir etter første gangen en henger har vært bak bilen, kan man si! Her er noen bilder ihvertfall.

 

After1.jpg

After2.jpg

 

Neste prosjekt er å fikse felgene på bilen... Skal lakke dem også, kanskje ikke blir BRA men det kan ihvertfalikke bli værre.... GUD så stygge de er... Men har ikke råd til nye enda, så det kommer senere.

grusommefelger.jpg

 

Å denne gangen brukte jeg IMG tabben men neida, de vill ikke vises alikevel. Så dere får klikke om dere vill se bildene.

Det er aldri for sent å lære!

... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene vises godt her ivertfall:)

 

Har et par tips til deg angående bilen din, tips som ikke koster så mye. Stikk på skroten, her kan du finne deg;

 

- 2 lykters grill

 

- Annet interiør, f,eks ifra en GTI, GT osv.. Du kan bruke fra Jetta også..

- Felger, jeg har funnet mange "pene" felger på skroten.

Se om du finner Passat/Golf3 stålfelger i 15", pusser du disse ned og lakkerer dem så blir det faktisk pent.

 

- Dashborddeler flyter det av, jeg har byttet ut all stygg blå plastikk i min bil med sort, koster ingenting bortimot.

 

- Du kan finne dører også, jeg har sett ivertfall 3sett 90 dører her, så kan ikke være dårligere der heller..

 

- Fangere trenger du strengt tatt ikke å bytte, for tro det eller ei så får Golfen et bra utseende med bare senking og felger:) Men, store fangere har dem også på skroten..

 

Jeg har samme farge på min Golf btw;)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig at ENDELIG noen andre en jeg skriver i denne tråden. Har liksom vært monolog en god stund her nå (har iofs bare vært tekst å ikke noe bilder da så)

 

Jeg skal ta en tur til skroten en dag å se hva jeg finner. Jeg har fått tak i GT seter som skal in i bilen når jeg kommer tilbake til Norge. Så skal ting som er stygge byttes ut å sånt. Vill bl.a. ha turteller i bilen =0P Har bare en gigantisk klokke i hashbordet nå =0P

Det er aldri for sent å lære!

... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår