Gå til innhold

106gti rep i Sverige?

Ranger emnet


Pegge

Anbefalte innlegg

Heihei,

Gikk til innkjøp av en 106gti i går(etter 3 år i en 106 1.1) med litt småpjusk som kan/bør fikses.

Bl.a. servo motor til ratt, airbaglampe som lyser, abs føler og muligens bytte av reg.reim(noen som vet intervallet på denne? ca.80000 siden sist bytte).

Har forhørt meg med priser om dette i Norge, og siden det er relativt dyre ting vurderer jeg å fikse på bilen i Sverige.

 

Noen som har anbefalinger angående verksted nært grensa? :)

 

 

mvh Simen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når airbaglampen lyser er det oftest pga ledningsbrudd/dårlig kontakt i ledningen til beltestrammerene. Mener jeg har hørt at BOS pleier å lodde sammen koblingen til beltestrammerene for å ordne dette. Hvorvidt dette kan/bør fikles med av en amatør er nok et hett tema. Jeg hadde tatt sjansen.

 

Mener skiftintervallet på regreim er ca 60000km på de bilene, så det er nok på tide å få gjort.

 

Motor til servo kan nok kjøpes brukt. Om ikke her i Norge, så i England på ebay.co.uk. Der borte er søstermodellen Saxo mye vanligere enn 106. Jeg har sluppet å gjøre noe med servoen på min (106Rallye) så langt, men det ser ikke så vanskelig ut.

 

Kjøp deg en Hynesmanual (om du ikke har det fra før) enten fra en rekvisitabutikk eller direkte fra forlaget i England(bøker er momsfritt til eget bruk). Da er det lettere å få overblikk på hva jobben innebærer, og evt hvordan du kan gjøre det selv.

 

Og meld deg inn i Peugeotklubben:hellothere: Mangen gode tips å hente der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pegge!

 

Har endel 106 gti selv, og har mulighet til å ta jobben for deg hvis du vil (reg.reim,servo og abs). Servoen bør du prøve å spore opp på et høggeri eller som Reidar sier, på ebay.co.uk. Holder til i Drammen. Ta kontakt hvis du er interessert.

Tut og kjør!! Øl, nakne damer og bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mailet BOS angående reg.reim, de mente det var 120000/5år, snart gått 5 år, så det er vel på tide med bytte.

 

Angående servo-motor så fant jeg noen på ebay.co.uk(eBay er jo genialt..):

http://cgi.ebay.co.uk/peugeot-106-citroen-saxo-electric-power-steering-pump_W0QQitemZ320093956129QQcategoryZ10406QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

 

Ny en:

http://cgi.ebay.co.uk/Citroen-Saxo-Power-Steering-Pump-106_W0QQitemZ150103730472QQcategoryZ10376QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

 

Dette er riktige deler iant? Før jeg legger inn bud..

Fikset Haynes manual tidligere i uken, skal hjem å titte litt nå :)

Sendte mail til deg Fresern.

 

Drev å tittet litt på 106parts.com, og vurderer å bestille et gruppe N eksossystem og åpent filter, noen som har erfaringer med det gruppe N systemet? Er det utrolig høylytt?

Ute etter litt mer go`lyd.. :)

 

mvh Simen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Pugsport GrN på 106Rallyen min. Vanvittig fin lyd, men er diskre nok når du må. Forholdsvis fornuftig ved rolig kjøring, men når du drar skikkelig på snerrer og vræler det. Smeller og knatrer en del når du går av på gassen.

 

Kvaliteten er bra. Fine sveiser og ruster ikkje. Halv vekt av orignalt. Det beste er jo prisen. Kostar ca 3000kr ferdig importert. Ikkje stort meir enn dritten til Svendsen eksos.

 

Pass på å kjøpa versjonen med 2" endestuss. Den med 3" bråkar ein del meir ved rolig kjøring.

 

Ang filter vil eg anbefala et slikt

b4_1_sbl.JPG

 

Innsugsluften blir kaldere, og innsugslyden blir meir diskre ved rolig kjøring. Morsommare med en bil som plutselig vræler til ved pådrag enn ein som bråker heile tiden.

I Norge blir det markedsført av Raceland.no, men eg trur eg heller ville kjøpt på ebay direkte fra Belgia eller England.

 

Og så kan du jo runde av med et slikt

P1010092.jpg

 

Eg har et liggande til 2500kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsommare med en bil som plutselig vræler til ved pådrag enn ein som bråker heile tiden.

 

Helt enig :) Takk for tips.

 

Er det noe effektøkning ved bruk av kromet manifold eller? Fant tilsvarende her:

http://cgi.ebay.com/Faecherkruemmer-Manifold-Header-INOX-Peugeot-106-8V-NEU_W0QQitemZ260101006627QQcategoryZ73088QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manifolden er ikke krommet. Den er av rustfritt stål. I min bil er den uansett dekket med varmeisolasjon. Om man gjør det med en trimmanifold i svartstål ruster de styggfort.

 

De skal gi litt ekstra ja, men det viktigste er at de er med på å gi motoren en endret karakteristikk. Litt mer trøkk over hele registeret, og litt bedre gassrespons.

 

Jeg kjører med pugsport GrN eksos, Raceland manifold og Raceland lukket filter på min, og jeg er veldig fornøyd. Skal snart få somlet meg til å kjøre den på rulle. Tipper oppunder 140hk. Den går ihvertfall 0-100 på ca 7,5sek med to personer ombord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken størrelse har du på felgene?

Står mellom enten 15 eller 16".. Litt avgjørende om det er stor forskjell på komfort og eventuellt prestenda pga. vekt.

Hadde 15" på den forrige 106`en(1.varianten) så vurderer 16" nå :)

Disse fra Momo var jo ganske fete:

101760B.jpg

 

Vet du forresten om den servo-pumpe delen jeg linket til ovenfor passer til min bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får alltids plass til 16" men 15" er vel stort nok i massevis.

Rent kjøreegenskapmessig er nok faktisk 14" best, men 15" er et greit kompromiss.

 

Jeg skal faktisk kjøre på 15" stålfelger fra 406 i sommer. Har liggende et sett Compomotive TH, men har ikke fått pusset de opp enda.

P1010090-1.jpg

 

Litt annen stil enn de MOMOhjulene. Rallyen er jo levert originalt med kvite steelies, og skodd med Goodyear Eagle F1 gjør de ihvertfall nytten sin

 

 

Ang de servodelene tror jeg bare det finnes en type, så det bør passe.

Hvordan vet du at servomotoren er gåen forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår