Gå til innhold

Bytting av motor?

Ranger emnet


Crime

Anbefalte innlegg

Har lyst å "oppgradere" trekkopp astra`n min fra 1.416v til 2.0i 16v

 

Det jeg lurer på er HVOR komplisert blir denne operasjonen? hva må byttes? (Skal selvfølgelig ha dette godkjent)

Kan jeg bruke det gamle eksos anlegget, kan jeg hente motor fra calibra/vectra ? etc..

Trenger en del info her folkens.

 

Hva MÅ jeg huske å få med motoren når jeg skaffer denne?

Også, hva er veldig viktig å sjekke når man kjøper brukt motor?

 

Bilen operasjonen skal fåregå i er en Opel Astra F 97mod 1.4 16v.

 

Om det eventuelt er noen som bor i vesterålen/lofoten eller i nærheten som kan skaffe motor og montere denne for en rimelig penge så kan dere gjerne ta kontakt. :)

[o]Audi A4 Quattro 1.9TDI 155hk (chip)

[x]Vw Passat TDI *KNUST*

[x]Opel Astra F SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kansje en c20xe motor til salgs (150hk) 16v. Stått i calibraen min, gått 110k, ble bytta fordi opel gjorde feil under register bytte og måtte erstatte motoren. Er opel borte på sortland eller hvor det er som har gjort det.

 

Helt komplett.

 

Det første du må gjøre er og ta deg en god prat med biltilsynet, de i tromsø er veldig greie på sånt, vist de ser det greit så må du til opel, og skaffe papirer som forteller hva som kreves at du bytter. Bremsene fremme må i allefall byttes, tror nok bak og. Trykk systemet, eksosanlegget bør byttes, men det er noe du kan bygge selv men behold orginale dempere og katalysator.

 

Ellers må du nok ha gir kasse, anbefaler deg F20 girkasse (5trinns) som er en god gir kasse.

 

Motor fester må nok byttes men er ikke 100% sikker på den så det får noen andre svare på.

 

Så det er nok en del du må bygge om ja, men det er bare morsomt og det vil gå ganske bra i den bilen, det vet vel du som har hatt calibra 16v før.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar på mange av spørsmålene, skal stikke oppom BT i morgen å høre hva dem sier.

 

Blir bra å få 60hk mer i en bitteliten bil da:D

 

Og, ja, c20xe går sinnsykt:wub:

[o]Audi A4 Quattro 1.9TDI 155hk (chip)

[x]Vw Passat TDI *KNUST*

[x]Opel Astra F SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du først sette i en C20XE kan jeg anbefale å bytte ut SFi-boksen med en Powercap, og montere EDS chip. I tillegg til fetere lyd og merkbart bedre gassrespons får du godt drag hele veien, og burde komme ut tilslutt på en plass mellom 165-170 hk og 200-220 Nm i kombinasjon med effektanlegg. Det burde si seg selv at noe sånt i en såpass liten bil som en Astra går som FY! :D

 

Powercap og EDS chip burde du kunne få for tilsammen rundt 3000,- og vil i tillegg til effektanlegg være de mest velbrukte pengene du legger i en XE når det gjelder lett trim.

 

De neste stegene blir litt dyrere, men går du først for litt seriøs sugetrim kan individuelle spjeldhus, grenrør og kammer sørge for en bråhissig C20XE som ikke bare pumper ut potensielt over 200 hk og 230+ Nm, men også har en av de råeste motorlydene du noensinne setter foten på gasspedalen til. Ved gasspådrag gjaller spjeldhustrompetene sin fanfare og brølet fra en blodtrimmet XE får det til å grøsse nedover ryggen på enhver som befinner seg i nærheten... :respect

 

Lykke til med motorbytte! :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDS Chip fraråder jeg faktisk, det er bevist at motoren går bedre i starten og en stund, men etterhvert så soter den ned med EDS Chippen..

 

Powercap, Åpent filter, bra eksos så er du et stykke på vei..

Kvass kammer er ikke og fraråde heller på disse motorene, men før du begynner og trimme så mye så vil jeg anbefale er og bytte til ARP eller EDS veivbolter.

 

Det er samme veivbolter på 1.4 eller om det er 2.0 på disse motorene.

 

Boltene koster fra 1000 til 1800 og er en billig forsikring mot totalt ras!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at EDS chip soter i kombinasjon med Lexmaul innsug, men har ikke hørt at kun den alene soter ned motoren... Men det finnes jo andre chipper som er verdt en titt. ;)

 

Men ARP bolter er absolutt å anbefale, spesielt hvis en likevel skal ha av toppen.

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDS chip uansett innsug soter litt etter en stund.

 

Har en kjenning som hadde EDS chip, orignalt innsug, men ellers var det bare supersprint effektanlegg og åpent filter..

 

Monterte orginal chippen i bilen for og se om det stemte at bilen gikk bedre etter det, og det gjorde den betydelig.

 

EDS chippen sørger og for ganske høye avgasser så det er nok noe i det.

 

Trimmer du C20XE mye, uten og bruke datasprut så anbefaler jeg UniChip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med gruppe N hjerne får motoren store VTEC tendensa

Det kan jeg skrive under på. Relativt dårlig bunndrag, men fra 4000 omdreininger skjer det ting og saker! Neeeesten litt som VTEC eller en liten turbo som kicker inn... :titties:

 

...Men det vet du jo siden du har kjørt Calibra'n min sjøl. ;)

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gruppe N hjerne? Hva legger dere i grunn i det?

 

Du har enten orginal Tech hjerne/Motoric 2.5/2.8 eller datasprut!

Gruppe N 'chip' da, eller "replacement ECU" som de kaller det i utlandet. En chippet originalhjerne, kan jobbe uten LMM og arbeider 10 ganger raskere enn originalhjernen. I tillegg gir den høyere toppeffekt og flytter effekten oppover på turtallsregisteret.

 

Pirk! :blah:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår